معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ضمن بررسی جزئیات تغییر جهت خیابان آمادگاه، اهداف اصلی این اقدام و تأثیر آن بر مدیریت ترافیک در مرکز شهر را تشریح کرد.
سعید ساکت با اشاره به سوابق ترافیکی محدوده خیابان آمادگاه پیش از احداث خیابان آیتالله خراسانی اظهار کرد: تا پیش از سال ۱۳۹۶ خیابان خراسانی وجود نداشت و محورهای بهشتینژاد و بلوار هشتبهشت بهصورت دوطرفه مدیریت میشد؛ در این وضعیت خیابانهای آمادگاه و سید علیخان بهصورت یکطرفه و در جهت مخالف یکدیگر عمل میکرد و بار سنگینی به معابر مرکزی وارد میشد.
وی افزود: پس از احداث خیابان آیتالله خراسانی و ساماندهی تردد در این محور، مطالعات گستردهای برای مدیریت شبکه معابر محدوده استانداری، باغگلدسته و دروازه دولت انجام شد؛ بر اساس این مطالعات، سناریوی مصوب برای بهبود شرایط ترافیکی شامل ایجاد دو خط اصلی از غرب به شرق در محور آیتالله خراسانی مشابه محور فرشادی، تغییر جهت خیابان سید علیخان از پاسداران تا فردوسی به غرب به شرق و تغییر جهت خیابان آمادگاه به شرق به غرب در امتداد محور فلسطین بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: بخش مربوط به خیابان آیتالله خراسانی از این سناریو به اجرا رسید، اما تغییر جهت خیابان آمادگاه و سید علیخان بهدلیل تغییرات مدیریتی در آن زمان متوقف شد؛ در سال جاری این روند دوباره در دستور کار قرار گرفت و تغییر جهت خیابان سید علیخان از تاریخ پنجم فروردین انجام شد؛ این اقدام بهعنوان بخشی از فرایند تغییر جهت خیابان آمادگاه به متوازنسازی ترددی در این محدوده کمک خواهد کرد.
ساکت با اشاره به تغییر جهت خیابان آمادگاه تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی این اقدام، ایجاد تعادل بین معابر موازی شرقی-غربی در محدوده استانداری تا باغگلدسته بوده است؛ در وضعیت قبلی، خیابان آمادگاه بیش از ظرفیت خود بار ترافیک دریافت میکرد، در حالی که محور آیتالله خراسانی بسیار کمتر از ظرفیت موجود استفاده میشد؛ این مسئله علاوهبر ایجاد ازدحام، جریان تردد خودروها در معابر مرکزی را تحتالشعاع قرار میداد.
وی گفت: در وضعیت سابق، خیابان آمادگاه بدون مدیریت مناسب بهصورت پیوسته خودروها را وارد خیابان استانداری میکرد که با چراغ تقاطع فرشادی کنترل نمیشد؛ این شرایط موجب سرریز ترافیک به معابر پیش از تقاطع همچون خیابانهای فلسطین و فردوسی شده و حتی خودروهایی که مسیر آنها به میدان امام حسین (ع) بود، مجبور بودند وارد خیابان استانداری شوند که با تغییر جهت خیابان آمادگاه، رانندگان میتوانند بهصورت مستقیم از این محور به مقصد خود ادامه دهند که این امر به کاهش بار ترافیکی خیابان استانداری کمک زیادی کرده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تأکید بر نقش مدیریت تقاطعها در کاهش تراکم ترافیک اظهار کرد: با چراغدارشدن تقاطع خیابان آمادگاه و باغگلدسته، امکان کنترل بهتر حجم خودروهای ورودی فراهم شده است؛ این تغییرات در هماهنگی با مدیریت تقاطع هشتبهشت و باغگلدسته به تنظیم جریان ورود خودروها به دروازه دولت نیز کمک کرده و توازن بیشتری در شبکه معابر ایجاد خواهد شد.
ساکت درباره زمانبری تأثیرات این تغییرات گفت: تغییرات در شبکه ترافیکی هرچقدر هم اطلاعرسانی شود، نمیتواند بهصورت سریع عادات ترددی شهروندان و گردشگران را تغییر دهد؛ این تغییرات مستلزم زمان است تا الگوی جدید رفتوآمد در شهر نهادینه شود؛ تجربه گذشته و پروژههایی همچون پیادهراه شدن چهارباغ عباسی نشان داده است که با گذر زمان علاوهبر کاهش ازدحام، کیفیت فضاهای شهری نیز بهبود پیدا کرده و جریان ترافیکی مطلوب حاصل میشود.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه تغییر جهت خیابان آمادگاه به مدیریت ترافیک محورهای منتهی به میدان امام (ره) کمک کرده است، اما اهداف این طرح تنها معطوف به این مهم نبوده است؛ کاهش ازدحام در معابر مرکزی شهر، کنترل جریان خودروها در تقاطعها و ایجاد تعادل ترافیکی میان محورهای شرقی-غربی از اهم اهداف این تغییر بود، همچنین اطلاعرسانی محیطی کاملی در این زمینه انجام شده است تا شهروندان و مسافران نوروزی از تغییرات معابر مطلع شوند.