کد خبر:18212
پ
محوری ۸
مدیرعامل شرکت سان آرا خبرداد

ایمن سازی ۴۰ کیلومتر از آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان با اولویت نقاط پرحادثه

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان(سان آرا) با بیان اینکه دغدغه اصلی این آزادراه افزایش ایمنی سفر با انجام روکش آسفالت و نصب جداکننده های ایمنی نیوجرسی است، گفت: به فضل خدا در دو سال گذشته تحولات خوبی در این زمینه رخ داده که سرمنشأ آنها مطالبه گری رسانه ها بوده است. سیدحامد مرتضوی […]

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان(سان آرا) با بیان اینکه دغدغه اصلی این آزادراه افزایش ایمنی سفر با انجام روکش آسفالت و نصب جداکننده های ایمنی نیوجرسی است، گفت: به فضل خدا در دو سال گذشته تحولات خوبی در این زمینه رخ داده که سرمنشأ آنها مطالبه گری رسانه ها بوده است.

سیدحامد مرتضوی در جمع خبرنگارانی از شهرستان های کاشان و اصفهان با تأکید بر اینکه در بخش بهسازی آسفالت این آزادراه در پی مطالبه گری مردم و رسانه ها با مصوبه وزیر راه نزدیک به ۲ ماه است که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به استان اصفهان تعلق پیدا کرده است، عنوان کرد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز سرمایه گذار پروژه، یعنی سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان تعهد داده که برای بهبود کیفیت آزادراه اصفهان-کاشان نطنز سرمایه گذاری کند. وی افزود: اکثر این منابع مالی برای روکش آسفالت هزینه خواهد شد و پس از آنکه وضعیت روکش آسفالت آزادراه به بهبود نسبی رسید مقداری از این اعتبار برای نصب نیوجرسی صرف خواهد شد.

  • انعقاد ۲ قرارداد با بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای بهسازی آزادراه

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان(سان آرا) با اشاره به اینکه از ابتدای سال دو قرارداد بزرگ با بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای آزادراه منعقد شده است، گفت: از سرمایه گذار پروژه برای تخصیص بودجه ۲۰۰میلیاردی دیگر نیز مطالبه گری کرده ایم که ان شاءا… تا پایان سال جاری این ۴۰۰ میلیارد بودجه تأمین و تزریق شود. مرتضوی با بیان اینکه زمانبندی بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی که سازمان راهداری به این آزادراه اختصاص داده سه ساله است که احتمال دارد این زمان به دو سال کاهش یابد، خاطرنشان کرد: بهسازی این آزادراه حتی با تزریق هفتصد هشتصد میلیون تومان ازاین بودجه نیز به سطح مطلوب خواهد رسید و با هزینه این اعتبار ان شاءا…  هیچ خرابی در سطح آسفالت این آزادراه مشاهده نخواهد شد. وی افزود: در نظر داریم در هر دو حوزه روکش آسفالت و نصب نیوجرسی کاری ماندگار انجام دهیم. مرتضوی گفت: ان شاءا… با تزریق این اعتبارات، هم از سوی سرمایه گذار و هم از سوی سازمان راهداری ما پس از اتمام عملیات بهسازی بستر این آزادراه و رفع خرابی های آن، روکش آسفالت را شروع خواهیم کرد. وی یادآور شد: البته چون قسمتی از انجام عملیات بهسازی در سال گذشته انجام شده ما الان عملیات لایه های روکش آسفالت را هم شروع کرده ایم. 

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان(سان آرا) با بیان اینکه کل این آزادراه ۱۶۵ کیلومتر است، گفت: در سطح باند رفت به غیر از سه مقطعِ تقریباً دو سه کیلومتری از طول این آزادراه، بسترسازی مابقی مسیر به سطح مطلوب رسیده است. مرتضوی در ادامه عنوان کرد: پس از آن انجام عملیات روکش آسفالت با اولویت نقاط پرتردد و پرحادثه پیگیری خواهدشد. وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با انجام این عملیات عمر مفید آسفالت به حدود ۱۰ سال افزایش پیداکند، اظهار کرد: اگرچه عمر مفید آسفالت حدوداً ۱۰سال است اما آسفالت قسمت هایی از این آزادراه به حدی خوب بوده که با اینکه حدوداً ۲۰ سال از عمر آن می گذرد ولی هنوز خم به ابرو نیاورده است.

  • بهسازی آسفالت آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان در اولویت قراردارد

مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان(سان آرا) با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد از این آزادراه، یعنی ۴۰ کیلومتر آن با اولویت نقاط پرحادثه ایمن سازی شده است، تأکید کرد: در حال حاضر اکثر نقاط پرحادثه این آزادراه از نظر نصب نیوجرسی ایمن است و ایمن شدن مابقی آن به منابع مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد.

مرتضوی با بیان اینکه در حال حاضر با دستور مقامات استانی بحث بهسازی آسفالت این آزادراه دراولویت  فعالیت های ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: در بخش راهداری هم در این دو سال شاهد تحول بوده ایم و حدود ۵۰ هکتار تصرف شده که در این بین ۵ هکتار آن برای محوطه راهداری حصارکشی شده و ساختمان های جدید، به روز و با طرح مهندسی احداث شده که اکثر این ساختمان ها به غیر از ساختمان انبار ما به سطح نما رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری نماسازی این ساختمان ها هم انجام شود تا شاهد راهداری مجهز و به روز در این آزادراه باشیم.

مرتضوی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در یکی دو سال گذشته تجهیزات آزادراه کاشان-نظنز-اصفهان نیز به روز شده است، گفت: ماشین آلات فرسوده و قدیمی از طریق روش های مختلفی چون برگزاری مزایده و مناقصه واگذار شده و تجهیزات جدید خریداری کرده ایم. وی تأکیدکرد: اگر دو دستگاه نمک پاش به روز و یک دستگاه گریدر هم خریداری کنیم تجهیزات شرکت سان آرا به حدی از مطلوبیت خواهد رسید که در سطح استان نظیر آن در هیچیک از راهداری ها دیده نخواهد شد.

  • ناترازی بین درآمد و هزینه در آزادراه

مدیرعامل شرکت سان آرا با تأکید بر اینکه دوربین های کنترل تردد در بحث ایمنی سفر خیلی تأثیرگذار است و با افزایش این دوربین ها به ایمنی سفر و سلامت آن کمک خواهد شد، گفت: در حال حاضر در آزادراه با معضلی به نام شوتی مواجه هستیم. راننده این خودروها آزادراه نمی شناسند و قوانین تردد در آن را رعایت نمی کنند. شوتی ها با سرعت ۱۸۰ کیلومتر درساعت ویراژ می دهند و لایی می کشند اما کسی که در این بین آسیب می بیند رانندگان سالم آزادراه هستند چرا که این شوتی ها معمولاً خودروهای دیگر را درگیر کرده و خودشان در صحنه تصادفات حضور ندارند.

مرتضوی اذعان کرد: یکی دیگر از معضلات ما در این آزادراه سرقت گاردریل ها، علائم، تابلوها و سرسپری هاست و متأسفانه جرائمی که برای این سارقان در نظر گرفته می شود بازدارنده نیست. وی تأکید کرد: این در حالی است که این سارقان با جان مردم بازی می کند؛ گاهی سرقت یک سرسپری به قیمت دیه یک انسان تمام می شود.

مرتضوی در ادامه گفت: در مجموع برای بهسازی این آزادراه حدوداً ۵۰هزارمیلیارد تومان به قیمت روز نیاز است؛ یعنی سالانه حدود ۱۵ درصد این مبلغ باید برای بهسازی این آزادراه اختصاص یابد. وی با اشاره به اینکه توازن بین درآمد و هزینه در آزادراه وجود ندارد، توضیح داد: در سال ۹۶ عوارضی که برای این آزادراه در نظر گرفته شده و هزینه ای که برای بهسازی آن انجام

می شده نزدیک به واقعیت بوده است؛ یعنی عوارض ۲۸۰۰ تومان بوده، دلار ۳۰۰۰ تومان بوده و قیر تنی یک میلیون تومان؛ اما الان عوارض ۹۰۰۰ تومان است، دلار  ۶۰ هزار تومان و قیر تنی ۲۰ میلیون تومان شده است. وی افزود: یعنی درآمد ۳ برابر شده و هزینه ای که باید برای بهسازی صرف شود ۲۰ برابر. این در حالی است که از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ ما افزایش عوارض نداشته ایم.

«معادن، معادن و معادن، اکثر تخلفات در آزادراه ها از سوی معادن صورت می پذیرد»؛ مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان-نطنز-اصفهان(سان آرا) با بیان این نکته، گفت: معادن دو خیانت بزرگ در حق  این آزادراه کرده اند؛ یکی اینکه چندین سال است ۲ درصد عوارضی که طبق قانون باید پرداخت کنند را پرداخت نکرده اند و دیگر اینکه با حمل تناژ بالاتر از تناژی که وصول شده و براساس آن پول به دولت پرداخت کرده اند در آزادراه تردد می کنند.

مرتضوی اضافه کرد: متأسفانه خودروهای متعلق به معادن در ساعاتی در آزادراه تردد می کنند که به دلیل وجود نداشتن نظارت، جریمه برای آنها صادر نمی شود. وی با تأکید بر اینکه حتی اگر این خودروها جریمه هم بشوند، مبلغ آن به اندازه ای نیست که بازدارنده باشد، خاطر نشان کرد: اگر حمل و نقل این حجم از بار توسط معادن در  آزادراه ها صورت نمی گرفت در حال حاضر ما شاهد حجم وسیعی از خرابی ها در این آزادراه نبودیم.

وی همچنین افزود: پرداخت عوارض دو سال است که الکترونیکی شده؛ اما تقریباً ۵۵درصد این عوارض برای ما وصول می شود و از این ۵۵ درصد هم هر سازمانی سهم خودش را برمی دارد و درنهایت سهم زیادی به ما نمی رسد!

 

خبرنگار زاینده رود:مرضیه غفاریان

 

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید