تربیت نوجوانان سالم در دنیای پر از آسیب حقیقی و مجازی هرچند کاری است دشوار ولی با تلاش و دقت بالای نظارتی والدین و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت در مدارس، شدنی است.
بسیاری از کارشناسان پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر نقش خانواده و آموزش و پرورش در پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان تاکید دارند.
آنها معتقدند که نقش خانواده به عنوان اولین بستر پرورش کودکان و تقویت هویت اجتماعی آنها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و باید به صورت فعال در آموزش و تربیت ارزش ها، قوانین اجتماعی و مسوولیت ها به کودکان خود همت کنند.
کارشناسان اجتماعی، همچنین برقراری همکاری و هماهنگی بین خانواده و مدارس در ارائه آموزش های موثر و ایجاد محیط های سازنده برای کودکان را بسیار مهم می دانند و تاکید دارند که این همکاری و هماهنگی می تواند بهبود چشمگیری را در کنترل رفتارها و پیشگیری از آسیب های اجتماعی به همراه داشته باشد.
از سویی اطلاع رسانی مداوم از خطرات پیرامون و اجتماع از سوی مسوولان مدرسه و همکاری خانواده ها می تواند در جلوگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی در نوجوانان کمک کند.
بر این اساس، خانواده ها باید مراقب باشند که الگوهای رفتاری که به کودکان منتقل می شود، سازگار با محیط اجتماعی آنها باشد.
به علاوه، ارتباط موثر و سالم بین اعضای خانواده از جمله والدین و کودکان، می تواند عامل افزایش اعتماد و بهبود روابط میان افراد خانواده باشد.
در مقابل، آموزش و پرورش نیز باید با ارائه آموزش های مناسب و فراهم کردن فضاهای امن و سازنده، به دانش آموزان کمک کند تا مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنند.
ارائه آموزش های مختلف از جمله مهارت های اجتماعی، بهبود خودسازماندهی و مدیریت خشم و استرس، رفتارهای موثر در کنترل هیجانات و حل مسائل در پیشگیری از گرایش به رفتارهای پرخطر و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.
کاهش آسیب های اجتماعی در نوجوانان نیازمند همکاری خانواده و مدرسه
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: راهکار مهم برای کاهش آسیبهای اجتماعی در بین نوجوانان که قشر دانش آموز جامعه را تشکیل می دهند به همکاری و همیاری خانوادهها و مدارس نیاز دارد.
محمدرضا ابراهیمی افزود: یکی از مهمترین نقشهای مدارس، تسهیل گری در حل مشکلات آموزشی و تربیتی دانشآموزان و کمک به خانوادهها برای پرورش فرزندانشان در محیطی سالم و با پشتوانه قوی تربیتی است.
وی اظهار داشت: از سویی پیشگیری از بروز و افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس نیازمند تقویت جنبههای دینی و فرهنگی است.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: یکی از راههای موثر در کاهش این آسیبها، توجه به مساله نماز جماعت در مدارس است و اگر به این مهم توجه شود، بسیاری از مشکلات رفتاری و اجتماعی حل خواهد شد.
وی، همچنین با اشاره به اهمیت همکاری با خانوادهها برای حل مشکلات آموزشی، گفت: آموزش و پرورش باید بهعنوان مشاور و یاور خانوادهها عمل کند.
ابراهیمی یادآور شد: یکی از مهمترین نقشهای ما در این زمینه، تسهیل گری در حل مشکلات آموزشی و تربیتی دانشآموزان و کمک به خانوادهها برای پرورش فرزندانشان در محیطی سالم و با پشتوانه قوی تربیتی است.
وی افزود: امروز ما در دوران جنگ نرم و جنگ ترکیبی قرار داریم و نقش معلمان و آموزش و پرورش در این جنگ بسیار حساس است.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان در ادامه به ویژگیهای تربیتی و انسان سازی در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین رسالت های ما در آموزش و پرورش، تربیت انسانهایی با اصول اخلاقی و دینی است.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف، باید محبت را به عنوان مهمترین ارکان تعلیم و تربیت در کانون روابط معلمان و دانشآموزان تقویت کنیم.
این مسوول فرهنگی افزود: در مجموع تلاش برای کاهش آسیبهای اجتماعی بین نوجوانان و جوانان، نیازمند همکاری تمام نهادها و دستگاههای مرتبط با آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیتهای خوب دستگاه تعلیم و تربیت است.
وی تصریح کرد: دشمن درصدد است تا برخی از آسیبها را رواج و عادی جلوه و محتواهای مختلفی در اختیار دانشآموز قرار دهد و با اینگونه اقدامات، قبح موضوع آسیبهای اجتماعی را از بین ببرد.
ابراهیمی یادآور شد: طرح «یاریگران زندگی» یکی از راهکارها و برنامهریزیها اجرایی به منظور کاهش بههنگام آسیبهای اجتماعی دانشآموزی است که با جدیت در مدارس استان اصفهان اجرا می شود.
وی خاطر نشان کرد: طرح یاریگران زندگی، اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه برای مقابله با آسیبهای اجتماعی از جمله «اعتیاد به مواد مخدر» در بین دانش آموزان است که تمام مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل میشود.
آموزش مقابله با آسیبها برای والدین و رابطان مشاور در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: در قالب طرح های مقابله با آسیب های اجتماعی، آموزش هایی برای والدین دانش آموزان و رابطان مشاور در مدارس استان در حال اجراست.
مهدی نم نبات افزود: اکنون آموزش والدین آغاز شده و مجموعه کارکنان دستگاه تعلیم و تربیت نیز که مدرسان میانی هستند به همراه رابطان مشاوره در حال فراگیری آموزش های لازم در رابطه با پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی هستند.
وی یادآور شد: طرح «نماد» که نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است همراه با طرح «مرهم» یا مراقبت راهبردی همدلانه نیز در برخی مدارس استان درحال اجراست.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: هدف از اجرای این طرح ها تامین سلامت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب ها ازجمله افسردگی، اضطراب و خودکشی است.
به گزارش ایرنا، اکنون حدود یک میلیون دانش آموز در ۶ هزار واحد آموزشی در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.