کد خبر:15414
پ
۴۹۰۲۱۸۵

واکاوی پیروزی سپاهان مقابل‌ گل‌گهر؛ مزد تجربه+ تصویر

آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، اتخاذ تاکتیک درست و استمرار در پیاده کردن آن، دقت در زدن ضربات آخر و حفظ تمرکز روانی در طول روند بازی ۴ فاکتور پیروزی‌بخش سپاهان مقابل گل‌گهر به‌شمار می‌رود. رقابت‌های جام حذفی در مرحله نیمه‌نهایی، شامگاه شنبه با برگزاری ۲ دیدار پایان یافت که در یکی […]

آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، اتخاذ تاکتیک درست و استمرار در پیاده کردن آن، دقت در زدن ضربات آخر و حفظ تمرکز روانی در طول روند بازی ۴ فاکتور پیروزی‌بخش سپاهان مقابل گل‌گهر به‌شمار می‌رود.

رقابت‌های جام حذفی در مرحله نیمه‌نهایی، شامگاه شنبه با برگزاری ۲ دیدار پایان یافت که در یکی از این رقابت‌ها تیم فوتبال سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان گل‌گهر سیرجان را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد و به فینال رقابت‌ها صعود کرد.

سپاهان شب گذشته بازی بزرگ حذفی را به سود خودش تمام کرد و طلسم ناکامی در مرحله نیمه‌نهایی را شکست و پس از یازده سال به فینال جام حذفی رسید.

تقابل شب گذشته سپاهان و گل‌گهر بازی جذاب، نفس‌گیر و البته پرحاشیه و جنجالی از آب در آمده و در آن همه چیز وجود داشت؛ از گل گرفته تا اخراج و حتی زد و خورد بازیکنان. حساسیت و فشار بالای بازی کیفیت فنی این دیدار را هم تحت تاثیر قرار داده بود.

سپاهان شب گذشته مزد تجربه و انگیزه بالاتر بازیکنانش را گرفت و پیروز شد؛ شاگردان مورایس در شرایطی بازی را آغاز کردند که در همان دقایق ابتدایی دروازه تیم‌شان را باز شده دیدند و زیر فشار خرد کننده‌ای قرار داشتند، اما تجربه بالای بازیکنان این تیم به کمک سپاهان آمد و زردپوشان اصفهانی با حفظ آرامش روانی خود توانستند برنامه‌های تاکتیکی‌شان را در زمین پیاده کنند و در نهایت به پیروزی برسند. در حقیقت باید گفت که در شبی بازیکنان سپاهان و گل‌گهر زیر فشار بالای بازی نتوانستند کیفیت فنی بالایی را ارائه دهند، تجربه بیشتر و میل به برتریی‌جویی سپاهانی‌ها ناجی تیم مورایس شد و زردپوشان این دوئل بزرگ را به سود خود خاتمه دادند.

سپاهان در این دیدار سعی بر ارائه یک بازی تهاجمی داشت و با یک تغییر مهم نسبت به بازی قبل به میدان آمده بود. مورایس که شب گذشته ترجیح داد که پیام نیازمند را از ترکیب اصلی تیمش بیرون گذاشته و از نیما میرزازاد در درون دروازه استفاده کند، تغییری که با اشتباه فاحش میرزازاد در همان دقایق ابتدایی بازی، نزدیک بود که برای سپاهان گران تمام شود اما دروازه‌بان سپاهان توانست در ادامه عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد.مورایس در این دیدار، تیمش را با همان آرایش همیشگی ۳_۳_۴ به زمین فرستاده بود و سعی داشت تا با تصاحب میانه میدان، قدرت هجومی گل‌گهر را کنترل کرده و با حملات سریع، ارسال‌های بلند و استفاده از قدرت مهاجمانش در نبردهای هوایی به گل برسد.

سپاهان مقابل گل‌گهر تغییر تاکتیک به موقعی داد. تیم مورایس که از ابتدای فصل با اجرای بازی مالکانه شناخته می‌شد، در این دیدار با توجه به قدرت خط‌ حمله و میانی رقیب ، ترجیح داد مالکیت توپ و میدان را به حریف بسپارد و فضاهای بازی را در اخیار بگیرد. سپاهانی‌ها تلاش داشتند تا با پرس سنگین تیم گل‌گهر فرصت بازی‌سازی را از هافبک‌های آنها گرفته و در حملات، از سرعت بالا و قدرت حمل توپ بازیکنانی مانند رضاییان، احمدزاده، زکی‌‌پور و نورافکن بهره برده و به گل برسد.

زردپوشان اصفهانی در فاز هجومی به دنبال آن بودند که با استفاده از قدرت حمل توپ و فرارهای انفجاری هافبک‌های کناری‌ سپاهان، خط میانی و دفاع گل‌گهر را دور زده و خلق موقعیت کنند. شاگردان مورایس وظیفه داشتند تا با توجه به ضعف دفاع‌های کناری گل‌گهر و خلاءهای موجود در کانال‌های چپ-راست سیرجانی‌ها و همچنین سرعت بالای زکی‌پور_شکاری و رضاییان_احمدزاده با کمترین تعداد پاس ممکن خود را به محوطه جریمه گل‌گهر رسانده و با ارسال‌های عرضی و بلند دست به خلق موقعیت بزنند.با این حال گلزنی زودهنگام گل‌گهریی‌ها برنامه سپاهانی‌ها را بهم ریخت و زردپوشان اصفهانی در یک‌سوم ابتدایی بازی آشفته و سردرگم عمل می‌کردند با این حال زردپوشان اصفهانی خیلی زود به جریان بازی برگشتند.

یکی مهم‌ترین عوامل موفقیت سپاهان حفظ تمرکز روانی بازیکنان در طول بازی بود. شاگردان مورایس زیر فشار بالای بازی و گلزنی زودهنگام گل‌گهریی‌ها، چند دقیقه‌ای کنترل بازی را از دست داده بودند، اما به مرور به جریان بازی برگشتند و با اجرای دقیق تاکتیک‌های خواسته شده به برتری رسیدند.

سپاهانی‌ها در نیمه دوم به خوبی ارتباط خط میانی و حمله گل‌گهر را قطع کرده و با استفاده از فرارهای سریع و ارسال‌های عمقی و عرضی عملاً هافبک‌های این تیم را از جریان بازی خارج کردند و اجازه ندادند موقعیت چندانی برای گلزنی پیدا کنند. شاگردان مورایس با استفاده از همین حربه و کشاندن توپ به کانال‌های کناری دفاع گل‌گهر، بارها خط دفاعی این تیم را به‌هم ریخته و از ضعف‌های دفاعی این تیم نهایت بهره را بردند.

زردپوشان اصفهانی در فاز هجومی عملکرد بسیار خوبی داشتند. بازیکنان این تیم با استفاده از ضربات ایستگاهی و ارسال‌های دقیق و شوت‌های از راه دور از ضعف دفاعی این تیم نهایت بهره را برده و به گل رسیدند. یکی از نقاط مثبت سپاهانی‌ها در فاز هجومی دقت بالای بازیکنان این تیم در زدن ضربات آخر است.

سپاهانی‌ها در فاز دفاعی نیز خوب ظاهر شده و عملکرد مثبتی داشتند. زردپوشان اصفهانی اگرچه در دقایق ابتدایی بازی تحت فشار قرار داشتند اما با تمرکز بالای خود کمترین اشتباه ممکن را مرتکب شده و مدافعان سپاهان در طراحی و اجرای تاکتیک‌های هجومی نقش موثری داشتند.

در مجموع می‌توان گفت که آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، اتخاذ تاکتیک درست و استمرار در پیاده کردن آن، دقت در زدن ضربات آخر و حفظ تمرکز روانی در طول روند بازی ۴ فاکتور پیروزی‌بخش سپاهان در این دیدار به شمار می‌رود.

در طرف مقابل گل‌گهر هم بازی خوبی را ارائه داد و نمایش این تیم کیفیت بالایی داشت اما استرس بالا و اشتباهات مکرر خط دفاعی مانع پیروزی سرمه‌ای پوشان سیرجان شد؛ بازیکنان گل‌گهر در جریان بازی خیلی زود به گل رسیدند و موقعیت‌های گلزنی متنوعی را هم خلق کردند اما بی‌دقتی در زدن ضربات نهایی مانع از آن شد تا به گل‌های بعدی برسند و ضعف ساختار دفاعی هم در نهایت کار دست این تیم داد و بازی برده را وادار کردند.

 

 

منبع
تسنیم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید