کد خبر:28304
پ
مدیرکل-نوسازی،-توسعه-و-تجهیز-مدارس-استان-اصفهان
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در نشست خبری مطرح کرد

ساخت ۸ مدرسه محله‌محور در استان اصفهان

نشست خبری مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان روز چهارشنبه در محل اجتماعات این سازمان و به مناسبت دهه فجر برگزار شد. ناصر فتحی که یکی از پاسخگوترین مدیرانی است که تعامل خوبی هم با رسانه‌ها دارد، در این نشست هم همچون گذشته از توفیقات در امر نوسازی و بهسازی مدارس سخن گفت، بر لزوم مشارکت […]

نشست خبری مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان روز چهارشنبه در محل اجتماعات این سازمان و به مناسبت دهه فجر برگزار شد.

ناصر فتحی که یکی از پاسخگوترین مدیرانی است که تعامل خوبی هم با رسانه‌ها دارد، در این نشست هم همچون گذشته از توفیقات در امر نوسازی و بهسازی مدارس سخن گفت، بر لزوم مشارکت مردم در حوزه مدرسه سازی تأکید کرد و در عین حال از مشکلات پیش رو هم سخن گفت. آقای مدیرکل از توجه ویژه رئیس دولت چهاردهم به امر مدرسه سازی هم ابراز خوشحالی کرد و ضمن اشاره به این موضوع که مدرسه سازی تبدیل به گفتمان اصلی دولت چهاردهم شده، گفت که باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

در ادامه مشروح صحبت‌های فتحی در این نشست خبری را می‌خوانید:

 

  • اهمیت نقش رسانه در تبیین خدمات دولت

اصحاب رسانه منعکس کننده عملکرد دولت و دستگاه‌های اجرایی هستند و در پیروزی و یا شکست کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند و از همین رو جایگاه آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. هر دولتی که روی کار می‌آید، برنامه و اهداف مشخصی دارد و بر اساس آن کشور را اداره می‌کند و رسانه‌ها موظف هستند که عملکرد دولت را به اطلاع مردم برسانند. معمولاً مردم خدمات دولت را نمی‌بینند و تنها نواقص و کمبودها به چشم می‌آید و رسانه‌ها وظیفه دارند که عملکردها را نشان دهند. رهبر معظم انقلاب فرمودند که اجازه ندهید که نقصان‌ها و مشکلات روی عملکرد دولت‌ها غبار خاک بنشانند و مردم باید شیرینی خدمت مدیران را بچشند؛ از همین رو، جایگاه رسانه بسیار مهم و باارزش است.

 

  • مدرسه سازی؛ گفتمان اصلی دولت چهاردهم

مدرسه‌سازی تبدیل به گفتمان اول و اصلی دولت چهاردهم شده و این مهم بسیار حائز اهمیت است چرا که دولت‌های قبلی برای آموزش و پرورش برنامه ویژه‌ای نداشتند و اصلاً موضوع آموزش و پرورش جزو اولویت‌ها نبود اما خوشبختانه دولت چهاردهم از همان روزهای اولی که بر سر کار آمد، آموزش و پرورش را در اولویت قرار داد و وزارتخانه را مجبور کرد که در هر دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برنامه مؤثری تدوین کند. رئیس‌جمهور روی توسعه فضاهای آموزشی و نوسازی و بهسازی مدارس تأکید ویژه‌ای دارد و در همه سفرهای استانی این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کند و امیدواریم با رویکرد فعلی دولت بتوانیم بسیاری از نیازهای آموزش و پرورش را حل کنیم. مدرسه‌سازی یک جریان دائمی و پیوسته است که هیچ وقت متوقف نمی‌شود. مدارس باید متناسب با اقلیم، هویت و ظرفیت معماری هر منطقه ساخته شوند و از همین رو شیوه‌نامه‌های لازم تهیه شده است تا مدارس استان متناسب با ویژگی‌های معماری، اقلیمی و هویتی استان ساخته شود.

 

  • ساخت ۲۰۰ مدرسه محله‌محور در کشور

طبق قانون هفتم توسعه سازمان نوسازی مدارس موظف است که ۲۰۰ واحد آموزشی بزرگ‌مقیاس تحت عنوان «محله‌محور» در کل کشور طراحی و اجرا کند که مصوبه این مهم صادر و سهم هر استان مشخص شده و سهم استان اصفهان حدود ۸ مدرسه است که در سال اول ساخت سه مدرسه را در دستور کار داریم. مدارس محله‌محور باید در شهرهای با جمعیت بالای صد هزار نفر ساخته شود و این مدارس بین ۲۴ تا ۳۶ کلاس هستند و ظرفیت پوشش حدود۷۰۰ تا هزار دانش‌آموز را دارند و به نحوی طراحی می‌شوند که بعد از ساعت اداری تعطیل نشوند و دانش‌آموزان بتوانند از فضاهای جمعی مدارس مثل آمفی‌تئاتر، سالن ورزشی، کتابخانه و غیره استفاده کنند. امسال با کمک خیران و منابع دولتی ۱۰۲ پروژه را تحویل خواهیم داد که از این میزان ۴۰ درصد این پروژه‌ها در روستاها واقع شده‌اند ‌و ۱۰ درصد از آن پروژه‌های پرورشی و ورزشی است و مابقی شامل فضاهای آموزشی می‌شود.

 

  • جایگزینی سیستم گرمایشی استاندارد با بخاری‌

جایگزینی سیستم گرمایشی استاندارد با بخاری‌، یکی دیگر از پروژه‌های مؤثر اداره نوسازی مدارس است. در ابتدای شروع این طرح ۲۳ هزار کلاس بخاری داشتند و قرار شد از محل قبض گاز درصدی به استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی تخصیص یابد و تا سال گذشته حدود ۱۸ هزار کلاس استانداردسازی شده بودند و در حال حاضر ۷۰۰ کلاس دیگر در دست اجراست و قرار است تا پایان سال جاری ۸۷۶ کلاس درس در قالب ۱۱۶ مدرسه از سیستم گرمایشی استاندارد بهره‌مند شوند.

 

  • انعقاد ۱۶۷ تفاهمنامه با خیران با ارزش بیش از ۱۷۰۰میلیارد تومان

در سال جاری ۱۶۷ تفاهمنامه به ارزش هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان با خیران بسته شده که از این میزان ۵۲ تفاهمنامه به ارزش ۳۶۴ میلیارد تومان متعلق به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.

 

  • برکاتِ طرح شهید عجمیان

طرح شهید عجمیان یکی دیگر از طرح‌های خوب اداره نوسازی مدارس است که با بخشی از هزینه آن با مشارکت مردمی و بخش دیگر از منابع دولتی تأمین شده و در ۶ ماهه اول سال جاری تا قبل از شروع سال تحصیلی حدود ۷ هزار کلاس بهسازی و شاداب‌سازی شدند. همچنین در سال جاری و هم‌زمان با تحویل پروژه‌های مهرماه تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان خریداری و تحویل داده شد.

 

  • مشکلات با مشارکت مردم حل می‌شوند

طرح ملی «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» بسیار مهم است؛ مهمترین قسمت آن این است که باید روی «مشارکت مردم» تأکید بیشتری داشت. بسیاری از مشکلات با مشارکت مردم حل می‌شود و مردم باید پای کار بیایند؛ طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم شامل هفت بند می‌شود که قطعاً در یکسال اجرایی نخواهد شد اما با برنامه‌ای که رئیس‌جمهور دارند، قطعاً بخش اعظمی از آن پوشش داده خواهد شد. مسئولیت اجرایی این طرح با استاندار است و همه چارچوب‌های آن به استانداران و در مقایس کوچک تر به فرمانداران ابلاغ شده و بر اساس آن قرار است که از ظرفیت مردمی برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده شود و راهکار اجرایی آن در شیوه‌نامه پیش‌بینی و به استانداران ابلاغ شده است. هدف از اجرای این طرح احصای نظام مسائل آموزش و پرورش در مناطق مختلف و ابلاغ آن به دولت است تا راهکار مناسب اتخاذ و با کمک خیران حل شود.

 

  • از برنامه‌های آتی چه خبر؟

ما دو جشنواره «مدرسه آینده» و «معماری ایرانی_اسلامی» را در پیش داریم که در اسفند ماه برگزار می‌شود و برای حضور در این جشنواره‌ها طرح‌های خوبی را آماده کرده‌‌ایم؛ همچنین مقاوم‌سازی مدارس را دستور کار داریم و به دنبال تأمین منابع لازم هستیم.

 

  • بازسازی مدرسه شهید حلبیان در ۲ فاز

مدرسه شهید حلبیان بسیار فاخر است و قرار شد که عملیات بهسازی آن در دو فاز اجرایی شود که بخشی از آن در طرح شهید عجمیان عملیاتی شد و فاز دوم آن بعد از به پایان رسیدن طرح مطالعاتی، اجرایی خواهد شد.

 

  • رشد سرانه آموزشی خوب؛ اما همچنان پایین تر از استاندارد

دولت‌های گذشته با کمک خیران برای گسترش‌ سرانه آموزشی کشور تلاش زیادی کردند؛ در سال‌های گذشته سرانه آموزشی اصفهان ۵ و ۲ دهم متر بود که در حال حاضر این سرانه به ۶ و ۴۶ دهم رسیده و رشد خیلی خوبی داشتیم؛ اما هنوز از سرانه استاندارد پایین‌تر هستیم.

 

  • فرونشست؛ همان مشکل جدی که جدی گرفته نمی‌شود

فرونشست یکی از مهم‌ترین معضلات استان است که متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود؛ ما با همکاری استانداری و ستاد بحران استان و کشور به دنبال تأمین منابع لازم برای مدارس درگیر فرونشست هستیم اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه کشور تاکنون زیر بار تأمین منابع آن نرفته اما ما هم بیکار ننشسته‌ایم. بر اساس پایش‌های انجام شده حدود ۴۲ مدرسه استان به اشکال مختلف درگیر فرونشست بودند و در زمان سفر ریاست‌جمهوری به استان ۸۰ میلیارد تومان برای بازسازی این مدارس تخصیص داده شد و قرار بود بخش دیگری از هزینه‌ها به وسیله مولدسازی تأمین شود که این اتفاق رخ نداد و در نهایت با کمک خیران ۱۰ یا ۱۲ مدرسه ساخته و تحویل داده شد. در حال حاضر ۱۰ پروژه نیمه‌تمام داریم و قرار است ۲۰۰ پروژه دیگر را هم شروع کنیم و به دنبال تأمین منابع آن هستیم اما تاکنون هیچ جواب مثبتی دریافت نکرده‌ایم؛ سال گذشته هم ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شد که در مراحل آخر مبلغ را کاهش دادند و در نهایت نیز حتی یک ریال تخصیص داده نشد تا مدارس درگیر فرونشست را به نتیجه برسانیم.

 

  • دولت هزینه انرژی خورشیدی را پرداخت نمی‌کند

اولین مدرسه انرژی خورشیدی استان با ۲۰۰ کیلووات، تأسیس شده است. دولت هزینه‌ای برای انرژی خورشیدی پرداخت نمی‌کند، زیرا صرفه مالی ندارد و باید خیرین این کار را انجام دهد.

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید