رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت تکمیل قطار سریع السیر تهران ـ اصفهان به عنوان تکنولوژی جدید حمل و نقلی تأکید کرد.
محمد نورصالحی با اشاره به روز حمل و نقل و رانندگان اظهار داشت: نام گذاری این روز به سال ۱۳۶۱ و اوج جنگ ایران و عراق برمیگردد که بیش از ۱۰۰ کشتی حامل نیازهای ضروری کشور در بنادر جنوبی تجمع کرده و امکان انتقال آنها به شهرها فراهم نبود. امام راحل در پیامی با فراخوان رانندگان کامیونها و وسائل حمل و نقل عمومی از آنها خواستند تا با حضور در بنادر نیازهای مردم را به سراسر کشور منتقل کنند که در اقدامی ملی این اتفاق افتاد.
وی گفت: چهارده سال بعد وزارت راه و ترابری وقت پیشنهاد ثبت این روز را به نام حمل و نقل عمومی و رانندگان داد و از سوی شورای فرهنگ عمومی این روز نام گذاری شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیر از تلاشهای فعالان حوزه حمل و نقل عمومی بیان کرد: خدمات حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی با وجود همه سختیها با همت فعالان این حوزه در حال انجام است که جای تقدیر دارد.
وی با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: فرسودگی ناوگان و ناکافی بودن مدهای مختلف حمل و نقلی از جمله این مشکلات است. در کلانشهر اصفهان نیز مردم مشکلات حوزه حمل و نقل هوایی و کاهش پروازها را مشاهده میکنند و در این زمینه با مشکل تهیه بلیت مواجه هستند. در حوزه ریلی نیز حمل و نقل از اصفهان به بسیاری از نقاط کشور محدود یا صفر است. همچنین در حوزه جادهای زمانی با سرفاصله کوتاه امکان تهیه بلیت به سایر نقاط کشور وجود داشت اما امروز با کمبود ناوگان و کاهش تعداد سرویسهای حمل و نقلی از اصفهان به سایر نقاط مواجه هستیم.
نورصالحی گفت: مسئولان استان اصفهان در دوره قبل و این دوره به فکر حل این مشکلات هستند اما اقدامی کلی در سراسر کشور برای توسعه حمل و نقل هوایی، جادهای و ریلی باید انجام شود.
وی با اشاره به قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان گفت: به رغم تامین منابع مالی این پروژه که از طریق مراوده با دیگر کشورها انجام شده اما بعضا با مخالفت شدید در سطح ملی مواجه بوده است. به این پروژه باید به عنوان یک تکنولوژی جدید نگاه کرد، اکنون در جهان حمل و نقل ریلی سریع حرف اول را میزند اما از این جهت مقداری عقب هستیم.حمل و نقل هوایی از اصفهان به سایر شهرهای کشور و حتی خارج از کشور نیز باید گسترش پیدا کند و تحقق این امر اقدامی جدی در حوزه استانی و ملی نیاز دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در حوزه حمل و نقل شهری زمانی شرایط بهتری داشتیم اما پس از کرونا و از دوره قبل شاهد کاهش و فرسودگی ناوگان هستیم، برای حل این مشکل تلاش زیادی شد و امروز نسبت به ابتدای دوره میزان ناوگان به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده که در تلاش هستیم تا به دو برابر برسد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حمل و نقل برقی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا باید نسبت به برقی سازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام شود. در همین زمینه شورای اسلامی شهر مصوباتی در ماههای اخیر داشته که لازم است مدیریت شهری نسبت به تحقق آن اقدام کند. خرید اتوبوس لازم است تسریع پیدا کند هرچند که تامین منابع خرید هر دستگاه نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشته اما نیاز شهر سبب میشود تا در این زمینه فعالیت جدی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: بخش شمالی تونل خط دوی مترو به پایان رسید و دستگاههای حفار روز گذشته طی مراسمی از چهارراه ابن سینا خارج شدند، متعاقب این اتفاق ریل گذاری و نازک کاری ایستگاهها ادامه پیدا خواهد کرد.
نورصالحی با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای راه اندازی بخش اول خط دو که شمال شهر را به مرکز شهر وصل میکند، گفت: ناوگان خریداری شده اما انتقال آن با مشکل مواجه شده که نیازمند کمک مسئولان کشور هستیم تا علاوه بر افزایش ناوگان خط یک، ناوگان خط دو نیز تامین شود.
وی ادامه داد: قرارداد با شرکت مپنا متأسفانه هنوز عملیاتی نشده و مجوزات آن از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، شورای اقتصاد و… با مشکل مواجه شده است، در خصوص تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت نیز آخرین مسئله این بود که به صورت تسهیلات ارزی به شهرداری داده شود که هرچه زودتر باید عملیاتی گردد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: شروع عملیات اجرایی خط ۳ و اتصال خط یک از شمال و جنوب به حومه و توسعه خط دو لازم است تا حمل و نقلی ایمن و پاک داشته باشیم.
نورصالحی تصریح کرد: شعار نه به خودروی تک سرنشین باید مورد توجه قرار گیرد اما در صورتی که حمل و نقل عمومی در اختیار مردم باشد قطعا از خودروی شخصی مگر در حد ضرورت استفاده نمیکنند.