بازیهای رایانهای در دهه اخیر به یکی از تفریحات و سرگرمیهای نوجوانان و جوانان تبدیل شده و با توجه به اینکه اغلب این بازیها برگرفته از نسخههای خارجی است نیاز به بهرهگیری از فرهنگ ایرانی در تولید محتوا دارد.
با رشد فناوری و امکان دسترسی راحتتر نوجوانان و جوانان به گوشیهای هوشمند، مشتریان این بازیها روز به روز در حال افزایش است و این بازی ها یکی از منابع شکل دهی ارتباطات و حتی شخصیت جوانان تبدیل شده اند.
در این راستا، پژوهشگر و کارشناس ارشد هنرهای رایانه ای با گرایش تولید بازی های رایانه ای گفت: در عصر حاضر، کودکان و نوجوانان بطور بیسابقهای تحت تاثیر رسانهها قرار گرفتهاند و انیمیشنها و بازیهای رایانهای بدلیل جذابیتهای سرگرمکننده خود، توانستهاند مخاطبان جوان را جذب و ارزشها و مفاهیم هدف سازندگان را به آنها منتقل کنند.
مرضیه داوری دولتآبادی با بیان اینکه این بازیها بهتدریج بر فرهنگ جامعه اثر میگذارند افزود: بازیهای رایانهای با سرگرم کنندگی بالا باعث شادی و هیجان در کودکان و نوجوانان میشوند و به صورت پنهان مفاهیم آموزشی و تعاملی را انتقال میدهند.
این پژوهشگر افزود: این بازیها با تقویت تخیل، خلاقیت و اعتماد به نفس، مهارتها و تجربیات جدیدی را به کاربران ارائه میکنند و یکی از ابزارهای قوی برای انتقال ارزشها و مفاهیم هستند که میتوانند در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان نقش قابل توجهی داشته باشند.
وی با اشاره به قصه به عنوان یکی دیگر از ظرفیت های قابل استفاده برای آشنا کردن کودکان با مسائل زندگی که از طریق ارائه شخصیتهای مثبت و منفی، بر رشد اجتماعی و تشخیص رفتار درست آنها تاثیر گذارند گفت: قصهها ابزاری معجزهآسا برای انتقال عقاید و دانشها هستند، اما با گذشت زمان کمتر مورد استفاده قرار میگیرند که باید برای حفظ آنها از رسانهها و سینما کمک گرفت تا زبانها و فرهنگها ماندگار بمانند.
وی با اشاره به تحقیقی که با عنوان «تحلیل و بررسی قابلیت های داستان های عامیانه فارسی (متلها) در طراحی بازی های رایانه ای» انجام داده است گفت: هدف از انجام این پژوهش، بومیسازی و بهرهگیری از فرهنگ غنی ایرانی و امکان استفاده از داستانها و اسطورههای ایرانی به منظور حفظ و ماندگاری ادبیات شفاهی ایران بوده است.
این پژوهشگر و دارنده رتبه اول همایش بینالمللی تحقیقات بازیهای دیجیتال افزود: نتایج این تحقیق نشان داد که قصههای عامیانه، بویژه متلها، ظرفیتهای روایتی و تصویری متعددی برای طراحی بازی داشتند و میتوانند در خلق داستان، شخصیتها و محیط بازی موثر باشند.
وی بیان داشت: برای جذابتر کردن بازیهای رایانهای، میتوان از هنرهای سنتی و فرهنگ ایرانی مثل داستانهای اسطورهای و طراحیهای گرافیکی استفاده کرد.
داوری یادآور شد: این کار به طراحان ایرانی امکان میدهد بازیهای خلاقانه و منحصر به فردی بسازند که هم از نظر روایت و هم طراحی، متفاوت از تولیدات خارجی باشند.
وی، از متلها به عنوان بخش مهمی از ادبیات فارسی نام برد که بیشتر برای کودکان طراحی شده است و بدلیل ساختار کوتاه و آهنگین توجه آنها را جلب میکنند.
این پژوهشگر افزود: این داستانها تمثیلیاند و ویژگی علت و معلولی در آنها مشهود است، به طوری که هر اتفاق موجب وقوع وقایع دیگر میشود.
وی تصریح کرد: برای جذب مخاطبان امروزی، این آثار باید در قالبهایی مانند تئاتر، فیلم، انیمیشن و بازیهای رایانهای به تصویر کشیده شوند تا ضمن معرفی فرهنگ ایرانی، ماندگاری آنها حفظ شود.