فراهم شدن تسهیلات لازم بهویژه در زمینه بیمه تکمیلی و ارائه خدمات درمانی و رفاهی به رانندگان یکی از خواستههای بحق آنهاست؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا به تشریح اقدامات این سازمان برای بهبود شرایط فعالیت تاکسیرانان این کلانشهر پرداخت.
تاکسیها سهم قابل توجهی از سفرهای شهری شهروندان را به خود اختصاص میدهند، چراکه زندگی و رفت و آمد شهروندان به تاکسیهای شهر گره خورده است و ناوگان تاکسیرانی در شکلگیری فعالیتهای روزانه مردم، جنبوجوش و رفتوآمد شهروندان نقش بسیار مهمی دارد.
بخش زیادی از امور حملونقل شهر برعهده رانندگان تاکسی است که در رگهای شهر حرکت دارند و حجم زیادی از تردد و جابهجایی مسافران بر دوش آنها است، اما این راهبران روز و شب شهر، با چالشهای زیادی دست به گریبان هستند که گاه زندگی آنها را به بنبست میکشاند و سد راهشان میشود.
در حال حاضر ۸۸۱۲ تاکسی پلاک قرمز و ۹۶۳۲ دستگاه پلاک سفید در آژانسها و شرکتهای حملونقل دانشآموزی برای انجام سرویس مدارس شهر اصفهان فعال و ۱۹۰ شرکت آژانس مسافربری و ۴۱ شرکت سرویس مدارس زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی این کلانشهر است.
تعداد خطوط ویژه ۶۸ خط و تعداد مسیر ساماندهی شده ۳۱ مسیر است و بازرسی ناوگان نیز بهصورت فیزیکی توسط بازرسان سازمان در پنج اکیپ دو شیفته انجام میشود، همچنین از طریق ارتباط با سامانه پیامکی و شماره تلفنهای گویای سازمان این اقدام انجام میشود.
فراهم شدن بیمه تکمیلی و ارائه خدمات درمانی و رفاهی به رانندگان تاکسی یکی از خواستههای بحق آنها بوده است که در دوره ششم مدیریت شهری و بهمناسبت هفته حملونقل این امکان برای رانندگان فراهم شده است تا تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگو با محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان بهمنظور بررسی اقدامات این سازمان در دوره ششم مدیریت شهری برای رسیدگی به مشکلات و بهبود شرایط ناوگان تاکسیرانی و رانندگان این حوزه حملونقلی در شهر است.
به پیشنهاد شهردار و با حکم استاندار اصفهان، چهاردهم بهمن ۱۴۰۰ بهعنوان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان منصوب شدید؛ دلیل انتصاب مدیرعامل یکی از سازمانهای شهرداری توسط استاندار چیست؟
پرورش: در میان سازمانهای زیرمجموعه و وابسته به شهرداری اصفهان، بر اساس اساسنامه، استاندار اصفهان بهعنوان رئیس شورای بعضی سازمانها از جمله قطار شهری، تاکسیرانی و نوسازی بهسازی در نظر گرفته شده است؛ این اتفاق بیشتر بهدلیل حساسیت موضوع و مباحث امنیتی یا ارتباط سازمان با سایر سازمانها است، از اینرو ابلاغ مدیرعاملی این سازمانها به پیشنهاد شهردار اصفهان، توسط استاندار زده میشود.
پس از قبول مسئولیت در جایگاه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، هوشمندسازی و نوسازی ناوگان، ارائه خدمات فرهنگی و تسهیلات رفاهی برای رانندگان، ارتقای سطح خدمات به مسافران بهصورت نرمافزاری و سختافزاری، تعامل سازنده با اداره کل آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت تاکسیرانی جهت سرویس مدارس، پیگیری ارائه تسهیلات مراکز مختلف جهت رفاه حال رانندگان و نظارت دقیق بر عملکرد رانندگان در حوزهای مختلف را بخشی از برنامهها و سیاستهای سازمان عنوان کردید؛ پس از گذشت دو سال و ۱۰ ماه از قبول این مسئولیت کدامیک از این اهداف و برنامهها محقق شده است؟
پرورش: ابتدای فعالیت در سازمان تاکسیرانی مباحثی از جمله نوسازی و هوشمندسازی ناوگان و ارائه خدمات فرهنگی، تسهیلاتی به رانندگان و تعامل با سایر سازمانها که بهنوعی با سازمان تاکسیرانی ارتباط دارند، مطرح شد.
پیش از ورود به سازمان تاکسیرانی، از نگاهی که به این سازمان بهلحاظ رانندگان و بالادست (مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر) وجود داشت، اطلاع داشتم؛ این سازمان بهلحاظ مدیریت شهری یک سازمان رده پایین بود و نگاههای ضعیفی نسبت به آن وجود داشت، همچنین به جهت بودجه و عملکرد جزو سازمانهای آخر شهرداری اصفهان بود؛ رانندگان نیز همین نگاه را داشتند و با توجه به اینکه زیرمجموعه سازمان بودند، نگاه خوبی نسبت سازمان نداشتند.
ابتدای امر که فعالیت را آغاز کردم و تاکید بر ارائه خدمات به رانندگان داشتم، از سمت رانندگان استقبالی انجام نمیشد و شکاف اعتمادی میان رانندگان تاکسی با سازمان تاکسیرانی بهخوبی مشهود بود؛ این اتفاق بهدلیل تصمیمهایی بود که در دورههای پیش گرفته شد؛ یکی از آن تصمیمها مربوط به سامانه «تاکسیمتر» بود که در اختیار رانندگان قرار گرفت.
آن زمان فقط در یک پرونده ۸۵۰ شاکی علیه سازمان تاکسیرانی وجود داشت و تعداد افراد شاکی ۷۶۵۰ نفر بود، اما ۸۵۰ نفر ثبت شکایت کرده بودند و تاکید داشتند که سازمان تاکسیرانی با فروش تاکسیمتر در حق آنها اجحاف کرده است، به همین جهت ابتدای ورودم به سازمان جلسات زیادی با رانندگان برگزار میشد و موارد مطرحشده را احصا کردیم.
رانندگان ادعا داشتند سال ۱۳۹۱ سامانه تاکسیمتر در ازای دریافت مبلغی بین یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به آنها تحویل داده شده که این عدد بسیار فراتر از ارزش واقعی سامانه بوده است، این مورد زمانی بیشتر خودنمایی میکرد که سامانه در محاسبه عملکرد دچار اختلال میشد و کارایی لازم را نداشت.
برای جلب اعتماد رانندگان نسبت به سازمان تاکسیرانی، تعیین تکلیف پرونده پنجساله تاکسیمتر را در دستور کار سازمان قرار دادم و زمانی که به دادگاه مربوطه مراجعه کردم، آمادگی خود را برای روشن شدن ماجرا اعلام کردم که با حمایت شهردار و شورای اسلامی شهر اصفهان تا این لحظه تکلیف تمام شاکیان مشخص و پرداخت خسارت به ۳۵۷۱ نفر انجام شده است.
در شورای راهبردی و جلسات هیئتمدیره سازمان تاکسیرانی اصفهان تاکید بر احقاق حقوق رانندگان تاکسی داریم و معتقدیم اگر قرار است قدمی در راستای هوشمندسازی و تغییر سیاستهای سازمان برداشته و تصمیمی در این رابطه گرفته شود، نباید بهصورت مقطعی باشد، بلکه باید کاری انجام شود که نفع آن برای مردم اصفهان و رانندگان باشد.
آرایشگاه رایگان در سازمان برای رانندگان تاکسی راهاندازی شد تا رانندگان با ظاهر مناسبی در شهر برای خدمترسانی حضور پیدا کنند، همچنین جشن بزرگ خانواده تاکسیرانی (پلاک زردها) را سال ۱۴۰۱ برگزار کردیم که رضایتمندی زیادی بههمراه داشت، چرا که سالهای زیادی بود خانواده تاکسیرانی دورهم جمع نشده بودند.
به مباحث مختلف درمانی، رفاهی، فرهنگی، تفریحی، ورزشی و خدماتی پرداختیم و با مجموعههای ارائهدهنده خدمات برای دریافت درصد تخفیف وارد مذاکره شدیم، بهطوری که تا سال گذشته با حدود ۶۰ مرکز قرارداد منعقد شد.
پس از انجام این اقدامات رانندگان متوجه شدند که سازمان قصد ندارد اجحافی در حق آنها صورت گیرد و قرار است با تغییر رویکرد در راستای خدمترسانی به مردم گام بردارد.
بر اساس جلسات متعددی که با کارشناسان برگزار شد، تمام مباحث سازمان تاکسیرانی را بررسی کردیم؛ پس از شش ماه از حضور من در سازمان تاکسیرانی طرح جامعی آماده شد و به شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان تقدیم کردیم که اگر این طرح محقق میشد، سازمان تاکسیرانی اصفهان از سایر کلانشهرهای ایران جلو بود، زیرا تمام موارد لحاظ و کار کارشناسی دقیقی انجام شده بود و با این طرح علاوهبر اینکه رانندگان و شهروندان منتفع میشدند، شهر جلوه دیگری پیدا میکرد.
طرح جامع تاکسیرانی شامل چه مواردی بود؟
پرورش: این طرح موضوعات مختلفی از جمله طرح تحول ناوگان را شامل میشود؛ در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار تاکسی زرد داشتیم، اما ۸۰ درصد ناوگان فرسوده بود، بنابراین طرحی را ارائه کردیم که موانعی زیادی نداشت، مدیران برخی شهرها در حوزه نوسازی خودرو و نوسازی ناوگان کمک بلاعوض میدهند، ما تصمیم گرفتیم برنامهای را ارائه دهیم که برای شهرداری ناممکن نباشد و قابلیت اجرا داشته باشد، از اینرو همه موارد را در قالب تسهیلات در نظر گرفتیم.
بر اساس این طرح، سال ۱۴۰۱ هزار فقره، سال ۱۴۰۲ دو هزار فقره و سال ۱۴۰۳ سه هزار فقره تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی شهر اصفهان اختصاص مییافت و در مجموع شش هزار فقره وام ۲۰۰ میلیون تومانی در اختیار رانندگان قرار داده میشد تا نوسازی ناوگان تاکسی نصف جهان محقق شود که دور از ذهن نبود؛ بیشک اگر همکاری سازمانهای مختلف انجام میشد، امروز شاهد نوسازی ناوگان بودیم.
طرح جامع تاکسیرانی اصفهان که در هیئتمدیره، شورای سازمان و معاونتهای برنامهریزی، حملونقل و اقتصادی مطرح شد، مهر تأیید را دریافت کرد، اما بهدلیل تأمین نشدن اعتبارات اجرایی نشد.
در طرح تحول برای بهسازی خودروهای تاکسی نیز برنامه داشتیم تا بر این اساس سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ دستگاه، سال گذشته ۷۰۰ دستگاه و سال جاری ۸۰۰ دستگاه با پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی مشمول این طرح شود.
در نظر داشتیم در صورت کمک دستگاههای مربوط هزار دستگاه خودروی تاکسی را که فرسوده و مدلپایین بود، از ناوگان خارج کنیم و اسقاط بدون جایگزین انجام دهیم.
پیشنهاد ما برای این اقدام پرداخت ۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض به رانندگان تاکسی توسط شرکت نفت بود، چراکه محاسبه کردیم با سهمیه بنزین رانندگان که ماهانه ۲۰۰ لیتر است، اگر یارانه این مقدار طی سه سال محاسبه شود، همان ۵۰ میلیون تومان میشود.
اسقاط این تاکسیها علاوهبر کمک به محیط زیست، چهره شهر را متحول و عمر ناوگان را کمتر میکرد، اما بهرغم انجام مکاتبات لازم با دستگاههای مربوط، این اقدام انجام نشد.
برای نوسازی ناوگان چه تسهیلاتی ارائه شد؟
پرورش: یکی از مباحث مطرحشده در طرح جامع، طرح تحول ناوگان بود که کار بسیار کارشناسیشده و مهمی بود که میتوانست در این سه سال محقق شود؛ افق بزرگی در نظر نگرفته بودیم، اما انجام نشد.
در کنار تمام مواردی که پیشنهاد دادیم و میتوانست محقق شود، اما نشد، از رانندگان درخواست کردیم برای نوسازی تاکسیهای خود اقدام کنند، آنها را ترغیب و از تسهیلات دیگری استفاده کردیم و توانستیم تعدادی از تاکسیهای شهر را نوسازی کنیم.
ارائه تمام خدمات سازمان بهصورت غیرحضوری و الکترونیکی در طرح جامع در نظر گرفته شده بود که در این راستا کارت شهری و پرونده رانندگان تاکسی الکترونیکی شد، همچنین برای سرویس مدارس به سمت هوشمندسازی حرکت کردیم که تمام فرایندها قابل رصد است و تا سال آینده بهطور کامل و هوشمند اجرا خواهد شد.
حتی در طرح جامع، احداث کلینیک خدمات خودرویی برای فروش و تعویض روغن، فروش تایر و مکانیکی، باطریسازی، معاینه فنی، زیروبندسازی، تعویض کپسول CNG، صافکاری و نقاشی، جایگاه بنزین، جایگاه گاز و فروشگاه لوازم و قطعات یدکی را مد نظر داشتیم و در این راستا قرار بود زمینی توسط شهرداری در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار گیرد، اما اتفاق نیفتاد.
پس از محقق نشدن این امر، توزیع لوازم یدکی را در سازمان با نازلترین قیمت، حتی کمتر از قیمت بازار در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر تمام رانندگان تاکسی و سرویس مدارس میتوانند از این خدمت استفاده کنند.
کاری که بهتازگی آغاز کردیم، این است که لوازم یدکی را بهصورت اقساط در اختیار رانندگان قرار دهیم که نخستین گام آن در هفته حملونقل اجرایی میشود.
موضوع دیگر ایجاد درآمدهای ثابت با هدف دستیابی به درآمدهای پایدار برای سازمان تاکسیرانی شهر اصفهان بود، با توجه اینکه سازمان زمینی را در اختیار دارد، از اینرو پیشنهاد دادیم از طریق احداث ساختمانی در ضلع غربی سازمان درآمد پایداری برای سازمان ایجاد شود.
در حال حاضر مراحل نقشهکشی و صدور پروانه ساختمان انجام شده است و از ماه آینده برای ساخت اقدام خواهیم کرد تا با مساعدت شهرداری اصفهان، درآمد پایداری برای سازمان تاکسیرانی ایجاد شود.
در راستای ارائه خدمات شاخص در کوتاهمدت، تحویل دستگاههای کارتخوان (پوز) به رانندگان با هماهنگی دفتر اصفهانکارت آغاز شد و تاکنون حدود ۷۱۴ دستگاه تحویل داده شده است که بر اساس درخواست از جانب رانندگان این اقدام ادامهدار خواهد بود.
مسئلهای که درباره دستگاههای کارتخوان وجود دارد، ذهنیت رانندگان نسبت به پرداخت مالیات است که با هماهنگی انجامشده با اداره کل امور مالیاتی، رانندگان از پرداخت مالیات معاف هستند، البته تلاش ما این است که به سمت پرداخت الکترونیک حرکت کنیم.
بیمه تکمیلی رانندگان به کجا رسید؟
پرورش: بیمه تکمیلی رانندگان با یک سال تأخیر انجام شد؛ طبق اولویتبندی ابتدا رانندگانی مشمول شدند که هیچگونه بیمهای نداشتند، اما در هفته حملونقل تمام رانندگان تاکسی مشمول بیمه تکمیل درمان میشوند.
بر اساس سطح تعرفه مشخصشده و خدمات در نظر گرفته شده، استفاده از بیمه بهصورت آزاد سالانه حدود شش میلیون تومان برای هر نفر هزینه داشت، اما با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان تحت پوشش بیمه تکمیل درمان قرار خواهند گرفت، البته تا کنون پرداخت خسارت بیمهشدگان انجام شده، است.
برای استفاده از منابع و امکانات شهرداری برای رفاه حال رانندگان در کمیسیون فرهنگی شورا و کمیسیون حملونقل پیشنهاد داده شد رانندگان امکان استفاده از مراکز رفاهی و تفریحی شهرداری را داشته باشند که با هماهنگی پیگیریهای انجامشده، در هفته حملونقل با رونمایی از اصفهانکارتی که با هزینه سازمان برای رانندگان صادر خواهد شد، آنها میتوانند از مراکز تفریحی، فرهنگی و رفاهی شهرداری اصفهان با تخفیف مشخصشده استفاده کنند.
فراهم شدن امکان انتخاب شرکت کارگزار برای تاکسیرانان چه مزایایی دارد؟
پرورش: چهار شرکت کارگزاری زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی اصفهان فعال بودند؛ سال گذشته بهدلیل مشکلاتی که یکی از شرکتها داشت تعداد این شرکتها به سه کارگزاری تقلیل پیدا کرد؛ بر اساس سیاست سازمان رانندگان تقسیمبندی شده بودند که هرکدام باید به کارگزاری خاصی مراجعه میکردند، در این دوره این محدودیت را حذف کردیم تا اگر رانندهای بهعنوان مثال در جنوب شهر است، الزامی نداشته باشد به کارگزاری شمال شهر مراجعه کند.
در ادامه به این سمت حرکت میکنیم که تمام خدمات سازمان برای رانندگان بهصورت لبه شهروندی باشد و آنلاین بتوانند از خدمات استفاده کنند، حتی نیازی به شرکت کارگزار نیست.
برقیسازی تاکسیها، فصلی نو در حملونقل عمومی کلانشهرها بهشمار میرود؛ پای تاکسیهای برقی چه زمانی به اصفهان باز میشود و چه تمهیدات ویژهای برای رانندگان این تاکسیها در نظر گرفته شده است؟
پرورش: با مساعدت شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بلاعوض در اختیار رانندگان تاکسی برقی قرار دادیم؛ این اقدام حتی در شهر تهران انجام نشد، این اتفاق مبارکی است و نشاندهنده این است که مدیریت شهری و شورا عزم جدی دارد که به سمت برقیسازی حرکت کند و به این منظور اعتبارات کافی در نظر میگیرد.
تاکنون فراخوان مربوط اعلام شده است و رانندگان مبالغ مربوط به پیشپرداخت را واریز کردند؛ تعهدات شهرداری بهطور کامل به حساب شرکت واریز شده و خودروها برای شمارهگذاری رفته است، در واقع فرایند خرید انجام شده و در مرحله پایانی یعنی شمارهگذاری است.
با توجه به اینکه خودروها تنها باید در محدوده شهر اصفهان فعالیت کنند و تاکسی هستند، باید در شهر اصفهان شمارهگذاری شوند و امکان این کار در تهران وجود نداشت، بنابراین مکاتبات با پلیس راهور انجام شده و در حال حاضر خودروها آماده است، اما فرایند شمارهگذاری باید طی شود تا بتوانیم تحویل تاکسیهای برقی را انجام دهیم.
با شهرداری و شورای اسلامی شهر صحبت شده است تا نرخی را برای کرایه تاکسیهای برقی پیشنهاد دهیم و به تصویب برسد که با توجه به قوانین بالادستی برای سال آینده میتوانیم نرخ مربوط به آن را پیشنهاد دهیم؛ رانندگانی که در این فراخوان شرکت کردند و در نهایت به ثبتنام تاکسی برقی ختم شد، هر کدام کاربری خاصی داشتند.
برای مثال کاربری برخی رانندگان خط فرودگاه، بیسیم، هتل عباسی یا پایانه کاوه بود که بیشتر در مراکز گردشگری و مکانهایی که مسافر ورود پیدا میکند، فعالیت میکنند، همچنین کاربری برخی دیگر بهصورت گردشی بود.
سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در نظر دارد این امکان را برای تمام افرادی که ثبتنام کردند، فراهم کند تا در مراکز گردشگری فعالیت کنند، زیرا علاوهبر تأثیر ویژه در جلوه شهر، درآمد این رانندگان را نیز تفاوت میکند، چرا که بهطور معمول فعالیت در مراکز گردشگری بهصورت دربستی انجام میشود.
انتقادهایی از حضور کمرنگ تاکسیها در سطح شهر مطرح است، دلیل آن چیست؟
پرورش: تاکسیرانی اصفهان ناوگان فربهای دارد، اما کیفی نیست؛ تمام تلاش ما این بود که در سه سال گذشته بتوانیم ناوگان را کیفی کنیم و تعاملی میان سازمان و راننده برقرار شود که سازمان بتواند از آن سمت خدمتی برای شهر دریافت کند، زیرا وقتی ناوگان دچار فرسودگی شدید باشد و راننده هرروز درگیر تعمیر خودرو شود، نمیتواند سرویسدهی مطلوبی به شهروندان و گردشگران داشته باشد.
میتوانستیم الزام کنیم رانندگان تاکسی در سطح شهر فعالیت زیاد داشته باشند، اما هنگامی که خودروی بیشتر آنها فرسوده است و ماهها در تعمیرگاه و پارکینگ میماند و راننده توان تعمیر تاکسی را بهلحاظ مالی ندارد، نباید انتظار داشته باشیم در سطح شهر شاهد حضور تمام ناوگان باشیم.
رانندگان تاکسی تمایل چندانی به فعالیت در امر سرویس مدارس ندارند، زیرا زمان آغاز فعالیت و تعطیلی مدارس، زمان پیک مسافر است؛ در حال حاضر تنها ۷۸۷ خودروی تاکسی در حوزه سرویس مدارس فعالیت میکند.
سازمان تاکسیرانی به مناسبت هفته حملونقل و رانندگان چه برنامههایی دارد؟
پرورش: نخستین سالگرد سامانه همیار، رونمایی از اصفهان کارت رانندگان، انجام بیمه تکمیلی برای تمام رانندگان، رونمایی از تاکسی برقی بهصورت نمادین و رونمایی از یک تاکسی اتومات از جمله اقدامات در هفته حملونقل است.
مقدمات جشن بزرگ تاکسیرانی با نام «پلاک ۱۳» فراهم شده است که روزهای بیستوششم و بیستوهفتم آذر سال جاری با حضور خانواده بزرگ تاکسیرانی در ورزشگاه پیروزی برگزار خواهد شد.
انجام چه کاری را برای تاکسیرانیهای کشور نتیجهبخش میدانید؟
پرورش: با توجه به بازدیدی که از سازمانهای تاکسیرانی شهرهای مختلف داشتم، مهمترین بحث، امکان رصد ناوگان است، زیرا اگر ابزاری برای رصد ناوگان داشته باشیم، سازمان تاکسیرانی بهتر و هدفمندتر میتواند حرکت کند و ارائه خدمات به مردم بسیار بهتر صورت میگیرد.
بهرغم پیگیریها، ارائه طرحها و برگزاری جلسات متعدد حتی با معاونت علمی ریاستجمهوری و شرکتهای دانشبنیان هنوز این اقدام محقق نشده است؛ تا این زمان آنچه ارائه شده این است که اگر بخواهیم سامانه رصد ناوگان داشته باشیم، به وجود سختافزارهای هوشمند AVL یا GPS نیاز داریم که باید روی خودروها نصب شود، اما هزینه بالایی دارد و امکان آن برای رانندگان و سازمانها وجود ندارد.
معتقدم اگر این کار از سوی دولت انجام شود و به یارانه سوخت و بیمه رانندگان تاکسی متصل شود، کمککننده و مؤثر خواهد بود.