کد خبر:15329
پ
۴۹۸۸۵۶۹

٣٣ ماه فعالیت اثربخش دولت سیزدهم در صنعت کشاورزی دیار نصف جهان

دولت سیزدهم در ۳۳ ماه فعالیت خود در بخش کشاورزی دستاوردهای متعددی به ویژه در دیار نصف جهان بعنوان یکی از مناطق پیشتاز در این صنعت داشته است و از طرف دیگر اقدامات جهادی همچنان و بخصوص همزمان با هفته کشاورزی تداوم دارد.  فعالیت‌های جهادی مداوم از جمله رویکردهای اصلی دولت سیزدهم و رییس جمهور […]

دولت سیزدهم در ۳۳ ماه فعالیت خود در بخش کشاورزی دستاوردهای متعددی به ویژه در دیار نصف جهان بعنوان یکی از مناطق پیشتاز در این صنعت داشته است و از طرف دیگر اقدامات جهادی همچنان و بخصوص همزمان با هفته کشاورزی تداوم دارد.

 فعالیت‌های جهادی مداوم از جمله رویکردهای اصلی دولت سیزدهم و رییس جمهور شهید بوده است که این دیدگاه با آغاز بکار دولت تاکنون در بخش‌های گوناگون از جمله کشاورزی به چشم می‌خورد.

دستیابی به خودکفایی در گندم، افزایش خوداتکایی در تولید محصولات اساسی، جهش تولید در شیلات، تکمیل زنجیره صنعت مرغ، افزایش تولید محصولات کشاورزی، جهش بلند در رفع تداخلات و صدور اسناد اراضی کشاورزی از جمله دستاوردهای این دولت است و بی شک صنعت کشاورزی استان اصفهان نقش بسزایی در این ارتباط دارد.

این استان با ۵۶۸ هزار هکتار اراضی دارای قابلیت کشاورزی که معادل پنج درصد از مساحت استان و سه درصد از اراضی کشاورزی کشور است و همچنین شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل و سرد انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارش حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

 

پرداخت تسهیلات به بیش از ۳۷ هزار طرح کشاورزی

 

٣٣ ماه فعالیت اثربخش دولت سیزدهم در صنعت کشاورزی دیار نصف جهان

 

نگاهی به برخی از دستاوردهای شاخص ۳۳ ماه خدمت دولت مردمی در حوزه جهاد کشاورزی استان اصفهان نشان می‌دهد در این مدت به بیش از ۳۷ هزار طرح کشاورزی تسهیلات پرداخت و یک هزار و ۸۷۰ انواع وسایل و ادوات کشاورزی جذب و توزیع شده است.

رفع مشکلات ۵۶۱ واحد کشاورزی در ستاد تسهیل استان، افزایش زنجیره تولید محصولات دامی و اجرای طرح جهش دیمزار برای نخستین بار در ۳۲ هزار هکتار از مزارع از جمله پروژه‌هایی به شمار می‌رود که وضعیت تولید و اشتغال را در این دیار بهبود داده است.
جایگزینی ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید و پیشرفته به جای مزارع تولید محصولات آب‌بر و توسعه ۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی، دیگر فعالیت‌های شاخص صنعت کشاورزی در استان اصفهان را نشان می‌دهد.

اجرای طرح‌های توسعه بخش کشاورزی در این استان همواره وجود داشته است اما شتاب آن در پی سفر رییس جمهور شهید به این دیار در ۲ سال قبل افزایش مضاعفی یافت، شهید رئیسی و اعضای هیات دولت در قالب بیست و پنجمین سفر استانی ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱ به دیار نصف جهان سفر کردند و آیت الله رییسی در آن سفر اعلام کرد که مساله آب، زاینده رود و نگرانی مردم و کشاورزان اصفهان با همت آن‌ها و خدمتگزاری دولت پیگیری خواهد شد و به مدد الهی قضیه‌ای نیست که حل نشود و در آن تردیدی نیست.

 

٣٣ ماه فعالیت اثربخش دولت سیزدهم در صنعت کشاورزی دیار نصف جهان

۲۶۶۵ میلیارد تومان مصوبات بخش کشاورزی سفر رییس جمهور شهید به دیار نصف جهان

اجرا و تکمیل ۲۱ طرح جامع و کلان صنعت کشاورزی با تصویب ۲۶ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال از جمله مصوبات سفر رییس جمهور شهید به دیار نصف جهان بود که گامی موثر در توسعه این صنعت در اصفهان برداشت.

این اعتبار برای اجرای ۲۱ طرح کلان و جامع کشاورزی برای مدت سه سال مصوب شد و سال‌های ۱۴۰۱ تا امسال را شامل می‌شود، این رقم از منابع استانی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی تامین خواهد شد و هدف اصلی آن اجرای پروژه‌های کلان و توسعه بخش کشاورزی در این خطه است.

آبیاری جدید، توسعه شبکه آبیاری، پرورش شتر، اصلاح باغ‌ها، احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، حدنگاری (کاداستر)، ایجاد مرکز زیست بوم و نوآوری، رفع تداخلات اراضی، ایجاد صندوق ملی تخصصی گیاهان دارویی و گل محمدی، تجهیز و نوسازی اراضی، تکمیل انتقال آب با لوله، تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی، گسترش کانال‌های آبیاری عمومی و بازسازی قنوات از جمله طرح‌های مصوب است که شهرستان های مختلف استان را شامل می‌شود.

 

افتتاح ۹۰ پروژه همزمان با هفته جهاد کشاورزی در اصفهان

بر پایه اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، اقدامات جهادی و موثر، اجرای پروژه‌های مفید و قابل توجه همچنان ادامه دارد بطوریکه در هفته جاری و همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۹۰ پروژه در این منطقه با اعتباری بیش از پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افتتاح شده است و بخش آب‌ و خاک با ۳۳ پروژه، باغبانی و گلخانه با ۲۵ و دام و طیور با ۱۶ طرح بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح را شامل می شود.

 

٣٣ ماه فعالیت اثربخش دولت سیزدهم در صنعت کشاورزی دیار نصف جهان

مهرداد مرادمند در این باره اظهار کرد: پروژه‌های مورد نظر زمینه ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۲۶ نفر به صورت مستقیم و ۸۰۶ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم می‌کنند و با توجه به گستردگی و تنوع طرح‌ها، بیش از سه هزار و ۸۸۴ خانوار از آنها بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت زمینه سازی ایجاد اشتغال و درآمدزایی تصریح کرد: تلاش ما بر این اساس بوده است که پروژه‌ها در نقاط مختلف استان اجرا شود تا شاهد توسعه کیفی بخش کشاورزی در سراسر استان باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: عمده اعتبارات لازم برای افتتاح طرح‌ها توسط بخش خصوصی تامین شده و این نشان‌ دهنده استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان است.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید