کد خبر:16351
پ
IMG_3912
مدیرعامل باشگاه ذوب آهن در گفتگو با «زاینده رود» جلوگیری از کوچ ستاره های سبز را «رؤیاپردازی» می داند:

تیم های دیگر پول بیشتر می دهند، زور ذوب آهن نمی رسد

فصل داغ نقل و انتقالات تابستانی ۱۴۰۳ از هفتمین روز تیر ماه شروع شد و همچون فصول گذشته یکی از شاه ماهی هایی که مدعیان لیگ برای به تور انداختن او سرودست می شکستند ستاره ای بود که با درخشش در آسمان فوتبال اصفهان برسرزبان ها افتاد. شکارچیان کاربلد این بازارتابستانی البته از فصل گذشته […]

فصل داغ نقل و انتقالات تابستانی ۱۴۰۳ از هفتمین روز تیر ماه شروع شد و همچون فصول گذشته یکی از شاه ماهی هایی که مدعیان لیگ برای به تور انداختن او سرودست می شکستند ستاره ای بود که با درخشش در آسمان فوتبال اصفهان برسرزبان ها افتاد. شکارچیان کاربلد این بازارتابستانی البته از فصل گذشته برای به دام انداختن این پدیده ۲۳ ساله نقشه کشیده بودند اما سرانجام این قلاب آبی ها بود که در تیر ماه ۱۴۰۳ موفق شد این شاه ماهی سبز را گرفتار کند. این برای اولین بار نبوده که بازیکن جوانی در تیم ذوب آهن بالیده و همینکه موفق شده توانایی های خود را در لیگ برتر به معرض نمایش بگذارد با پیشنهادهای وسوسه برانگیز از سوی تیم های مدعی سازجدایی کوک کرده و از اصفهان کوچ کرده است. شواهد امر هم نشان می دهد آخرین بار هم نخواهد بود که ذوب آهن باجدایی این قبیل استعدادها، شاهد ثمردهی نهال پرورش یافته تیم خود در تیم های دیگر باشد چرا که مدیرعامل جوان این باشگاه اصفهانی معتقد است برای نگهداشتن این ستاره ها باید با آنها قرارداد گران بست که دراین مورد زور ذوب آهن به رقبا نمی رسد.

 نیما نکیسا که یک روز پس از شروع رسمی آغاز کار بازار نقل و انتقالاتی به میدان امام خمینی (ره) اصفهان آمده بود تا با رأی دادن به رئیس جمهور منتخب خود سهمی در تعیین بالاترین کرسی نشین دولت چهاردهم داشته باشد، در حالی که در گفتگوی اختصاصی با «زاینده رود» به جلوس ۱۱ ماه و ۱۶ روزه خود بر کرسی مدیریتی باشگاه ذوب آهن اشاره می کند، علاوه بر اینکه پیشگیری از درخشش ستاره هایی چون محمدحسین اسلامی در آسمان تیم های دیگر را با توجه به بودجه کم ذوب آهن «رؤیاپردازی» می داند وعده «سازندگی» در ذوب آهن را می دهد. او همچنین نوید می دهد که ذوب آهن حرکت در مسیری را شروع کرده که در ادامه این راه نه تنها مجبور نخواهد بود برای تقویت تیم خود چند ده میلیارد پرداخت کند و از بیرون بازیکن بخرد بلکه بالعکس این تیم های دیگر خواهند بود که مجبور می شوند برای خریدن محصولات پرورش یافته ذوب آهن دست به جیب شوند.  این گفته مدیرعامل باشگاه ذوب آهن درحالی است که در چند دوره اخیر نیز سبزپوشان اصفهانی، نه تنها آنچنان که باید و شاید توانایی به خدمت گرفتن بازیکن مطرح از تیم های دیگر را نداشته اند بلکه  ستاره های خود را هم دودستی تقدیم حریفان کرده اند. با همه اینها نیما نکیسا، مدیرعامل جوان باشگاه ذوب آهن اصفهان، ظهر جمعه ۸ تیرماه در پای صندوق های رأی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در میدان امام خمینی (ره) اصفهان قول داد که در بازار پیش رو حضور پرقدرتی درنقل و انتقالت خواهند داشت تا ذوب آهنی قوی تر بسازند.

  • آقای نکیسا، آیا امسال شاهد حضور با قدرت ذوب آهن در نقل و انتقالات خواهیم بود؟

حتماً. ان شاءا… امسال سعی می‌کنیم ذوب آهنی قوی تر بسازیم. سال قبل لطف خدا شامل حالمان شد و مقام پنجم را در لیگ کسب‌ کردیم، که برای ذوب‌آهن به دست آوردن این رتبه پس از سال ها افتخار بود؛ البته این مرهون زحمات همکاران من، مدیرعامل محترم شرکت سهامی ذوب آهن، معاونین کارخانه و هیئت مدیره محترم بود. امسال هم سعی می‌کنیم تعهدات مالی خود را سبک تر بکنیم که زیان انباشته و بدهی انباشته نداشته باشیم و با رفع کردن تعهدات پیشین خود از لطمه خوردن به اعتبار ذوب آهن پیشگیری کنیم؛ در عین حال هم سعی می‌کنیم که تیم قوی تری بسازیم و در حوزه های مختلف و رشته های مختلف باز بتوانیم بهتر و مقتدرتر از سال های قبل ظاهر شویم.

  • آقای نکیسا در دوره های اخیر در فصل نقل و انتقالات ما شاهد کوچ ستاره های ذوب آهن به تیم های مدعی بوده ایم، در این فصل هم محمدحسین اسلامی که با درخشش در ذوب آهن ستاره شده با اتمام قراردادش راه خروج از این تیم اصفهانی را درپیش گرفت. آیا برای شروع حضور پرقدرت در بازار تابستانی در ذوب آهن با مدیریت نیما نکیسا تمهیداتی برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی اندیشیده شده که حداقل طوری با این بازیکن ها قرارداد بسته شود که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم؟

یعنی قراردادهای گران ببندیم؟

  • نه…

خب اگر قرارباشد گران نبندیم باید سقف مشخص کنیم. اگر سقف مشخص کنیم تیم های دیگر سقف ما را می شکنند و بازیکن خیلی راحت از ما جدا می شود کما اینکه محمدحسین اسلامی هم همینطور تصمیم به جدایی گرفت.

  • نه! منظور ما بندهایی است که در قراردادها گنجانده می شود و به بازیکن اجازه می دهد به راحتی حتی پیش از اتمام موعد قراردادش از تیم جدا شود یا قراردادهای کوتاه مدتی که بین باشگاه و برخی ستاره های آینده دار منعقد می شود…

ببینید! من ۱۱ ماه و ۱۶ روز است که در ذوب آهن هستم و در این زمان تمام تلاشم این بوده که اتفاقاً با محمدحسین اسلامی تمدید قرارداد انجام دهیم و دوسه مرتبه با خود این بازیکن، پدرش و مدیربرنامه اش صحبت کردم اما رقم پیشنهادی آنها با آنچه ذوب آهن می توانست برای این بازیکن هزینه کند خیلی تفاوت داشت و ما زورمان به پرداخت آن رقم نمی رسید. ایشان هم تا آخرین لحظه برای تیمش تلاش کرد و زحمت کشید و امیدوارم که آینده روشنی در پیش رو داشته باشد. ما خیلی سعی کردیم که او در کنار ما بماند ولی رفتن محمد حسین اسلامی به ما هشدار داد که باید آنقدر در ذوب آهن در تولید بازیکن قوی عمل کنیم که پنج شش بازیکن مثل محمدحسین اسلامی داشته باشیم. ببیند! چندین سال است که دروازه بان تیم ذوب آهن محصول آکادمی ذوب آهن نیست؛ دفاع همینطور، فوروارد همینطور، هافبک همینطور. ما الان در تلاشیم که آکادمی های ذوب آهن بازیکن تولید کنند و ان شاءا.. سه سال چهارسال دیگر من نیستم شما هستید(با لبخند)، ثمره این سازندگی را خواهید دید. این سازندگی از اواسط فصل قبل در ذوب آهن شروع شد و با تشکیل کارگروه توسعه فوتبال پایه ذوب آهن به سمت سازندگی حرکت کرده ایم، در هر حوزه ای؛ ما دپارتمان دروازه بانی داریم، ما کارگروه توسعه فوتبال داریم، در این کارگروه تولید ایدئولوژی صورت می پذیرد؛ مسیر مشخص می شود تا ما هر استعدادی را به راحتی از دست ندهیم و در ادامه مجبور نشویم برای تقویت ذوب آهن چند ده میلیارد پرداخت کنیم تا از بیرون بازیکن بخریم و بالعکس تیم های دیگر محصولات ما را بخرند…

  • دقیقاً مشکل اینجاست. آقای نکیسا! ذوب آهن چندین سال است بازیکن پرورش می دهد اما در زمان ثمردهی محصول خود را به نفع تیم های دیگر از دست می دهد. این امکان وجود ندارد که با این بازیکن ها طوری قرارداد ببندید که به راحتی ساز جدایی کوک نکنند و راهی تیم های دیگر نشوند؟

نمی شود خانم! این چیزی که شما می گویید رؤیاپردازی است، من در اجرای کار هستم. مگر اینکه باید قرارداد گران با این بازیکن ها بست که با سقف بودجه‌ای که در مجمع مشخص می شود امکانپذیر نیست. رقم مشخصی برای هزینه کردن دست من است. سقف بودجه ای که من در باشگاه ذوب آهن در اختیار دارم حتی ۱۲۵میلیارد تومان پایین تر از سقفی بود که سازمان لیگ اعلام کرده بود. ۱۲۵میلیارد تومان عدد خیلی بزرگی است. ببینید! ۳۲۵ میلیارد تومان سازمان لیگ به تیم ها حق داده، مجوز داده که قراردادهای فوتبالیشان را ببندند. من ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه کل باشگاهم بوده، با درنظر گرفتن دستمزد پرسنل و حق الزحمه آنها و اینکه ذوب آهن علاوه بر تیمداری در فوتبال در رشته های دیگری چون بسکتبال، والیبال نشسته آقایان و بانوان، وزنه برداری، دوومیدانی، بسکتبال و والیبال پایه و دوومیدانی جوانان هم فعالیت می کند. بودجه باشگاه در کل ۲۰۰ میلیارد تومان بوده یعنی ۱۲۵ میلیارد تومان پایین تر از سقفی که فقط برای فوتبال تعیین شده بود. آنچه شما می فرمایید آمال و آرزوی من است اما بهترین مدیرعامل پول است. شما پول در جیبت باشد همه کاری می کنی. مدیرعاملی مدیرعامل است که مدیریت زمان و مدیریت منابع مالی را خوب بلد باشد. اینکه چه زمانی بتواند چه طور خرج کند، حیف و میل نداشته باشد. ما با توجه به این بودجه نتیجه این فصلمان شاهکار بود.

  • اما آقای نکیسا حرفم چیز دیگری است. من می گویم پیکان هم در این چندسال اخیر خوب بازیکن سازی می کرد اما تا بازیکنانش خودی نشان می دادند به راحتی راهی تیم های دیگر می شدند و در نهایت چه شد؟ مبادا ذوب آهن به سرنوشت پیکان دچار شود…

نمی شود…

  • چرا قرارداد بلندمدت با این بازیکنان پرورش یافته در آکادمی ذوب آهن نمی بندید.

قرارداد بلندمدت بسته شده، زمان من هم بسته نشده، قبلاً بسته شده و الان ته این قراردادها به من رسیده است. هرکاری هم کردم نتوانستم بازیکن را متقاعد کنم که با ما تمدید کند. جای دیگر بیشتر به او دادند، جای دیگر بیشتر به آنها می دهند. من زورم نمی رسد آنها را نگه دارم.

  • قبل اینکه مطرح شوند چطور؟ امکان ندارد در قرارداد آنها قید شود که ملزم باشند در آینده برای شما بازی کنند؟

نه، اگر از منی که ۳۶ سال است در فوتبالم و تمام رده هایش را طی کرده ام می پرسید می گویم نه، این چیزی که شما می گویید رؤیاپردازی است. واقعیت این است که باید با ایجنت اینها صحبت کنید که…

  • یعنی زمانی که در آکادمی بازی می کنند هم ایجنت دارند؟

بله، همه آنها ایجنت دارند. همه آنها. بازیکنان جوان هم الان ایجنت دارد.

 

خبرنگار زاینده رود:مرضیه غفاریان

 

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید