شهردار اصفهان گفت: تا پایان سال جاری در قالب بسته جامع خدمات هوشمند، به شهروندان هدیهای ویژه ارائه خواهیم کرد که امیدواریم از تمام امکانات هوشمند موجود بهرهبرداری کامل داشته باشند.
علی قاسمزاده شامگاه گذشته _یکشنبه بیستوهفتم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به هوشمندسازی خدمات شهرداری و حرکت به سوی شهر هوشمند اظهار کرد: از روز نخست که مسئولیت شهرداری اصفهان را بر عهده گرفتم، یکی از برنامههای اساسی و محوری که به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه کردم، موضوع هوشمندسازی خدمات شهرداری و در بلندمدت حرکت بهسوی شهر هوشمند بود.
وی با بیان اینکه برای اجرایی کردن این هدف از همان ابتدا «میز هوشمندسازی» را تشکیل دادم که هر دو هفته یکبار جلسات آن بهصورت منظم برگزار میشود، افزود: در این نشستها با بررسی دقیق و گامبهگام، فرایند هوشمندسازی را پیش میبریم و در بعضی موارد از نخبگان و دستگاههای خارج از شهرداری نیز دعوت میکنیم تا روند کار تسریع شود.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از اتفاقات مهم در مسیر هوشمندسازی آمادگی زیرساختها است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان از نخستین نهادهایی بوده که در حوزه ایجاد زیرساختهای ارتباطی نظیر فیبر نوری قدم برداشته است، بهعنوان مثال در دورههای قبل مدیریت شهری در فاز نخست حدود ۳۰۰ کیلومتر فیبر نوری در شهر راهاندازی شد و هماکنون زیرساختهای مورد نیاز در حد مطلوبی برای بهرهبرداری آماده است و هر روز در حال توسعه بیشتر آن هستیم.
قاسمزاده با اشاره به خدمات هوشمند گفت: در حوزه حملونقل سامانههای متعددی برای شهروندان فراهم شده است که در صورت استفاده شهروندان از این سامانهها بخش بزرگی از مشکلات حملونقل شهری کاهش پیدا میکند، اما مهمترین ضلع این روند آگاهی و توانایی شهروندان برای استفاده از خدمات هوشمند است که باید تلاش کنیم از مزایای این سامانهها بهرهمند شوند.
وی با اشاره به آموزش مردم در راستای استفاده از این سامانهها ادامه داد: در این زمینه نهتنها شهرداری، بلکه رسانهها نیز نقش مهمی در فرهنگسازی و آموزش دارد.
شهردار اصفهان تاکید کرد: تجربه دوران شیوع کرونا نشان داد که مردم بهناچار بهسوی استفاده از خدمات غیرحضوری در بانکها، آموزشوپرورش و دیگر حوزهها رفتند؛ هماکنون نیز در شهرداری سامانههای متعددی وجود دارد که میتواند خدمات را از خانه به شهروندان ارائه دهد که با استفاده از این سامانهها میتوان پیش از خروج از منزل برنامهریزی دقیقی انجام داد و از اتلاف وقت جلوگیری کرد.
هوشمندسازی فرایندی بیپایان است که با پیشرفتهای مداوم در حوزه تکنولوژی و فناوری همراه است
قاسمزاده خاطرنشان کرد: تلاش مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان جدی است و تا پایان سال جاری در قالب بسته جامع خدمات هوشمند، به شهروندان هدیهای ویژه ارائه خواهیم کرد که امیدواریم از تمام امکانات هوشمند موجود بهرهبرداری کامل داشته باشند.
وی عنوان کرد: هوشمندسازی یک نقطه ثابت یا یک مقصد مشخص نیست که بتوان به آن رسید، بلکه فرایندی بیپایان است که با پیشرفتهای مداوم در حوزه تکنولوژی و فناوری همراه است.
شهردار اصفهان با بیان اینکه بعضی کشورها و شهرهای پیشرو در این زمینه که از ما زودتر اقدام کردهاند، همچنان در حال خلاقیت و نوآوری هستند، ادامه داد: ما در مسیر هوشمندسازی پایانی متصور نیستیم، اما باید تحولات ویژهای را در تعامل با شرکتهای دانشبنیان ایجاد کنیم.
قاسمزاده افزود: یکی از نکات کلیدی که کشورها برای تسریع روند خود استفاده کردهاند، فراهمسازی دسترسی آزاد به دادهها (Open Data) برای پژوهشگران، شرکتهای دانشبنیان و افراد علاقهمند است که این امر به آنها اجازه میدهد تا از دادههای شهرداری بهرهبرداری و مدلها و خدمات جدیدی را پیشنهاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: در شهرداری اصفهان با انباشت دادههایی که روزبهروز افزایش پیدا میکند، از جمله اطلاعات حسگرهای شهر، دوربینها و دادههای مرتبط با فرایندهای مختلف، یکی از غنیترین منابع دادهای در اختیار داریم که بهزودی این مخازن اطلاعاتی بهصورت باز در اختیار شرکتها قرار خواهد میگیرد و انتظار ما این است که خروجی فعالیتهای آنها در رفع مشکلات شهری نقش مؤثری ایفا کند.
شهردار اصفهان به اشاره به ضرورت کاهش مدت انتظار در ایستگاههای حملونقل عمومی گفت: یکی از مشکلاتی که شهروندان در استفاده از اتوبوس با آن مواجه هستند، تراکم در ساعات اوج سفر و نبود دسترسی به صندلی خالی است که با بهرهگیری از سامانههای هوشمند شهروندان میتوانند اطلاعات دقیقی از زمان رسیدن اتوبوسها دریافت و زمان سفر خود را طوری تنظیم کنند که نیاز به استفاده از خودروی شخصی و تحمل هزینهها و استهلاک اضافی نداشته باشند.
قاسمزاده با اشاره به خدمات گسترده شهرداری در سامانه «اصفهان من» افزود: بیش از ۳۰۰ خدمت از سوی شهرداری به شهروندان ارائه میشود که با نگاه هوشمندسازی بازتعریف شده یا در حال بازتعریف است و تاکنون حدود ۴۰ درصد خدمات شهرداری در حوزههای مختلف همچون حملونقل، ترافیک، شهرسازی و فرهنگی بهصورت غیرحضوری قابل دسترسی است.
وی نمونهای از تجربه شخصی خود را نیز مطرح کرد و گفت: برای شرکت در مراسم کفن و دفن یکی از اقوام، بهواسطه سامانه اصفهان من برای رسیدن به باغ رضوان توانستم موقعیت دقیق و زمان مربوطه را مشخص کنم و بدون اتلاف وقت به مقصد نهایی بروم؛ این نشان میدهد که شهروندان میتوانند از طریق این سامانهها بسیاری از امور خود را تسهیل کنند.
شهردار اصفهان تأکید کرد: پیشنهاد میکنم شهروندان سامانه «اصفهان من» را نصب و از خدمات گسترده آن استفاده کنند، زیرا این سامانه با ارائه تدریجی ۲۲۰ خدمت جدید پلی برای تعامل بهتر و هوشمندانهتر میان شهروندان و شهرداری خواهد بود.