تغیبر واحدهای درسی، افزایش دروس عملی، تعریف دروسی مبتنی بر هوش مصنوعی، ارتباط با صنعت، آموزش مهارتهای نرمافزاری و تأسیس سازمان نظام حسابداری، بخشی از مطالبات دانشجویان حسابداری است
علیرضا خسروانیان، دانشجوی حسابداری دانشگاه خوراسگان گفت: سرفصلهای دروس حسابداری از لحاظ علمی در دانشگاههای کشور دارای اشکال هستند. برای مثال در واحدهای درسی تخصصی دروس حسابداری، بخش مباحث مالیاتی دارای دو درس چند واحدی است که یکی از علل فرار در یادگیری مباحث است. بهتر است که مباحث تخصصی دروس حسابداری به صورت تخصصی تدریس شوند. لازم است که دروسی که تحت عنوان یک و دو (پیشنیاز) ارائه میشود، پشت سر هم بوده و با چندین ترم فاصله ارائه نشود. بهتر است که این دروس به صورت تخصصی و در دو قسمت عملی و تئوری درسی تدریس شود.
او با اشاره به بازار کار خوب رشته حسابداری در میان رشتههای علوم انسانی، اظهار کرد: این بازار کار خوب درصورتی محقق میشود که دانشجوی حسابداری با مسائل روز حسابداری آشنا باشد. در دانشگاههای کشور دانش دانشجویان بهروز نیست و دانشجوی حسابداری پس از فارغ التحصیل از دانشگاه آمادگی کافی برای ورود بر بازار کار را ندارد. علت اصلی این آمادگی نداشتن را باید در دروسی که در دانشگاه پاس میکند جستجو کرد. مطالبی که دانشجویان در دانشگاه یاد میگیرند با مفاهیم کاری در بازار کار متفاوت است. به نظر من برای اینکه حسابدار در جامعه کنونی، یک حسابدار کامل باشد باید ۳۰ درصد وقتش را در دانشگاه تحصیل کند و ۷۰ درصد وقتش مشغول کارآموزی باشد.
این دانشجوی حسابداری خاطرنشان کرد: همانطور که سالهای اخیر اساتید دانشگاه اعتراضات خود را به وزارت علوم اعلام کردند، یکی از مطالبات اصلی دانشجویان حسابداری تغیرات اساسی در واحدهای درسی است.
خسروانیان، یکی دیگر از مطالبات حسابداران را انجام تعهدات توسط کارفرمایان دانست و تصریح کرد: به کرات اتفاق میفتد که تعهداتی که کارفرمایان در قبال حسابداران دارند، انجام نمی شود. از سوی دیگر تعهدات حسابداران نسبت کارفرمایان نیر گاهی اوقات انجام نمیشود. همکاران ما در بعضی مسائل حقوق کارفرما را اعاده نمیکند و همین باعث بیاعتباری صنف حسابداران خواهد شد، بنابراین از دولت و مجلس شورای اسلامی تشکیل سازمان نظام حسابداری را مطالبه میکنم تا حسابداران کشور زیر نظر یک نظام واحد و دارای اعتبار حقوقی کار کنند.
او ادامه داد: اگر سازمان نظام حسابداری همچون سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی شکل بگیرد، حسابدارها نیز تحت عناوینی همچون حسابدار عمومی و تخصصی رتبهبندی خواهند شد و شماره نظام حسابداری به آنان اختصاص مییابد. در این شرایط است که کارفرما و حسابدار مجبور به انجام تعهدات نسبت به یکدیگر خواهند شد.
این دانشجوی رشته حسابداری با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبات دانشجویان این رشته، ایجاد تغییرات اساسی در ساختار درسی دروس حسابداری است، اضافه کرد: حسابداران کشور بعد از فارغ التحصیلی به علت کافی نیودن دروس دانشگاه برای بازار کار، نیازمند چندین ماه کارآموزی رایگان در شرکتهای خصوصی هستند و عمدتاً حقوقی در ازای کار خود دریافت نخواهند کرد. گاهی اوقات دانشجویان در دوره کارآموزی به دلایل مختلف از یادگیری منصرف شده و تغییر رویه میدهند، بنابراین مطالبه اصلی دانشجویان این است که دروس حسابداری به گونهای باشد که حداقل ۵۰ درصد مطالبات بازار را در حوزههای عملی وتئوری پوشش دهد.
او در پایان سخنانش به مردم و اصناف و کسبوکارهایی که در واحد های صنفی خود نیازمند حسابدار هستند توصیه کرد که به کار و امور حسابداری خود اهمیت بدهند زیرا در آینده نه چندان دور، این همکاران حسابدار هستند که با دقت در کارها و صورت حسابهای مالی، از تعهدات صاحبان اصناف در برابر اداره دارایی دفاع خواهند کرد، بنابراین لازم است که کارفرمایان حسابداری را در مجموعه خود استخدام کنند که نسبت تعهدات خودش به کارفرما پایبند باشد. هوش مصنوعی از دروس غایب است
یکی دیگر از دانشجویان حسابداری دانشگاه اصفهان که نخواست نامش ذکر شود نیز تأکید کرد: رشته حسابداری، یک رشته مبتنی بر تجربه است و به همین دلیل ارتباط با جامعه صنعتی در آن دارای اهمیت است. این درحالی است که تاکنون ارتباط با صنعت در گروه حسابداری دانشگاه اصفهان اتفاق نیفتاده است. دانشجویان حسابداری، مسائل آکادمیک را پشت سر میگذرانند و وقتی وارد بازار کار میشوند، با تعارضاتی مواجه میشود و تفاوتهای فاحشی بین مسائلی در دانشگاه مطالعه کرده و مسائلی که در بازار کار با آن مواجه است، همچون سند زدن و حساب کردن میبیند.
او با اشاره به اینکه دانشجویان حسابداری تنها نیازمند مباحث آکادمیک و دانشگاهی این رشته نیستند و کسب مهارتهای حسابداری نیز برای آنان دارای اهمیت است، افزود: یک حسابدار لازم است که با نرمافزارهای حسابداری، مباحث بازار سرمایه، بورس و فارکس و رمز ارز آشنا باشد و از سایتهای مربوط به اسناد مالی شناخت داشته باشد و کار کردن با آنها را آموخته باشد. در دانشگاه اصفهان در ترم جدید وضعیت بهتر شده است، اما در ترمهای گذشته اینگونه آموزشها اصلا وجود نداشت.
این دانشجوی حسابداری، ادامه داد: با وجود این که سرفصلهایی که به ما تدریس میشود، خوب و جذاب هستند، اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شکلی این دروس را برنامهریزی کرده که کاربردی نیستند. بهعنوان مثال درس بازار سرمایه با وجودی که سه واحد است و عنوان خوبی دارد، از خروجی قابل قبولی برخوردار نیست و دانشجوی این درس پس از گذراندن ۱۶ جلسه سه ساعته، غیر از مقداری دادههای آکادمیک، محتوای مفیدی را نیاموخته است.
او با تاکید بر اینکه لازم است که همه رشتههای دانشگاهی بر اساس پیشرفتهای علمی به روز شوند، اضافه کرد: بهعنوان مثال امروزه پدیده هوش مصنوعی امروزه دانشی نوین است و اساتید ما معتقدند که تا ۱۰ سال آینده چیزی بهعنوان حسابداری به معنای فعلی وجود نخواهد داشت و تنها حسابداری مبتنی بر تحلیل اطلاعات مالی باقی خواهند ماند. هوش مصنوعی بخش زیادی از فعالیتهای آماری را انجام خواهد داد و نیاز به متخصصانی دارد که مبانی رشتههای مالی را مطالعه کرده باشند و نیاز است که بر اساس دستاوردهای جدید علمی محتواهای درسی به روز شوند. البته به شکل غیررسمی در برخی از دانشگاهها این بهروزرسانیها انجام شده، اما بهطور رسمی و در وزارتخانه هنوز چنین چیزی مطرح نشده است.