کد خبر:14821
پ
photo_2024-06-06_12-22-22
پس از 7 سال طلسم کفش طلا شکست

خیز مغانلو برای رکوردزنی در تاریخ فوتبال ایران

پس از ۷ فصل بالاخره طلسم کفش طلا در بیست و سومین دوره لیگ برتر شکست. شهریار مغانلو در فصل جاری برای دومین فصل متوالی آقای گل این رقابت ها شد. این اتفاق درحالی افتاد که مهدی طارمی در لیگ شانزدهم آخرین مهاجمی بود که توانست در تصاحب کفش طلای لیگ دبل کند. پس از […]

پس از ۷ فصل بالاخره طلسم کفش طلا در بیست و سومین دوره لیگ برتر شکست. شهریار مغانلو در فصل جاری برای دومین فصل متوالی آقای گل این رقابت ها شد. این اتفاق درحالی افتاد که مهدی طارمی در لیگ شانزدهم آخرین مهاجمی بود که توانست در تصاحب کفش طلای لیگ دبل کند. پس از آن نه تنها هیچیک از گلزنان برتر ادوار لیگ برتر موفق به تکرار عنوان آقای گلی خود نشدند بلکه در فصول اخیر کفش طلای این رقابت ها برای مهاجمان لیگ برتری خوش یمن نبود. به غیر از علی علیپور آقای گل ۱۹ گله لیگ هفدهم که در دو فصل بعد حضورش در ایران اگرچه همواره در کورس آقای گلی از رقبایش عقب می افتاد اما همچنان آمار درخشانی در گشودن سنگر حریفان داشت، سایر گلزنان شماره یک لیگ در دوره های بعد نه تنها در تصاحب کفش زرین این رقابت ها که در گشودن سنگر رقبا نیز ناکام می ماندند.

لوسیانو پریرا، مهاجم برزیلی که در لیگ هفدهم با به ثمر رساندن۱۲ گل در ۲۶ بازی برای برزیلی های ایران پس از علیپور و تبریزی موفق به ایستادن در رده سوم گلزنان برتر شده بود با قرار گرفتن در نوک حمله فولاد در فصل هجدهم توانست با ۱۶ گل زده در کنار مهاجم برزیلی سپاهان صدرنشین جدول گلزنان این رقابت ها شود. شیمبا اما در فصل نوزدهم دچار افت فاحشی شد. او در ۲۸ بازی که برای سرخپوشان اهوازی به میدان رفت تنها ۵ گل برای تیمش به ثمر رساند؛ یعنی به طور میانگین در هر پنج و نیم بازی یک گل!   

کی روش استنلی سوارز، هموطن شیمبا نیز در که در لیگ هجدهم موفق شده بود با ۱۶ گل زده برای طلایی پوشان اصفهانی در تصاحب کفش طلا با مهاجم برزیلی فولادی ها شریک شود در فصل نوزدهم نیز همانند همقطار هموطنش عملکرد ضعیفی داشت. او در ۲۵ بازی که در ترکیب سپاهان قرار گرفت تنها ۷ بار موفق به گشودن دروازه حریفان تیمش شد؛ یعنی به طور میانگین در هر سه و نیم بازی یک گل زد!

شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی که در لیگ نوزدهم  با ۱۵ گل برای استقلال موفق به تصاحب عنوان آقای گلی این رقابت ها شد در فصل بیستم فقط ۲ بار پایش به گلزنی باز شد. او با توجه به مصدومیت های سریالی که در این فصل گریبانگیرش شد تنها ۶۵۸ دقیقه برای آبی پوشان به میدان رفت و ماحصل تلاش او در خط آتش این تیم تهرانی یک گل در هر ۳۲۹ دقیقه بود!

طلسم کفش طلا در لیگ بیست و یکم گریبانگیر آقای گل لیگ بیستم هم شد. سجاد شهباززاده که با ۲۰ گل زده برای سپاهان در بیستمین دوره لیگ برتر بر صدر جدول گلزنان برتر لیگ برتر تکیه زده بود در لیگ ۲۱ و در ۳۰ بازی با پیراهن طلایی این تیم اصفهانی فقط ۶ بار توانست توپ را از خط دروازه حریفان عبور دهد؛ یعنی یک گل در هر ۵ بازی!

در میان صاحبان کفش طلای لیگ در ۷ سال اخیر تندیس زرین بدترین عملکرد به آقای گل لیگ ۲۱ تعلق می گیرد. گادوین شیمبا که در فصل بیستم رقابت تنگاتنگی برای تصاحب کفش طلا با شهباززاده داشت در نهایت با ۱۴ گل زده برای گل گهر در رده دوم برترین گلزنان لیگ قرار گرفت. این مهاجم نیجریه ای اما تسلیم نشد و در لیگ بیست و یکم با  همین تعداد گل با پیراهن مس رفسنجان سرانجام کفش طلای این رقابت ها را از آن خود کرد؛ اما طلسم این کفش در فصل بیست و دوم پای مهاجم مس را قفل کرد. منشا در نهایت در نوزدهمین بازی فصل موفق به ثبت اولین گل در این دوره از رقابت ها شد و در نهایت با ۳ گل زده در ۹۲۵ دقیقه حضورش در میادین به کار خود در این فصل پایان داد؛ یعنی یک گل در هر ۳۰۸ دقیقه!

آمار ضعیف و افت فاحش صاحبان کفش طلای لیگ برتر در فصول اخیر همچنان ادامه داشت تا در نهایت در فصل گذشته شهریار مغانلو موفق شد این کفش زرین را از آن خود کند. این بازیکن زنجانی که از نوزدهمین دوره لیگ برتر در کورس رقابت با گلزنان برتر برای رسیدن به این عنوان قرار داشت سرانجام در فصل گذشته و در فصلی که مهاجمان عملکرد قابل دفاعی در گلزنی از خود برجای نگذاشتند با ۱۳ گل زده در ۲۷ بازی به صدر جدول گلزنان برتر رسید؛ یعنی میانگین یک گل در هر دو بازی. شهریار اما بر خلاف سایر همتایان خود در فصل جاری گرفتار طلسم کفش طلا نشد.

مهاجم زنجانی سپاهان برای این طلسم شکنی از همان هفته اول و در دقیقه ۱۱ بازی با تراکتور گشودن سنگر رقبا را استارت زد. شهریار سپاهانی ها با ۱۶ گل زده در ۲۸ بازی و ۲۰۶۷ دقیقه حضور در خط آتش تیم مورایس، یعنی میانگین یک گل در هر یک و نیم بازی یا به عبارتی در هر ۱۲۹ دقیقه علاوه بر بهبود عملکرد خود در گلزنی موفق به دبل در تصاحب کفش طلا شد؛ رکوردی که از لیگ شانزدهم به این طرف و پس از طارمی (مرد شماره یک خط حمله تیم ملی ایران در سال های اخیر)، هیچیک از مهاجمان لیگ برتر موفق به ثبت آن نشده بودند.

این مهاجم ۲۹ ساله اگر در فصل پیش رو هم با همین فرمان پیش رود و به روند رو به رشد خود در گشودن سنگر رقبا ادامه دهد می تواند باز رکوردزنی کند.

اگرچه رضا عنایتی با کسب عنوان آقای گلی در اولین دوره لیگ برتر و لیگ های چهارم و پنجم رکورددار بیشترین تعداد آقای گلی در این رقابت ها شده اما تاکنون کسی نتوانسته در سه دوره متوالی این عنوان را از آن خود کند؛ با این تفاسیر، شهریار با هت تریک در تصاحب کفش طلا در لیگ بیست و چهارم، نه تنها می تواند به رکورد مهاجم سابق استقلال برسد بلکه می تواند عنوان نخستین بازیکنی که توانسته در سه فصل پیاپی این کفش زرین را از آن خود کند را به دست آورد؛ البته به شرط اینکه طلسم کفش طلا با یک فصل تأخیر پای این مهاجم گلزن را قفل نکند و شهریار نیز به جزیره طلسم شدگان لیگ برتر تبعید نشود.

 

خبرنگار زاینده رود: مرضیه غفاریان

 

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید