کد خبر:14352
پ
۱۷۱۱۷۸۷۷۳

مرکز رصد جمعیت استان اصفهان افتتاح شد

مرکز رصد جمعیت اصفهان با قابلیت ارائه آمار لحظه‌ای از تحولات جمعیتی روز چهارشنبه در اداره کل ثبت احوال استان افتتاح شد.  این مرکز با حضور مرضیه استکی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان و به یادبود آیت الله رییسی شهید جمهور و سایر شهیدان خدمت افتتاح شد. مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در […]

مرکز رصد جمعیت اصفهان با قابلیت ارائه آمار لحظه‌ای از تحولات جمعیتی روز چهارشنبه در اداره کل ثبت احوال استان افتتاح شد.

 این مرکز با حضور مرضیه استکی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان و به یادبود آیت الله رییسی شهید جمهور و سایر شهیدان خدمت افتتاح شد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در مراسم افتتاح مرکز رصد جمعیت گفت: این مرکز علاوه بر نماگر ثبت ولادت، وفات و وضعیت جمعیت به‌عنوان مکانی برای هم‌اندیشی نخبگانی درباره مسائل جمعیتی و برنامه‌ریزی شواهد مبنا راه‌اندازی شد.

مجتبی یکتامنش با اشاره به اینکه مرکز رصد، شاخص‌های گوناگون جمعیت را برای مسوولان احصا و معرفی می‌کند، ادامه داد: با استفاده از نرم‌افزارهای این مرکز می‌توان آمار لحظه‌ای (تولد، مرگ، طلاق و ازدواج) و جایگاه و رتبه هر شهرستان یا استان با موقعیت جغرافیایی مشابه را با یکدیگر سنجید.

وی تصریح کرد: این مرکز با استفاده از آخرین روش‌های انتشار اطلاعات جامع جمعیتی و بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب و رصد مستمر تحولات جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی ایجاد شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: این مرکز بیش از ۱۲۰ گزارش مختلف در سطح استانی و شهرستانی و گزارش‌های آماری مربوط به چهار واقعه حیاتی را رصد می‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ خام ازدواج در اصفهان ۴.۶ و رتبه اصفهان در کشور در این زمینه ۳۰ است، خاطرنشان کرد: نرخ خام طلاق در اصفهان ۲.۱ و رتبه اصفهان ۲۲ در کشور است که این وضعیت مطلوب نبوده و مسوولان باید بررسی بیشتری درباره آن انجام دهند.

نرخ خام ازدواج، نسبت تعداد واقعه ازدواج در یک سال معین به جمعیت میانه همان سال است.

یکتامنش همچنین رتبه خام ولادت در اصفهان را ۱۰.۳ و رتبه استانی در این زمینه را ۱۲ عنوان کرد و افزود: میانگین سن مادر در نخستین فرزندآوری در استان اصفهان ۲۸ و در شهرستان اصفهان ۳۰ سالگی است.

وی با بیان اینکه از پایان‌نامه‌های مربوط به مسائل جمعیتی حمایت ویژه می‌شود، گفت: پیشنهاد شده است پایان‌نامه‌های تاثیرگذار و عملیاتی از طرف استانداری و مراکز مرتبط با موضوع جمعیت مورد توجه باشد و پاداش مالی نیز به آنها تعلق بگیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: آمارهای ارائه شده مرکز رصد جمعیت بسیار جذاب و قابل تحلیل است و می‌تواند به حوزه جمعیتی کمک کند.

مرضیه استکی افزود: در این زمینه به‌دنبال حل مساله هستیم و شهرستان‌ها را مورد بررسی قرار داده و گره جمعیتی بیشتر آنها را پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه بعدی، نقطه‌زنی مسائل و مشکلات به تفکیک هر شهرستان یا روستا و رفع آنهاست و مرکز رصد جمعیتی می‌تواند در پیشبرد اهداف، موثر باشد.

 با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت کشور ملزم به رصد مداوم تغییرات جمعیتی و برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای در این زمینه است لذا سازمان ثبت احوال با استفاده از ظرفیت‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور اقدام به تاسیس مرکز رصد جمعیت کرده است.

این مرکز علاوه بر رشد دانش عمومی در این حوزه به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ملی با توجه به اطلاعات دقیق از روند تحولات جمعیت کشور کمک می‌کند.

سازمان ثبت احوال، مکلف به جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن است.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید