معاون صنایع دستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با تأکید بر نقش نمایشگاهها در برندسازی و توانمندسازی هنرمندان گفت: این استان در شناسایی و حمایت از چهرههای گمنام هنری، طلایهدار عدالت فرهنگی در حوزه صنایع دستی است.
نورالله عبداللهی روز سهشنبه اظهار کرد: فلسفه برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی، ۲ هدف عمده، یکی فروش محصول و دوم، ایجاد زمینه مناسب برای برندسازی هنرمندان در سطوح محلی، ملی و بینالمللی را دنبال میکند.
وی افزود: بسیاری از هنرمندان بویژه فعالان مشاغل خانگی فاقد فضای عرضه مستقیم آثار خود هستند و نمایشگاهها، فرصت ارزشمندی برای فروش و معرفی این تولیدات به شمار میروند.
عبداللهی با اشاره به ایجاد سازه دائمی در یکی از مهمترین نقاط شهر تصریح کرد: با حمایت مدیرکل میراث فرهنگی استان، امسال موفق شدیم نمایشگاه دائمی صنایع دستی را در مجموعه چهلستون اصفهان راهاندازی کنیم که تاکنون چند نمایشگاه موفق از جمله نمایشگاه نوروزی، مهر صالح، مشاغل خانگی و نمایشگاه بینالمللی در این فضا برگزار شده است.
وی با اشاره به افتتاح نمایشگاههای تخصصی در شهرستانهای استان گفت: توجه به هنرمندان شهرستانی بویژه در مناطق دور از مرکز استان نظیر فریدن، فریدونشهر و ..از جمله رویکردهای مهم ما در طراحی این رویدادهاست تا آنان نیز فرصت حضور در مرکز استان و معرفی آثار خود را داشته باشند.
وی افزود: تا پایان امسال نمایشگاههای متعددی با هدف عرضه تولیدات صنایع دستی برگزار خواهد شد و موفقیت این برنامهها نیز با توجه به فصل گردشگری و حضور بازدیدکنندگان در اصفهان، سنجیده میشود.
وی اضافه کرد: علاوه بر نمایشگاههای استانی، اصفهان در عرصه نمایشگاههای ملی و بینالمللی نیز حضوری فعال دارد؛ بطوری که در نمایشگاه بینالمللی اخیر قطر نیز نمایندگانی از این استان شرکت داشتند.
عبداللهی با اشاره به اهمیت نمایشگاهها در معرفی هنرمندان گفت: بهترین بستر برای برندسازی هنرمند همین نمایشگاههاست؛ چراکه در کنار فروش محصول، هویت حرفهای خود را نیز معرفی میکند.
معاون صنایع دستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تأکید کرد: سال گذشته هم در سطح نمایشگاههای استان و هم در نمایشگاه بینالمللی تهران و هم با راهاندازی سازه نمایشگاه دائمی، موفقیتهای نسبی و قابل قبولی در حوزه برندسازی هنرمندان اصفهان حاصل شد و این مسیر با قدرت ادامه خواهد یافت.
وی در باره معرفی چهرههای ناشناخته هنری در مناطق محروم نیز گفت: هر سال با دقت و اولویتبندی، افرادی برگزیده میشوند که یا نشان ملی و بینالمللی مُهر اصالت دارند یا دارای جایگاه علمی همچون دکترای هنر هستند اما ما در کنار تجلیل از هنرمندان شاخص، سهمیههایی نیز برای تجلیل از هنرمندان نوپا و دانشجویان هنر در نظر گرفتهایم.
اعتبارات تبصره ۱۸ در انتظار ابلاغ؛ سهم اصفهان هنوز مشخص نیست
معاون صنایع دستی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان همچنین از بلاتکلیفی در ابلاغ اعتبارات تبصره ۱۸ برای حمایت از مشاغل خانگی خبر داد و گفت: هنوز سهم استان ما مشخص نشده است و منتظریم در چند مرحله، اعتبار امسال بصورت مستقل برای بخشهای مختلف ابلاغ شود.
عبداللهی افزود: تبصره ۱۸ دستورالعمل خاص خود را دارد که هر سال ابلاغ و بر اساس آن مشخص میشود چه میزان اعتبار قابل تخصیص و بسته به پشتیبان و توان جذب نیرو توسط افراد متقاضی متغیر است؛ یعنی بر اساس میزان نیروی تحت پوشش، رقم پرداخت اعتبار متفاوت خواهد بود.
وی ادامه داد: اعتبارات تبصره ۱۸ بصورت اولویتبندی شده تخصیص مییابد و سرپرستان خانوار در اولویت قرار دارند اما اینکه سهم استان اصفهان در سال جاری چقدر است یا نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته یا خیر، هنوز مشخص نیست؛ زیرا هنوز هیچیک از بخشهای اعتباری ابلاغ نشدهاند.
عبداللهی تصریح کرد: اعتبارات بطور معمول در ۲ تا ۳ مرحله ابلاغ میشود؛ بخشی از آن بصورت مستقل و بخشی بصورت پشتیبان است اما در سال ۱۴۰۴ هنوز هیچکدام از این ابلاغها انجام نشده است و در انتظار اعلام نهایی از سوی مراجع بالادستی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اعتبارها بصورت رسمی ابلاغ نشود، نمیتوان در باره میزان تسهیلات و نحوه تخصیص آن تصمیمگیری یا اطلاعرسانی کرد.
اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه با هدف حمایت از تولید و اشتغال پایدار به طرحهای اقتصادی بویژه دانشبنیان و پیشران، تخصیص مییابد. در حوزه میراث فرهنگی، این منابع میتوانند در حفظ و احیای بناهای تاریخی، توسعه گردشگری فرهنگی و حمایت از صنایعدستی و هنرهای سنتی بهکار روند.
اصفهان با ۱۹۶ رشته صنایع دستی بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در جهان شناخته شده است.
از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است.








