کد خبر:14276
پ
photo_2024-05-28_13-07-51
شعاری که ذوبی ها سردادند و حریفان عمل کردند:

رویش باورها در اردوی رقبا !

ذوب آهن در حالی امشب در فولادشهر میزبان قعرنشین لیگ است که در پایان هفته گذشته جایگاه خود در رده دوم برترین تیم های خارج از خانه لیگ ۲۳ را نیز از دست داد. سبزپوشان اصفهانی که بعد از مدتها صدرنشینی در رده بندی بهترین تیم مهمان رقابت های لیگ برتر در هفته بیست و […]

ذوب آهن در حالی امشب در فولادشهر میزبان قعرنشین لیگ است که در پایان هفته گذشته جایگاه خود در رده دوم برترین تیم های خارج از خانه لیگ ۲۳ را نیز از دست داد. سبزپوشان اصفهانی که بعد از مدتها صدرنشینی در رده بندی بهترین تیم مهمان رقابت های لیگ برتر در هفته بیست و ششم با قبول شکست در ورزشگاه آزادی و در مصاف با آبی پوشان پایتخت، سکوی نخست  این رده بندی را به سرخپوشان تهرانی واگذار کردند، تنها یک هفته بیشتر در رده دوم برترین تیم مهمان لیگ دوام نیاوردند. اگر گمان می کنید که ذوبی ها دوباره به صدر بازگشتند سخت در اشتباهید! این تیم اصفهانی بازهم یک رده سقوط کرد.

 

گاندوها در پایان هفته بیست و هشتم پس از آنکه در فولادآره نا اهواز به اذعان سرمربی جوانشان در طول بازی «۳۰ تا ۴۰ بار سر خوردند» همزمان در جدول رده بندی رقابت های لیگ نیز در دو جبهه متفاوت سر خورده و تنزل جایگاه را تجربه کردند. ذوبی ها علاوه بر آنکه پس از هت تریک در چشیدن طعم باخت خارج از فولادشهر با تحمل شکست در مصاف با سرخپوشان اهوازی جایگاه دومی خود در رده دوم تیم های برتر بازی های خارج از خانه را این بار به تیم آبی پوش تهران واگذار کردند، در مجموع نیز از رتبه هشتم جدول لیگ به رتبه نهم سقوط کردند. این اتفاق در حالی افتاد که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده بودند تا ذوبی ها با برتری در برابر تیم یکی مانده به ته جدول در آن زمان، هم فاصله امتیازیشان در رده دوم برترین مهمانان لیگ را با همسایه دیوار به دیوار آبی پوش خود افزایش دهند و هم با یک رده صعود در جدول لیگ بر سکوی هفتم بایستاند؛ چرا که از یک طرف استقلال در شمال در مصاف با ببرهای مازنی متوقف شده بود و از طرفی دیگر نیز گل گهر در سیرجان مغلوب ارتش امیرکبیر شده بود؛ با این تفاسیر، سربازان ربیعی اگر با غلبه بر شاگردان ویسی با کسب سوغات ۳ امتیازی به اصفهان بازمی گشتند نه تنها موفق می شدند با ۲۶ امتیاز از بازی های خارج از خانه حداقل با ۳ امتیاز بیشتر از شاگردان نکونام همچنان رده دوم تیم های برتر از این حیث را در قرق خود داشته باشند؛ بلکه با توجه به امتیاز از دست دادن همسایه سیرجانی بالانشین خود در جدول رده بندی لیگ می توانستند از این تیم پیشی بگیرند. از اینها مهمتر اینکه اگر ذوبی ها می توانستند ۳ امتیاز بازی خارج از خانه هفته ۲۸ را به سبد اندوخته های خود بریزند حالا شانس این تیم برای صعود به رده پنجم در دو هفته باقیمانده لیگ نیز پررنگ تر از قبل شده بود. چرا که گاندوها در این صورت با ۳۹ امتیاز به رده هفتم صعود می کردند و برای رسیدن به جمع ۵ تیم بالانشین تنها شمس آذر قزوین را هم امتیاز با خود و با تفاضل گل بهتر و ملوان را با یک امتیاز بیشتر در مقابل می دیدند؛ تیم هایی که از پیش رو برداشتن آنها برای ذوب آهن روی کاغذ کار سختی به نظر نمی رسید. چرا که گاندوها امشب در فولادشهر میزبان صنعت نفت قعرنشین هستند در حالی که ملوانان در تبریز باید به نبرد تی تی ها بروند و شاگردان دقیقی هم در خانه خود باید از حریف پرآوازه شان پذایریی کند؛ از پرسپولیسی که عناوینی چون مدافع عنوان قهرمانی، برترین تیم مهمان لیگ و صدرنشین فعلی بیست و سومین دوره از این رقابت ها را یدک می کشد.

 

با همه اینها نشد آنچه باید بشود، احتمالاً زور «شرجی بودن و گرمای هوای اهواز» و «سربودن» چمن ورزشگاه فولاد آره نا بر دست به یکی کردن ابر و باد و مه و خورشید و فلک بخاطر ذوبی ها، چربید! ذوب آهن حالا با کسب ۳۶ امتیاز از ۲۸ بازی؛ یعنی ۹ برد، ۱۰ شکست و ۹ تساوی و تفاضل گل ۲- (۲۶ گل زده و ۲۸ گل خورده) به رده نهم سقوط کرده است؛ رده ای که در پایان فصل گذشته هم با کسب همین امتیاز از ۳۰ بازی و با ۸ شکست و ۱۵ تساوی و ۷ پیروزی و تفاضل گل ۱ (۲۴ گل خورده و ۲۵ گل زده) به آن دست یافته بود؛ آن هم در حالی که انتظار می رفت این تیم پرافتخار اصفهانی با سکانداری ربیعی در فصل جاری و با شعار «رویش باور جدید» حداقل جایگاهی بهتر از فصول اخیر کسب کند.

 

هرچند سوت پایان لیگ هنوز به صدا در نیامده، هرچند ذوب آهن به غیر از بازی امشب یک هفته دیگر نیز برای جبران مافات فرصت دارد اما حالا ذوبی ها برای صعود به رده پنجم، ۴ تیم را بالای سر خود می بینند و باید علاوه بر کسب ۶ امتیاز ۲ بازی باقیمانده، منتظر امتیاز از دست دادن رقبای خود هم باشند. آیا امشب و هفته آینده هم ابر و باد و مه و خورشید و فلک به نفع گاندوها دست به کار می شوند؟آیا سرخابی های پایتخت که در دو هفته گذشته ذوب آهن را از صدر جدول بازی های خارج از خانه به رده سوم عقب راندند امشب با شکست دادن رقبای این تیم اصفهانی در جدول به داد سبزپوشان می رسند؟ آیا همشهری طلایی پوش گاندوها امشب با دست پر از اراک به اصفهان باز می گردد؟

 

اگر این سه تیم مدعی لیگ با غلبه بر همسایه های بالانشین ذوب آهن راه صعود به رده ششم را برای گاندوها هموار کنند این تیم امشب برای استفاده از این فرصت طلایی علاوه بر غلبه بر مهمان آبادانی خود باید هرطور شده برزیلی های ایران را  در فولادشهر گلباران کند و از سوی دیگر امیدوار باشد که شاگردان اوسمار نیز با انگیزه حفظ صدر جدول (هم در مجموع بازی های لیگ و هم در بازی های خارج از خانه) سنگر میزبان قزوینی خود را به توپ ببندد. تنها دراین صورت است که سبزپوشان اصفهانی با ۳۹ امتیاز و با تفاضل گل بهتر می توانند با صعود به رتبه ششم خود را به یک قدمی قوهای سپید انزلی برسانند. با همه اینها مهم آنجاست که ذوب آهن حتی با وجود پشت سر گذاشتن این خوان حساس در پایان بازی های امشب نیز برای صعود به رده پنجم در هفته آینده به همراهی چهارمین تیم لیگ نیز نیاز دارد. تی تی ها باید هرطور شده امشب از ملوانان امتیاز بگیرند. اگر شاگردان تارتار با سوغات ۳ امتیازی تبریز را ترک کنند ذوب آهن دیگر هیچ شانسی برای تصاحب جایگاه تیم شمالی ندارد؛ تیمی که در فصل جاری با سکانداری سرمربی سابق ذوب آهن توانست با وجود بضاعت کم پا به پای مدعیان پرستاره و تا بن دندان مسلح لیگ پیش برود.

 

پربیراه نیست اگر مدعی شویم ملوان تیمی است که با رویش باور «توانستن» موفق شد فعل «خواستن» را به صرف برساند؛همان چیزی که ذوبی ها فصل را با رؤیای آن استارت زدند و دراولین گام برای تعبیر این رؤیای قوهای سپید را  در انزلی به تور انداختند؛ اما گاندوها نتوانستند نتایج درخشان خود در هفته های ابتدایی را در ادامه راه تکرار کنند. این تیم اصفهانی به مرور در سراشیبی افتاد؛ اما «سر خوردن» گاندوها در جدول لیگ برخلاف «سر خوردن» آنها در هفته گذشته که شاید بخاطر زمین نامناسب فولاد آرنا بود، هیچ ربطی به مستطیل سبز نداشت.

 

 پربیراه نیست اگر مدعی شویم ناکامی ذوب آهن از همان زمانی استارت خود که زمزمه های جدایی سکاندار جوانش چه در خفا و چه آشکارا به گوش رسید. ذوب آهن اگر در همین ۲ هفته باقیمانده به خودش نیاید، اگر امشب همچون هفته گذشته در برابر یکی دیگر از نماینده های استان خوزستان در لیگ برتر نیز امتیاز از دست بدهد حتی ممکن است لیگ ۲۳ را با جاخوش کردن در رده دهم جدول به پایان برساند؛ یعنی یک رده پایین تر از جایگاه خود در فصل گذشته!

 

خبرنگار زاینده رود : مرضیه غفاریان

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید