کد خبر:15311
پ
souvenirs-handicraft-abozeydabad0

ثبت ملی مهارت سنتی گلیم‌بافی بخش کویرات ابوزیدآباد آران‌وبیدگل

مسئول تدوین پرونده‌های میراث‌فرهنگی ناملموس استان اصفهان گفت: مهارت سنتی گلیم‌بافی بخش کویرات ابوزیدآباد آران‌وبیدگل ثبت ملی شد. مسؤول تدوین پرونده‌های میراث‌فرهنگی ناملموس استان اصفهان با اشاره به ثبت مهارت سنتی گلیم‌بافی بخش کویرات ابوزیدآباد آران‌وبیدگل در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور گفت: هنر گلیم‌بافی از زمان‌های قدیم توسط بانوان منطقه ابوزیدآباد رواج داشته است، […]

مسئول تدوین پرونده‌های میراث‌فرهنگی ناملموس استان اصفهان گفت: مهارت سنتی گلیم‌بافی بخش کویرات ابوزیدآباد آران‌وبیدگل ثبت ملی شد.

مسؤول تدوین پرونده‌های میراث‌فرهنگی ناملموس استان اصفهان با اشاره به ثبت مهارت سنتی گلیم‌بافی بخش کویرات ابوزیدآباد آران‌وبیدگل در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور گفت: هنر گلیم‌بافی از زمان‌های قدیم توسط بانوان منطقه ابوزیدآباد رواج داشته است، به علت کویری بودن این منطقه تمامی مواد آن از جنس پنبه و نخ تهیه می‌شده است.

عباس تراب‌زاده با بیان اینکه در زمان قدیم مردم سعی داشتند تا در امور زندگی صرفه‌جویی کرده و دور ریز نداشته باشند، افزود: زمانی که قالی‌بافی بانوان تمام می‌شد، نخ سرچله اضافه آمده از قالی را برای تار گلیم استفاده می‌کردند، برای پود آن از پارچه‌های کهنه دور ریز لباس‌های خود که از جنس پنبه و نخ بوده را به صورت نواری برش داده و برای بافت بهره می‌برند.

کارشناس مردم شناسی و مسؤول تدوین پرونده‌های میراث‌فرهنگی ناملموس استان اصفهان گفت: در ایام قدیم که صنعت فرش‌بافی به شکل امروزه رواج نداشت، مردم این منطقه به علت گرم بودن اقلیم کویری این بخش برای زیرانداز از گلیم‌های پارچه‌ای با جنس نخ و پنبه برای منازل و اتاق‌های خود استفاده می‌کردند.

او  این گلیم پارچه‌ای را جزو یکی از صنایع دستی پر رونق بخش کویرات دانست و اضافه کرد: مهارت سنتی گلیم‌بافی بخش کویرات ابوزیدآباد آران‌وبیدگل و روستا‌های تابعه آن در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به شماره ۲۶۳۹ ثبت و در هفته میراث فرهنگی از لوح آن رونمایی شد.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید