کد خبر:16274
پ
mehrdad-dadkhah
مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در نشست خبری مطرح کرد:

شناسایی ۳۸۰۰ مشترک خانگی بد مصرف

در یک روز خیلی گرم تابستانی، میهمان مدیران شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان شدیم تا در جریان برنامه ها و اقدامات این شرکت برای گذر از تابستان داغ با کمترین خاموشی قرار بگیریم. «فرهنگ مصرف» و «مردمی که درست مصرف نمی کنند» یکی از پرتکرارترین کلیدواژه های صحبت های مدیران برقی اصفهان در جلسه روز […]

در یک روز خیلی گرم تابستانی، میهمان مدیران شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان شدیم تا در جریان برنامه ها و اقدامات این شرکت برای گذر از تابستان داغ با کمترین خاموشی قرار بگیریم. «فرهنگ مصرف» و «مردمی که درست مصرف نمی کنند» یکی از پرتکرارترین کلیدواژه های صحبت های مدیران برقی اصفهان در جلسه روز گذشته بود. جلسه ای که نزدیک به سه ساعت و نیم طول کشید و ازآنجا که رطب خورده منع رطب نمی کند حتی در سالن جلسات اداره توزیع برق اصفهان هم هوا تا حدودی گرم بود و وسایل سرمایشی کفاف این همه هُرم آفتاب را نمی داد. برق ها هم به کفایت و قناعت روشن بودند و تلاش شده بود تا «عالم بی عمل» نباشند!

 

دفعه بعد، اسم بدمصرف ها را اعلام می کنیم

«مهرداد دادخواه»، مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در ابتدای صحبت های خود به مصوبه هیات وزیران مبنی بر تغییر ساعت کاری ادارات در تابستان اشاره کرد و هدف از اجرای این مصوبه را  کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف برق در ساعات ۶ تا ۱۳ و کاهش ۷۰ درصدی در ساعات غیر اداری نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ دانست که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، پس از اخطار منجر به قطعی برق خواهد شد. دادخواه در ادامه هم گفت که بر همین اساس هفته گذشته (هفته نخست تیرماه) برق ۱۲ اداره پرمصرف و بدمصرف در شهر اصفهان قطع شد.

دادخواه ادامه داد: امسال پیک بار مصرف را در روزهای پایانی خرداد ماه و هفته ابتدای تیرماه تجربه کردیم که میزان مصرف به ۷۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات در کشور رسید و در شهر اصفهان پیک بار در چهارم تیرماه ثبت شد که میزان مصرف به یک هزار و ۲۹۱ مگاوات رسید.

آقای مدیرعامل در ادامه و در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبنی بر فاش کردن نام ادارات پرمصرف و بدمصرف با اشاره به اینکه مصرف برق ادارات شهرستان طی هفته‌های پیش رو به صورت هوشمند کنترل و در صورت مصرف بالا قطع خواهد شد، تاکید کرد: اسامی ادارات پرمصرف را در صورت تکرار و رعایت نکردن مدیریت مصرف طی هفته‌های آینده در رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

 

اصفهانی های صرفه جو

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان گفت که همه سختگیری ها و اعمال محدودیت ها در بخش های دیگر، برای این است که خاموشی به بخش خانگی کشیده نشود که این بخش، خط قرمز وزارت نیروست.

دادخواه ادامه داد: وزارت نیرو در بخش مدیریت مصرف خانگی امسال طرح اصلاح تعرفه‌های خانگی و همچنین پاداش صرفه جویی را اجرا کرده است.

به گفته دادخواه اکثریت مردم اصفهان الگوی مصرف را رعایت می کنند: «الگوی مصرف در شهرستان اصفهان ۳۰۰ کیلووات ساعت است. مصرف برق ۷۰ درصد از مشترکان خانگی در شهرستان اصفهان کمتر یا در حد الگوی مصرف است و ۳۰ درصد مصرف بالا دارند و تعدادی از مشترکان نیز بد مصرف هستند که چهار برابر الگوی مصرف استفاده می‌کنند.»

 

شناسایی ۳۸۰۰ مشترک خانگی بد مصرف

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان همچنین با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک خانگی داریم، اضافه کرد: از این تعداد شمار مشترکان بد مصرف به سه هزار و ۸۰۰ مشترک می‌رسد که برای این چهار درصد مشترک بد مصرف محدودیت‌هایی اعمال شده و مصارف را کنترل خواهیم کرد.

 

پرمصرف هایی که حرف گوش نمی کنند!

یکی از پرسوال و جواب ترین بخش های این نشست به موضوع ادارات و صنایع پرمصرف مربوط می شد. هرچند دادخواه از بردن اسم بدمصرف ها و اسراف کُن ها اِبا داشت اما یکی از معاونان او در انتهای جلسه نام چند شرکت و مشترکان حقوقی که پاداش خوش مصرفی گرفته اند را ذکر کرد که از جمله آنها «قالی سلیمان» و «بیمارستان عسکریه» اصفهان بوده اند. دادخواه اما تنها اشاره کرد که طی یک هفته گذشته برق ۱۲ اداره پرمصرف اصهان قطع شد.

 

نیازمند اصلاحات فرهنگی و مدیریتی هستیم

دادخواه در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه ایران در تولید برق در در رتبه سوم آسیا و رده هفتم جهان است، اضافه کرد: در ایامی از سال بین ۳۰ تا ۴۰ هزار مگاوات اضافه تولید داریم و از این رو کمبود تولید برق در کشور مطرح نیست و اگر در تابستان بین ساعات ۱۱ تا ۲۳ طی شبانه روز با ناترازی مصرف مواجه هستیم، این مهم نیازمند اصلاحات فرهنگی و مدیریتی است.

 

مصرف برق در استان اصفهان در ایام پیک به ۶ هزار مگاوات می‌رسد

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان هرچند اشاره کرد که اکثر اصفهانی ها الگوی مصرف برق را رعایت می کنند و حتی زیر استاندارد الگو مصرف می کنند اما این را هم گفت که استان اصفهان در ایام پیک بار تا ۶ هزار مگاوات مصرف برق دارد، در حالی که ظرفیت تولید برق استان چهار هزار مگاوات در روز است و حتی در پیک بار باید از ظرفیت سایر نیروگاه‌های کشور در شبکه استفاده کرد.

دادخواه با تاکید بر اینکه برای عبور از ایام پیک مصرف تابستان امسال اقداماتی در چند فصل در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: «در بخش صنایع، گروه اول که کمتر از ۳۰ کیلووات و در حد انشعاب مصرف دارند طی این چهار ماه محدودیتی نخواهند داشت. گروه دوم، صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی با مصارف در حد متوسط است که برای مدیریت آن، طبق قانون کار یک روز در هفته باید تعطیل باشد که این روز تعطیل به غیر از جمعه سبب کاهش مصرف در سطح کشور می‌شود.گروه سوم صنایع با مصرف بالای ۲ مگاوات هستند که طبق تفاهم نامه می‌بایست بین ۳۵ تا ۵۵ درصد مصرف خود را کاهش دهند.»

به گفته دادخواه؛ در بخش مصارف کشاورزی نیز در پروانه‌هایی که شرکت آب منطقه‌ای صادر کرده، کشاورز طبق مجوز می‌تواند ۱۹ ساعت برق مصرف کند و پنج ساعت پیک بار استفاده نکند و این امر مصوبه شورای امنیت ملی را دارد و مزیتی هم برای آن در نظر گرفته شده که اگر برای ساعات پیک همکاری کنند، هزینه ۱۹ ساعت مصرف برق رایگان خواهد بود.

دادخواه اضافه کرد: اگر در بخش کشاورزی به سمت توسعه پنل‌های خورشیدی برویم و تا ۸۰ درصد پنل‌های خورشیدی استفاده کنند، حتی محل درآمدی برای کشاورزان خواهد بود.

 

اضافه شدن ۲۶ هزار و ۵۰۰ مشترک جدید در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه به اضافه شدن ۲۶ هزار و ۵۰۰ مشترک جدید به مشترکان برق شهرستان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: برای این مهم ۵۹ کیلومتر شبکه و ۷۰ دستگاه‌پست برق در سطح اصفهان نصب شد.

دادخواه، اصلاح و بازسازی ۳۸۵ کیلومتر شبکه و ۲۵ دستگاه توزیع برق و همچنین رفع نقاط حادثه خیز شهری و روستایی، اصلاح ۱۶ شبکه توزیع برق و نصب ۶۵۰ دستگاه تابلوی هوشمند برای کنترل و مدیریت بار را از دیگر اقدامات سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: اعتبار هزینه شده برای توسعه و تعمیرات شبکه برق شهرستان، یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان بوده است.

 

سرقت های خردی که خاموشی های گسترده به همراه دارد

یکی از موضوعات دیگری که خبرنگاران حاضر در جلسه به طور مکرر به آن اشاره می کردند، موضوع خاموشی معابر بود. دلیل آن هم به گفته دادخواه «سرقت های مکرر» است! درواقع یکی از دلایل این است که سارقان به هیچ چیز در شبکه برق رحم نمی کنند و گاهی حتی سرقت های خیلی ریز و جزئی انجام می دهند اما همین سرقت خرد، باعث خسارت کلان و خاموشی گسترده می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت که برای پیگشیری از سرقت ها هم یکسری اقدامات در نظر گرفته اند: «در همین راستا اقدامات پیشگیرانه و اصلاح شبکه را با استفاده از کابل‌های خودنگهدار و هوایی در دستور کار قرار دادیم و سال گذشته حدود ۲۵ کیلومتر شبکه روشنایی را با این روش اصلاح کردیم.»

 

داستان قطعی برق و شرکت شهرکهای صنعتی

دادخواه چندباری به این نکته و موضوع مهم هم اشاره کرد که هرچقدر نیروگاه خورشیدی بسازیم یا برق تولید کنیم تا وقتی فرهنگ مصرف درست نشود، بی فایده است. مردم باید یاد بگیرند که درست مصرف کنند و قدر انرژی را بدانند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در پاسخ به سوال «زاینده رود» درخصوص گلایه های مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مبنی بر قطع مکرر برق در شرکت شهرکها هم گفت: «این طور نیست که مثلا بگویند زورمان فقط به صنایع کوچ رسیده است. مصوبات و دستورات قانونی برای همه لازم الاجراست. درحال حضار و در همین شهرکها، شهرک صنعتی محمودآباد همکاری خیلی خوبی داشته اند و به خوبی مدیریت مصرف کرده اند.».

 

پریا پارسادوست

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید