کد خبر:15484
پ
۱۷۰۶۳۲۳۴۶

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

چالش‌های محیط زیستی اصفهان از خشکی زاینده‌رود تا آلودگی هوا جزو دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم بود و در این راه تلاش‌های زیادی صورت گرفت؛ اگرچه هنوز تا رهایی از پای بست‌های این حوزه، راه درازی مانده است. به گزارش ایرنا، ورود به طرح‌های معطل مانده و مصوبات خاک خورده زیست محیطی اصفهان را شاید بتوان […]

چالش‌های محیط زیستی اصفهان از خشکی زاینده‌رود تا آلودگی هوا جزو دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم بود و در این راه تلاش‌های زیادی صورت گرفت؛ اگرچه هنوز تا رهایی از پای بست‌های این حوزه، راه درازی مانده است.

به گزارش ایرنا، ورود به طرح‌های معطل مانده و مصوبات خاک خورده زیست محیطی اصفهان را شاید بتوان مهمترین تفاوت دولت سیزدهم با دوره‌های پیش دانست و در این میان اجرا و بهره‌برداری از برخی طرح‌های مرتبط نیز به تحقق چشم‌اندازهای این حوزه در آینده کمک کرده است.

 

راه‌اندازی واحد تصفیه گازوییل پالایشگاه اصفهان

پیشگیری از انتشار ۳۰۰ تُن گوگرد در هوا کمترین نتیجه اجرای این پروژه است که رییس جمهور شهید مهر ۱۴۰۲ در سفر به اصفهان، آن را افتتاح کرد.
طرح بزرگ تصفیه گازوییل با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان و ۵۱۱ میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان اجرا شده است و برآورد افزایش سودآوری آن ۲۶۳ میلیون دلار در سال پیش‌بینی می‌شود.
اکنون روزانه ۳۶۰ تُن گوگرد از گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان با اجرای این طرح جداسازی می‌شود.این پروژه در زمان حاضر ظرفیت تصفیه ۱۲۰ هزار بشکه سوخت در روز را دارد.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

۹۰ درصد از تجهیزات «طرح ملی تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان» توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه شده است.

 

توسعه احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان
احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید انرژی پاک در دولت سیزدهم در دستور کار قرار ویژه قرار گرفت و به گفته مسوولان؛ اصفهان گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است.
استان اصفهان اکنون چهار هزار مگاوات سرمایه‌گذاری نیروگاه خورشیدی در حال احداث دارد که بخش زیادی از آنها تابستان سالجاری بهره‌برداری و بخشی به فراخور زمان وارد مدار می‌شود.
در حال حاضر یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در مجتمع فولاد و یک نیروگاه هزار مگاواتی در پالایشگاه اصفهان ایجاد شده است و مابقی نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شود.با این اقدام، نیروگاه‌های قدیمی دیگر مجبور به مازوت سوزی نخواهند بود.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

ارائه بنزین با استاندارد «یورو ۵» به‌منظور کاهش آلودگی هوا
روزانه حدود ۲۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور شامل ۱۴ میلیون لیتر بنزین «یورو ۵» و ۲۳ میلیون لیتر گازوییل «یورو ۵» در پالایشگاه اصفهان تولید و توزیع می‌شود.
علاوه بر آن، ۱۷ استان در زمینه سوخت به این پالایشگاه وابسته هستند که با استانداردسازی محصولات از جمله بنزین و گازویل در کاهش آلودگی هوا موثر است.
در نتیجه اقدامات انجام شده پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه در آینده نزدیک از فهرست صنایع آلاینده‌ خارج می‌شوند؛ این را مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفته است.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

 

همچنین اقدام نوینی در سفر رییس جمهور شهید به استان اصفهان اجرایی شد و آن اختصاص سهم ۳۰ میلیارد تومانی برای توسعه مسوولیت‌های اجتماعی صنایع استان اصفهان بود.
نکته مهم اینکه پالایشگاه اصفهان برای توسعه پتروشیمی‌های جدید خود، ۴۰ هکتار زمین در ساحل بندرعباس خریداری کرده و از این پس پروژه‌های آن در کنار دریا توسعه پیدا می‌کند.

 

خروج واحدهای آلاینده از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان

در حالی که مصوبات مرتبط با مساله آلودگی هوای اصفهان ۱۶ سال لابه‌لای کاغذهای انباشت شده خاک می‌خُورد، دولت سیزدهم بتدریج اجرای آنها را از سر گرفت.

به گفته مسوولان، سال گذشته ۵۳ واحد ریخته‌گری از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان جابه‌جا و به شهرک بزرگ اصفهان منتقل شد که در نوع خود اقدام بی‌سابقه‌ای بود؛ همچنین ۴۰ واحد آلاینده آجرپزی تعطیل شد.

تقویت حمل و نقل عمومی در کلانشهر اصفهان

در این مدت تلاش برای ثمر رساندن رینگ چهارم ترافیکی اصفهان و خط ۲ متروی این کلانشهر با هدف کاهش آلایندگی هوا بود.
همچنین در ۲ سال گذشته ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اصفهان افزوده شد.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

به گفته مسوولان، در نتیجه این اقدامات، روزهای ناسالم هوا در اصفهان سال گذشته ۲۵ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت، اما آلودگی هوا همچنان پرتکرار و پیوسته در صدر مشکلات محیط زیستی اصفهان قرار دارد.

 

اجرای سند بهسازی و نوسازی صنعت آجر استان اصفهان

سند بهسازی واحدهای تولید آجر در سال ۱۳۹۸ تصویب شده بود اما این طرح نخستین بار در سال گذشته و با حمایت دادگستری اجرایی و بر اساس آن ۴۲ واحد آجرپزی متخلف در اصفهان پلمب شد.
در مسیر اجرای کامل این طرح برای ۲۵۰ واحد آجرپزی دیگر استان نیز اخطار قانونی صادر و به آنها مهلت داده شد تا شرایط تولید خود را با محیط زیست سازگار کنند یا تغییر کاربری دهند در غیر این صورت باید بسرعت از منطقه خارج شوند.

آنطور که مسوولان می‌گویند در ماه‌های اخیر مراجعات زیادی از سوی متولیان کوره‌های آجرپزی شرق اصفهان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای عملیات بهسازی انجام شده است.

 

مدیریت پسماندهای پزشکی برای نخستین بار در استان اصفهان

اصفهان در زمان حاضر تنها استان کشور است که پسماندهای پزشکی بیمارستانی آن به یک مرکز پسماندسوز که از استانداردهای روز دنیا برخوردار است، منتقل می‌شود.
این موضوع کار بزرگ و ویژه‌ای است که با همدلی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل حفاظت محیط زیست، استانداری و نظام پزشکی اصفهان و با هزینه‌های سنگین به ثمر رسید.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ تُن پسماند پزشکی بیمارستان‌های کلانشهر اصفهان و هفت شهر اطراف آن، پس از بی‌خطرسازی(اتوکلاو)، جمع‌آوری و برای امحاء به مرکز پسماندسوز در یکصد کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد منتقل می‌شود.
به گفته مسوولان، این پسماندها در ۱۰ سال گذشته(پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان) به محل دفن زباله شهرداری در محدوده «سگزی»(۴۰ کیلومتری شرق اصفهان)منتقل و با روش‌های اصولی و نظارت محیط زیست دفن می‌شد.

 

ورود به طرح‌های معطل مانده آبرسانی

با وجود اینکه مدیران پیشین استان سال ها طرح انتقال آب دریا به اصفهان و تکمیل پروژه بهشت‌آباد را مد نظر داشتند اما در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفت تا اینکه دولت سیزدهم اجرای طرح آب دریا به فلات مرکزی را بعنوان گریزراه‌ جدید برای کمک‌ به زُدودن خشکی از رخسار زاینده‌رود دنبال کرد.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

با حمایت ویژه رییس جمهور شهید؛ مطالعه، طراحی و اجرای ۷۰۰ کیلومتر از عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان طی کمتر از ۲ سال انجام شد و رکورد جدیدی در دولت سیزدهم به ثبت رسید.
انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف می رسد.

طبق پیش بینی مسوولان، انتقال آب دریا به فلات مرکزی تا پایان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و ۷۰ میلیون مترمکعب آب در مرحله نخست به اصفهان منتقل خواهد شد.

 

دغدغه‌های محیط زیستی دولت سیزدهم در اصفهان

جریان دائمی زاینده رود و تامین حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی نیز بارها از سوی دولت سیزدهم پیگیری و رایزنی شد؛ اگرچه هنوز داغ عطش بر پیشانی این ۲ شاخصه مهم زیست محیطی اصفهان نقش بسته و مردم این خطه در کنج صبوری روزگار می‌گذرانند.

در دولت مردمی، تنش‌های آبی بین استانی نیز مدیریت شد؛ اما با توجه به عمق چالش های محیط زیست اصفهانریال اهالی این دیار انتظار دارند مطالبه جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب در امتداد پیگیری‌های دولت سیزدهم در ملاحظات وزارت نیرو در دولت جدید نیز قرار گیرد تا وضعیت بغرنج نصف جهان در این زمینه کمی به سامان برسد.

 حدود چهار هفته پیش نیز در نشست شورای محیط زیست کشور با حضور رییس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، سه منطقه جدید به حوزه‌های استحفاظی محیط زیست اصفهان اضافه شد تا با اجرای واپسین یادگار دولت سیزدهم گنجینه‌های خدادادی و طبیعی این دیار کهن همچنان پابرجا بماند.

سه سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و دولت مردمی در هزار و ۱۹ روز سکانداری آیت‌الله سید ابراهیم رییسی منشاء خدمات و دستاوردهای قابل توجهی در حوزه‌های مختلف بود.

هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید