معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: موفقیت در بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی برای کنترل و مدیریت ترافیک شهری مستلزم رویکرد هوشمندانه، تدوین سیاستهای مناسب و توجه به ارزشهای انسانی و اخلاقی است تا بتوان از آن بهعنوان یک ابزار تحولآفرین در مدیریت شهری بهرهبرداری کرد.
سعید ساکت با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در کنترل و مدیریت ترافیک شهری اظهار کرد: بسترسازی و ریلگذاری پیش از بهرهبرداری از این فناوری شامل سه محور اصلی برای آن از جمله هوش تعامل، هوش تعالیخواهی و هوش نبود تعلل میشود؛ تنها با تحقق این سه وجه میتوان انتظار داشت که هوش مصنوعی بتواند در مدیریت شهری بهکار گرفته شود و نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.
وی افزود: هوش مصنوعی آینده را به ما نزدیکتر کرده است و اگر در این مسیر همگرایی و همافزایی وجود داشته باشد، میتوان برنامهریزی دقیق و کارآمدی برای بهرهگیری از آن انجام داد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: در شهری همچون اصفهان که روزانه ۴.۴ میلیون سفر شهری انجام میشود، ۳.۵ میلیون از این سفرها با وسایل حملونقل موتوری صورت میگیرد، ۳۸۴ نفر از هر ۱۰۰۰ نفر، مالک خودرو هستند و سامانههای حملونقل عمومی همچون مترو، اتوبوس و تاکسیرانی به میلیونها شهروند خدمات ارائه میدهند. هوش مصنوعی میتواند نقش بسزایی در بهینهسازی سفرهای شهری ایفا کند.
ساکت خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستمهای حملونقل عمومی اصفهان ظرفیت جابهجایی روزانه ۵۰۰ هزار مسافر توسط اتوبوس، ۱۲۰ هزار نفر از طریق مترو و سالانه ۱۰ میلیون مسافر از طریق پایانههای مسافری را دارد و به همین دلیل استفاده از فناوریهای نوین و تحلیل دادهها در این حوزه ضروری است.
وی تاکید کرد: هوش مصنوعی میتواند با تحلیل دادهها به بهبود زمانبندی سیستم حملونقل عمومی، افزایش بهرهوری ناوگان شهری و کاهش هزینهها کمک کند، اما نکته مهم این است که آیا این فناوری میتواند بهجای انسان تصمیم بگیرد؟ بهطور قطع خیر، زیرا هویت انسانی نباید در مسیر توسعه هوش مصنوعی نادیده گرفته شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به چالشهای حقوقی، اخلاقی و اجتماعی هوش مصنوعی اظهار کرد: یکی از ریسکهای این فناوری، نبود شفافیت در سازوکار تصمیمگیری است و نمونه بارز آن، هوش مصنوعی چتجیپیتی است که پاسخهایی را ارائه میدهد، اما مشخص نیست بر چه مبنایی تصمیمگیری میکند که این مسئله میتواند در حوزههایی همچون کنترل ترافیک و سیاستگذاری شهری چالشبرانگیز باشد.
ساکت با بیان اینکه همجوشی دادهها و توسعه داشبوردهای مدیریتی متنوع از دادههای ترافیکی، نشاندهنده حرکت به سمت الگوی هوشمندسازی در مدیریت حملونقل شهری است، افزود: در بسیاری از موارد پذیرش فناوری جدید مستلزم ایجاد تغییرات اساسی در شیوههای سنتی مدیریت شهری، اصلاح قوانین و تدوین راهبردهای جدید است.
وی با اشاره به لزوم تطبیق جامعه، قوانین و ساختارهای شهری با تغییرات ناشی از هوش مصنوعی تصریح کرد: این فناوری با سرعت بالایی در حال گسترش است و اگر ما برنامهریزی مناسبی برای آن نداشته باشیم، از این تحول جهانی عقب خواهیم ماند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: هوش مصنوعی میتواند به بهبود مدیریت ترافیک، افزایش ایمنی جادهها، کاهش هزینههای حملونقل و بهینهسازی مصرف انرژی کمک کند، اما از سوی دیگر، ریسکهای حقوقی، اخلاقی و فنی آن نباید نادیده گرفته شود.
ساکت گفت: موفقیت در بهرهگیری از فناوری هوش مصنوعی برای کنترل و مدیریت ترافیک شهری مستلزم رویکرد هوشمندانه، تعامل بین حوزههای علمی، فنی و مدیریتی، تدوین سیاستهای مناسب و توجه به ارزشهای انسانی و اخلاقی است تا بتوان از آن بهعنوان ابزاری تحولآفرین در مدیریت شهری بهرهبرداری کرد.