کد خبر:16100
پ
۱۷۱۲۳۵۸۳۲
در انتخابات ریاست جمهوری؛

برای رفع مشکلات اقتصادی، باید الگوی منطقی و قانونی ارائه کرد

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت:‌ کاندیدای موثر در حل چالش های اقتصادی، کسی است که الگوی منطقی، قانونی و علمی برای خروج از مساله ارائه کرده باشد. محمدواعظ برزانی روز پنجشنبه با مروری بر مواضع اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی ایران مانند ارزش پول ملی و کسری بودجه […]

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت:‌ کاندیدای موثر در حل چالش های اقتصادی، کسی است که الگوی منطقی، قانونی و علمی برای خروج از مساله ارائه کرده باشد.

محمدواعظ برزانی روز پنجشنبه با مروری بر مواضع اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری افزود: بخشی از مشکلات اقتصادی ایران مانند ارزش پول ملی و کسری بودجه دولت ها دارای ریشه های تاریخی بلند مدت و تکرار شونده است که این موارد در برخی دوره ها تثبیت شده است.

وی افزود: در گفتاوردهای اقتصادی؛ نامزدها نباید بدون ارائه راهکارهای برون رفت تنها به بیان اغراق آمیز مشکلات اقتصادی بسنده کنند تا ذهن مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار بدهند.

واعظ تصریح کرد: اینکه در مناظره ها از سوی برخی نامزدها بیان شد که شدت فقر در ایران در این دولت گسترش پیدا کرده است نه با معیارهای بین الملی و نه با پژوهش های داخلی تطابق دارد.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برون رفت از مشکلات و ایجاد تحول مثبت در اقتصاد مستلزم داشتن سه توانایی در نامزد ریاست جمهوری است، افزود: برخورداری از نظریه پایه ای، داشتن تیم اجرایی و تجربه لازم برای عملیاتی کردن نظریه به کمک تیم اجرایی از پیش نیازهای رفع چالش های اقتصادی است.

پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: اگر چنانچه داوطلب فاقد نظریه پایه ای باشد در عمل ممکن است مجموعه ای از سیاست های مورد نظرش متناقض با یکدیگر و برایند کلی آنها قدرت ایجاد تحول در اقتصاد را نداشته باشد.

واعظ افزود: نظریه نامزد ریاست جمهوری باید بتواند افق پیش روی اقتصاد ملی را در محیط پیش روی اقتصاد بین الملل مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس اقتصاد عنوان کرد: برای مثال یکی از فرصت های راهبردی حوزه جغرافیای اقتصاد ایران بر مبنای مجموعه ای از مجراهای ایجاد پیوندهای اقتصادی مانند ارتباط زمینی، ریلی، هوایی و شبکه فیبر نوری است که به فعلیت در آوردن این ظرفیتها در افق پیش روی ایران اهمیت بسیار دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: در زمینه سیاست های مالی، هم اکنون چند هزار همت ارزش طرح های نیمه‌تمام دولت فعلی است که باید دید الگوی عملی نامزد ریاست جمهوری برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح های اقتصادی، واگذاری آنها و تسهیل مشارکت در بخش خصوصی در چارچوب طرح مولد سازی دارایی ها چیست.

واعظ گفت: در این الگو ساختارهای نابرابر ساز یا بی عدالت ساز در اقتصاد ملی به ویژه در بخش های بانکی و منابع اهمیت دوچندان دارد و نامزد ریاست جمهوری باید برای عادلانه کردن این بخش ها طرح شفاف داشته باشد.

کارشناس حوزه اقتصادی ادامه داد: با گفتن گزاره های کلی بدون دادن راه حل های مشخص مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که تاثیر واقعی مساله برجام در اقتصاد ایران تا چه انداره است، گفت: بسیای از مشکلات اقتصادی ما ساختاری و بر اساس روند بلند مدت قابل توضیح است؛ در چارچوب برجام برای حل برخی مشکلات تلاش شد اما در عمل طرف داخلی تعهدات خود را انجام داد در حالی که طرف خارجی یا انجام نداد یا از اجرای بخش های بزرگی از آن سرباز زد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: اما اینکه آیا کشور می تواند در قبال تعهداتی که اجرا کرده از دستاوردهای برجام استفاده کند بستگی به برایند شرایط دارد؛ یعنی اگر طرف مقابل چاره ای جز تن دادن به تعهدات خود نداشته باشد امکان بازگشت به برجام در چارچوب برجام وجود دارد اما مرتبط دانستن همه چالش ها و راه حل ها به مساله برجام منطقی نیست.

مهلت فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی ساعت ۸ صبح امروز پنجشنبه هفت تیر به پایان رسید.

سه هزار و ۱۶۹ شعبه اخذ رأی بر اساس مصوبات هیأت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در استان اصفهان پیش‌بینی و بیش از چهار میلیون تعرفه رای در آنها توزیع شده است.

در پی شهادت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی و همراهان ایشان، بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، ستاد انتخابات کشور برای برگزاری چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرده است.

طبق اعلام وزارت کشور، با پایان مهلت تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری، روز جمعه هشت تیر سال‌جاری، انتخابات برگزار و چهاردهمین رییس جمهور توسط مردم برگزیده خواهد شد.

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید