و سرانجام قطار پرهیاهوی لیگ بیستوچهارم، پس ازطی کردن ۳۰ ایستگاه پر فراز و نشیب، سوت آخر را کشید و در ایستگاه پایانی متوقف شد. تراکتور، مسافر پیروز این مسیر طولانی و مهیج، که ۲ ایستگاه زودتر صندلی قهرمانیاش را برای اولین بار در تاریخ مسافرت با این لکوموتیو رزرو کرده بود، در ایستگاه سیام، در ورزشگاه غدیر اهواز، جام را بالا برد و شادی پایان سفر را با هوادارانش قسمت کرد؛ البته فرسنگ ها دور از خانه.
همسایه دیوار به دیوار تی تی ها یعنی سپاهان خسته و نیمهجان که با کابوس از دست رفتن جام طلا برای دهمین فصل متوالی دستوپنجه نرم میکرد، بالاخره بلیت آسیاییاش را گرفت و از پنجره قطار به افق نگاه کرد؛ با امید به شکستن طلسم قهرمانی ۱۰ ساله در سفر سال آینده و با قطار شماره ۲۵٫
طلاییپوشان اصفهانی در حالی با برتری قاطع ۳ بر ۱ برابر استقلال در نقشجهان، سند ششدانگ دومین واگن لیگ را به نام خود زدند که هرگونه لغزش برابر مهمان تهرانی میتوانست حکم خروج شاگردان کارترون از این واگن را امضا و بلیت آسیایی را تقدیم سرخپوشان پایتخت کند. آبی پوشان پایتخت اما با شکست در برابر میزبان اصفهانی خود، مجبور به ترک واگن شماره ۸ به نفع سبزپوشان اراکی شده و در واگن نهم مستقر شدند. استقلال البته همچنان شانس رزرو بلیت بازیهای آسیایی را در صورت قهرمانی در جام حذفی دارد.
این در حالی است که همشهری سرخپوش آنها، با وجود پیروزی در ایستگاه پایانی و در برابر دیگر سرنشین تهرانی قطار و پایان سفر با استقرار در واگن سوم، به دلیل شکست آبی پوشان پایتخت در این ایستگاه در نقش جهان، گوی سبقت برای حضور در بازیهای آسیایی را به ارتش طلایی اصفهان واگذار کرد و از راهیابی به این رقابتها بازماند.
پرسپولیس هم با برتری برابر هوادار باعث شد سومین مسافر تهرانی که دو هفته پیش نامش در بین بازماندگان سفر سال آینده ثبت شده بود قطار ۲۴ را با شکست ترک کند. این در حالی است که نساجیچیها، دومین بازمانده قطار ۲۵ نیز سرنوشتی مشابه هوادار داشتند. آنها با شکست تلخ خانگی خود در مصاف با ذوبآهن از قطار لیگ برتر پیاده شدند.
سبزپوشان اصفهانی قطار اما، که در تمام این سفر تلاش میکرد خودش را به جمع سرنشینان ۵ واگن ابتدایی برساند در نهایت با برتری پرگل در ایستگاه آخر جایگاهی بهتر از واگن ششم نصیبشان نشد. ذوب آهن که در ایستگاه ۲۹ از شکست ملوانان بهره برده و جایگاه این تیم شمالی را تصاحب کرده بود، در ایستگاه پایانی نیز با کسب سوغات ۳ امتیازی از شمال به سفر خود با قطار ۲۴ با استقرار در واگن ششم پایان داد.
در ایستگاه پایانی، جایگاه ۱۴ مسافر قطار۲۴ هیچ تغییری نکرد، به جز آلومینیوم که با برتری ۳ بر ۱ برابر شمسآذر و شکست ۳ بر ۱ استقلال در برابر سپاهان، موفق شد از واگن دهم به واگن هشتم صعود کند. در مقابل آبی پوشان تهرانی با این نتایج، با یک ردیف سقوط، مسافر واگن نهم شدند و جای چادرملو را گرفتند؛ مسافر تازهواردی که در نخستین تجربه سفر با قطار لیگ برتر، بلیت واگن شماره ۱۰ را از آن خود کرد. در همسایگی این سرنشین اردکانی، دیگر مسافر تازهنفس، یعنی خیبر ایستاد؛ بالاتر از مسافران باسابقهتری چون شمسآذر، مس رفسنجان، نساجی و هوادار.
سفر پر فراز و نشیب قطار ۲۴ در حالی پایان یافت که مدافع عنوان قهرمانی در این دوره، جایگاهی بهتر از واگن شماره ۳ به دست نیاورد. همشهری آبیپوش پرسپولیس، که در سفر دوره قبل در روز آخر جام طلای ۲۳ را به این تیم واگذار کرده بود، این بار در ایستگاه پایانی مانع نایبقهرمانی همشهری سرخ پوش اش شد در حالی که خودش نیز با ۸ رده سقوط، مسافر دهمین واگن شد. تیتیها که در دوره پیش، در واگن چهارم جا خوش کرده بودند، اینبار با شکستن طلسم ۵۵ ساله بر سکوی نخست تکیه زدند و سپاهان هم، با وجود آنکه شانس اول قهرمانی به شمار میرفت، با یک رده صعود نسبت به فصل قبل، نایبقهرمان شد تا طلسم ناکامی این مسافر اصفهانی در کسب جام طلای لیگ از ده سال عبور کند. همشهری سبزپوش سپاهان نیز، که در سفر با قطار ۲۳ پس از سالها به جمع پنج تیم بالانشین راه یافته و سفر با قطار ۲۴ را با امید کسب بلیت آسیایی استارت زده بود، در نهایت با یک رده سقوط، در واگن ششم مستقر شد.
قطار ۲۴ در حالی به مقصد رسید که برخی مسافرانش با در دست داشتن جام و بلیت آسیایی از پنجرههای آن فریاد شادی سر داده بودند و برخی دیگر ناامید و بیصدا مجبور به ترک قطار شدند. دراین میان مسافران اصفهانی طلایی و سبزپوش قطار ۲۴ با وجود ترمزهای ناگهانی و پیچ های پرخطر در مسیر خود در حالی با استقرار در واگن های شماره ۲ و ۶ به مقصد رسیدند که نیم نگاهی به سفر آینده و امیدواری به طلسم شکنی و کسب جایگاهی بهتر در دل هواداران آنها موج می زند. اما آیا در سفر با قطار شماره ۲۵، بالاخره پس از یک دهه جام طلا به اصفهانی ها می رسد؟
مرضیه غفاریان








