اصفهان
7°C
کد خبر:31188
پ
۶۳۳۹۷۶۷۳

معراج و درس‌های معنوی برای مسلمانان

یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: معراج به معنای صعود پیامبر(ص) به آسمان‌ها و دیدن عالم ملکوتی است. این واقعه در سوره نجم ذکر شده و نشان‌دهنده مقام والای پیامبر اکرم است. معراج یک تجربه روحانی عمیق است که به مسلمانان یادآوری می‌کند که با ایمان و تلاش می‌توانند به درجات عالی روحانی […]

یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: معراج به معنای صعود پیامبر(ص) به آسمان‌ها و دیدن عالم ملکوتی است. این واقعه در سوره نجم ذکر شده و نشان‌دهنده مقام والای پیامبر اکرم است. معراج یک تجربه روحانی عمیق است که به مسلمانان یادآوری می‌کند که با ایمان و تلاش می‌توانند به درجات عالی روحانی دست پیدا کنند.

حسین مطیع  ضمن اشاره به اینکه معراج یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین وقایع تاریخ اسلام است که شامل دو بخش اسراء و معراج می‌شود، اظهار کرد: این دو واقعه باید به دقت تفکیک شوند. اسراء به معنای سفر شبانه پیامبر اکرم از مسجد الحرام در مکه به مسجد الاقصی در قدس است. این سفر در سوره اسرء ذکر شده است. در این سفر، پیامبر(ص)با جسم و روح خود حرکت کرد و در مسیر با کاروانی از قریش مواجه شد. 

وی افزود: پیامبر(ص) از خانه اُم‌هانی که شب مهمان او بود، خارج شد و به سمت مسجدالاقصی رفت. در این سفر، پیامبر نمازهایی را در مکان‌های مختلف خواند و سپس به مکه بازگشت. این واقعه به نوعی طی‌الارض و نشان‌دهنده قدرت الهی و معجزه پیامبر(ص) است.

 عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: وقتی پیامبر(ص) به مکه برگشت، در راه کاروانی از قریش را دید که در حال حرکت بودند، از کوزه مهر شده آن‌ها آب نوشید و مانده آن‌ها را دور ریخت. دید یک شتر سرخ‌موی در جلو آن‌ها حرکت می‌کند. پیامبر پیش‌بینی کرد که لحظه طلوع وارد شهر می‌شوند. این واقعه نه تنها روحانی، بلکه جسمانی نیز بود و به مسلمانان نشان می‌دهد که قواعد عالم فراتر از آنچه دیده می‌شود، وجود دارد.

مطیع با بیان اینکه معراج به معنای صعود روح پیامبر به آسمان‌ها و دیدن عوالم ملکوتی است، تصریح کرد: این واقعه در سوره نجم ذکر شده و نشان‌دهنده مقام والای پیامبر است. در سوره اسراء از معراج صحبت نشده و در سوره نجم از اسراء سخنی نیامده است. 

این عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در این سفر، پیامبر(ص) به هفت آسمان رفتند، یعنی از عالم برزخ و بهشت عبور کردند و به عرش رسیدند. معراج یک تجربه روحانی عمیق است که به مسلمانان یادآوری می‌کند که با ایمان و تلاش می‌توانند به درجات عالی روحانی دست پیدا کنند.

وی در خصوص اینکه پیام‌های اصلی معراج شامل دلگرمی مسلمانان به باطن عالم و تأکید بر این است که عالم فقط ظاهر نیست، اضافه کرد: معراج نشان‌دهنده این است که پیامبر برای هدایت انسان‌ها به زمین بازگشت تا آن‌ها را نیز به سوی حقیقت و معنویت هدایت کند. معراج نه‌تنها یک واقعه تاریخی، بلکه یک درس عمیق معنوی برای مسلمانان است که نشان می‌دهد با تلاش و ایمان می‌توانند به درجات عالی روحانی دست یابند و درک عمیق‌تری از عالم وجود پیدا کنند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه ما امت آن پیامبری هستیم که بر بام بلند معراج قرار گرفته‌، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که ما نیز دسترسی به معراج داریم و راه برای ما باز شده است. اگر این سفر مهم نبود، پیامبراکرم هرگز نمی‌رفت یا اگر می‌رفت، چیزی از آن برای ما نمی‌گفت. معراج یک تجربه عالی بود که برخی از اسرار آن بیان شده است، اما مسلمانان باید بدانند که به‌عنوان امت پیامبر(ص)، راه برای آن‌ها باز شده و می‌توانند دست خود را در دست پیامبر(ص) بگذارند و با او به معراج بروند.

مطیع با تاکید بر اینکه معراج تأثیر عمیقی بر ایمان مسلمانان داشت، افزود: این تجربه باعث افزایش ایمان و تقویت اعتقاد به غیب در آن‌ها شد. سختی‌هایی که مسلمانان در مکه تحمل می‌کردند، با نسیم ملکوتی خدا جبران شد. پیامبر به ما یادآوری کرد که باید از او تبعیت کنیم تا خداوند ما را دوست بدارد و بتوانیم با او همراه شویم.

وی با اشاره به اینکه سختی‌هایی که در مکه وجود داشت، مانند شکنجه‌های مشرکان و تحریم‌های اقتصادی، گذرا هستند، ادامه داد: مسلمانان باید دل خود را به حقایق ملکوتی خوش کنند و بدانند که حقایق مافوق طبیعی بر عالم حس و ماده غلبه دارد و جهان را اداره می‌کند. از این سختی‌ها نترسید و محکم باشید. باید استقامت داشته باشید تا بتوانید دوران سخت مکه را پشت سر بگذارید.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: در مورد معراج سایر انبیا، می‌دانیم که حضرت عیسی(ع) نیز معراج رفتند، اما در باور ما، او بر صلیب نرفت و به آسمان رفت، در حالی که طبق باور مسیحیان، ایشان سه روز پس از تصلیب به آسمان‌ها رفت و زمان ظهور منجی موعود برخواهد گشت. عارفان گفته‌اند، معراج هر پیغمبری به حسب حال خودش بوده است؛ معراج یونس در دل نهنگ و معراج یوسف در چاه بود و…، اما معراج پیامبر اسلام کامل‌تر و عالی‌تر از دیگر انبیاء است.

مطیع تصریح کرد: سوالی ممکن است مطرح شود که چرا پیامبر(ص) معراج را برای مشرکان نگفت، اما اسراء را بیان کرد؟ باید گفت، مشرکان اهل راز نبودند و نمی‌توانستند حقایق ملکوتی را درک کنند، اما پیامبر(ص) اصرار داشتند که اسراء که یکی از معجزات ایشان بود را به آن‌ها نشان دهند. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی کاروانی از قریش از سمت شام به سمت شهر مکه می‌آمد، برخی از مشرکان منتظر بودند تا ببینند آیا ادعای پیامبر اکرم درباره مشخصات آن کاروان و ریختن آب و… درست است یا خیر. آن‌ها مشاهده کردند که در همان لحظه که خورشید طلوع کرد کاروان وارد شهر شد و شتری سرخ موی نیز در مقابل آن بود. از کاروان ماجرای آن شب را پرسیدند و مانند آنچه که پیامبر(ص) گفته بودند، شنیدند.

مطیع یادآور شد: این معجزات نشان‌دهنده قدرت الهی و حقانیت دعوت ایشان بود و ثابت می‌کرد که پیامبر(ص) می‌تواند با خدا ارتباط داشته باشد و وحی الهی را برای مردم بیاورد.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید