کد خبر:16500
پ
۶۳۰۸۹۶۱۵
از انتقال هافبک گاندوها به استقلال تا رقابت مدعیان برای جذب لیموچی و آقایی پور

پدیده های ۲۴ ساله، بمب نقل و انتقالاتی لیگ ۲۴

بازار تابستانی لیگ ۲۴ روی کاکل سه پدیده بیست وسه چهار ساله لیگ ۲۳ می چرخد. سرتیتر خبرهای یک هفته گذشته این بازار داغ به محمدحسین اسلامی، مهدی لیموچی و جواد آقایی پور، سه مهره هجومی تأثیرگذار تیم های ذوب آهن، آلومینیوم اراک و استقلال خوزستان اختصاص داشته است. داد و ستد رسمی بازیکن در […]

بازار تابستانی لیگ ۲۴ روی کاکل سه پدیده بیست وسه چهار ساله لیگ ۲۳ می چرخد. سرتیتر خبرهای یک هفته گذشته این بازار داغ به محمدحسین اسلامی، مهدی لیموچی و جواد آقایی پور، سه مهره هجومی تأثیرگذار تیم های ذوب آهن، آلومینیوم اراک و استقلال خوزستان اختصاص داشته است. داد و ستد رسمی بازیکن در پنجره پیش فصل نقل و انتقالات ۱۴۰۴- ۱۴۰۳  از هفتم تیرماه شروع شد و در این مدت  در صف خرید این سه ستاره نوظهور لیگ برتر سه مشتری پروپاقرص و سمج در رفت و آمد بوده اند تا هرطور شده  این بازیکنان را به سبد خرید تیم خود بیافزایند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، سپاهان و سرخابی های  برای پوشاندن پیراهن تیم های خود به تن اسلامی، لیموچی و آقایی پور در رقابت بودند و به غیر از هافبک سابق گاندوها که انتقالش به استقلال قطعی شد و از فصل آینده با پیراهن شماره ۸۰ آبی پوشان تهرانی به میدان می رود، سرنوشت دو بازیکن دیگر همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در مورد مهاجم ۲۴ ساله ایرالکو، مدیرعامل باشگاه اراکی توپ را به زمین سکاندار این تیم انداخته است. محمد رجائیان با تأکید بر اینکه دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان کتباً خواهان به خدمت در آوردن لیموچی شده اند جدایی این بازیکن از جمع آلومینیوم سازان را به موافقت مجتبی حسینی منوط کرده است. اینطور که بالاترین مقام مدیریتی در باشگاه آلومینیوم اراک می گوید حتی با وجود بندفسخی که در قرارداد این مهره جوان گنجانده شده بازهم آینده لیموچی در دست سردمداران باشگاه است و او برای کوچ از اراک باید حتماً موافقت آلومینیوم سازان را جلب کند.

در خوزستان هم اوضاع به همین منوال می گذرد؛ با این تفاوت که آنجا جنگ برای شکار جواد آقایی پور بیشتر بین سپاهان و استقلال است. در حالی که به نظر می رسید آبی پوشان پایتخت با آبی پوشان خوزستانی و مهاجم ۲۴ ساله این تیم بر سر انتقال آقایی پور به تهران به تفاهم رسیده اند ناگهان ورق برگشت. مدیران استقلال خوزستان برای صدور رضایتنامه این مهاجم جوان ۳۰ میلیارد تومان شرط کرده اند، گویا استقلالی های تهران هم با این شرط ناقابل(!) کنار آمده اند؛ اما طرف دیگر ماجرا یعنی آقایی پور که قرار بوده ۳۲ میلیارد به اضافه آپشن دریافت کند تا درفصل پیش رو نیز با پیراهن آبی منتها در پایتخت به میدان برود، دبه کرده است. شایعه شده که سپاهان با پیشنهادی بالاتر او را وسوسه کرده است. اخیراً هم مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان خبر از قطعی شدن انتقال ستاره تیمش به سپاهان داده و شاید در زمانی که شما این مطلب را می خوانید طلایی پوشان از آقایی پور به عنوان اولین خرید خود رونمایی کرده باشند.

 اینها همه در حالی است که سرخپوشان پایتخت نخستین مشتری این بازیکن بودند. پرسپولیسی ها در بازار زمستانی به دنبال جذب مهاجم شمالی تیم جنوبی  بودند اما در آن مقطع استقلال خوزستان به جدایی ستاره خود رضایت نداد و مذاکرات تیم قهرمان با آقایی پور در تابستان جاری هم بی نتیجه ماند.

به این ترتیب کشمکش بین سپاهان با استقلال برای به تور انداختن آقایی پور همچون رقابت بین سپاهان و پرسپولیس برای جذب ستاره ایرالکو همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در نهایت انتقال این دو بازیکن به هر تیمی صورت پذیرد معامله ای دوسربرد  برای طرفین خواهد بود؛ از یک طرف تیم مقصد در فصل آینده از توانایی بازیکن خریداری کرده سود می برد و از سویی دیگر تیم مبدأ هم بابت این انتقال پول خوبی به جیب می زند.

این درحالی است که سر ذوب آهن بابت کوچ ستاره اش به پایتخت بی کلاه ماند. هافبک هجومی گاندوها پس از گمانه زنی های بسیار با استقلال به توافق نهایی رسید. این بازیکن ۲۳ ساله از فصل پیش مشتریان زیادی داشت؛ یکبار به پرسپولیس لینک می شد، بار دیگر سر از استقلال در می آورد اما در نهایت در جمع شاگردان ربیعی ماندگارشد تا اینکه در پایان فصل قراردادش با ذوب آهن به اتمام رسید؛ با این تفاسیر، اسلامی برخلاف دو پدیده دیگر لیگ برای جواب بله دادن به خریداران خود نیاز به رضایت تیم سابقش نداشت. او بی هیچ دردسری راهی پایتخت شد و به عنوان نخستین خرید تابستانی استقلال به این تیم پیوست. در این میان ذوب آهن اما هم ستاره خود را از دست داد هم هیچ پولی بابت این انتقال عایدش نشد. مدیرعامل این باشگاه اصفهانی در این باره در گفتگو با «زاینده رود» با اشاره به تمایل ذوب آهن برای نگهداشتن این بازیکن اذعان کرد که زور آنها برای انجام این مهم، کم بوده است. رقبا برای جذب این ستاره پول بیشتری می داده اند؛ این مبلغ به اندازه ای بالا بوده که باشگاه اصفهانی از عهده پرداخت آن برای جلوگیری از کوچ ستاره اش برنمی آمده است.

اما مهمتر از ضرر ذوب آهن بابت کوچ اسلامی از نصف جهان به تهران این سئوال پیش می آید که در این میان آیا این سه پدیده بیست وسه چهار ساله خودشان از انتقال به تیم های بزرگ تر سودی عایدشان می شود؟ آیا اسلامی، لیموچی و آقایی پور می تواند با حضور در ترکیب تیم هایی چون استقلال، سپاهان و پرسپولیس همچون فصل گذشته به درخشش خود در آسمان فوتبال ایران ادامه دهند؟ هرچند برای پاسخدهی به این سئوال خیلی زود است و هرچند به حکم ضرب المثل «املای نانوشته غلط ندارد» نمی توان بابت این تصمیم بزرگ از این جوانان خرده گرفت اما کافی است دفترچه تاریخ لیگ برتر ایران را به عقب ورق بزنید تا نمونه های بسیاری از این انتقال ها را ببینید که سرانجام ناموفقی داشته اند. کم نبوده اند ستاره های نوظهوری که با درخشش در تیم خود به عنوان بمب نقل و انتقالات بازار تابستانی و به امید پیشرفت  راهی تیم های بزرگ تر شده اند اما همزمان با جدایی از تیم سابق خود و با امضای قرارداد با تیم جدید پای برگ خاموشی خود در دنیای فوتبال را هم انگشت زده اند. از آن طرف هم اما بوده اند بازیکنانی که با چنین انتقالی سری درمیان سرها در آورده و حتی فراتر از مرزهای ایران زمین نیز درخشیده اند. 

نمونه ها آنقدر زیاد ند که نیازی به نام آوردن نیست. اما همه چیز به خود بازیکن بستگی دارد، به انتخاب او که تنها ملاکش برای تغییر پیراهنش پول نباشد. به استمرار بر تمریناتش و  تلاش او برای جافتادن در ترکیب تیم جدید، هیچ بعید نیست به این پدیده ها در فصل آینده به تناسب سن پایین تر و تجربه کمترشان بازی کمتری برسد همانطور که دور ازدسترس هم نیست که با اثبات توانایی هایشان بتوانند سرمربی را متقاعد به استفاده از خود در ترکیب اصلی کنند، در دنیای فوتبال هیچ چیز نشدنی نیست؛ تنها غیرممکن، در این دنیای پرطرفدار غیرممکن است.

 

خبرنگار زاینده رود:مرضیه غفاریان

 

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید