کد خبر:16438
پ
N82885231-72284237
/مطالبه‌گری از رئیس جمهور آینده/

ارتباط دانشجو، دانشگاه و صنعت نیازمند توجه بیشتری است

یک استاد دانشگاه گفت: دانشجو، دانشگاه و صنعت سه راس یک مثلث را تشکیل می‌دهند که در کشور ما ارتباط میان این سه ضلع بسیار ضعیف و شکننده است. انتظار می‌رود ارتباط میان این اضلاع تقویت شود. تأسیس پژوهشکده‌های کاربردی و واقعی در دانشگاه‌ها نیز یک راه حل برای تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه […]

یک استاد دانشگاه گفت: دانشجو، دانشگاه و صنعت سه راس یک مثلث را تشکیل می‌دهند که در کشور ما ارتباط میان این سه ضلع بسیار ضعیف و شکننده است. انتظار می‌رود ارتباط میان این اضلاع تقویت شود. تأسیس پژوهشکده‌های کاربردی و واقعی در دانشگاه‌ها نیز یک راه حل برای تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.

با توجه به در پیش بودن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۵ تیرماه، ایسنا به بیان مطالبات و بیان نظرات دانشگاهیان برای داشتن یک جامعه علمی با کیفیت بیشتر می‌پردازد. در این خصوص، احمد لطفی‌زاده، استاد دانشگاه در رشته مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشجو، دانشگاه و صنعت یک مثلث را تشکیل می‌دهند، اما در کشور ما این مثلث بسیار شکننده‌ است. یعنی هیچ کدام از اضلاع این مثلث محکم نیستند. دانشجویان خودشان را مقید به دانشگاهشان نمی‌دانند و دانشگاه نیز نتوانسته آن‌طور که انتظار می‌رود دانشجو را جذب خود کند و عمدتا به‌عنوان یک قطب مخالفِ دانشجو با او برخورد می‌کند، نه به عنوان یک همراه.

 

ارتباط صنعت با دانشجو و دانشگاه، ارتباطی ضعیف است

او ادامه داد: از طرف دیگر، ارتباط صنعت با دانشجو و دانشگاه نیز بسیار ضعیف است. دانشجو به ندرت وارد صنایع مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌شود. ضمن اینکه دانشِ دانشجو هم یک دانش کاربردی برای صنعت نیست که شاید بتوان گفت مشکل عمده در این زمینه متوجه دانشگاه و وزارت علوم است که تعیین کننده سرفصل‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های موجود در دانشگاه‌ها است.  

لطفی‌زاده در خصوص مرکز ارتباط صنعت و دانشگاه مستقر در دانشگاه‌ها گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه هم به جز یک واحدی که در پایان دوران تحصیلی باید مدارک فارغ‌التحصیلی یا نامه کارآموزی دانشجویان را مهر کند در اکثر دانشگاه‌ها بیشتر از این عمل نمی‌کند. در نتیجه، شاهد این هستیم که بسیاری از دانشگاه‌ها یک ارتباط بسیار ضعیفی با صنایع دارند و تعداد دانشگاه‌هایی که در کشور ارتباط خوبی با صنعت دارند و پروژه‌های کاربردی در دنیای صنعت را انجام می‌دهند، بسیار کم است.  

 

 دانشگاه می‌تواند بیشتر از صادرات نفت برای کشور درآمدزایی کند

این استاد دانشگاه افزود: من همت و تلاش چشمگیری در رابطه با بهتر شدن ارتباط دانشگاه با صنعت و بالعکس ندیده‌ام. این نشان می‌دهد علمی که دانشگاه ارائه می‌کند برای صنعت یک علم کاربردی نیست یا اینکه نمی‌تواند نتایج کاربردی برای صنعت تولید کند و این امر صنعت را نسبت به دانشگاه بی‌اعتماد کرده است، اما با قوی‌تر کردن اضلاع این مثلث، دانشگاه می‌تواند بیشتر از صادرات نفت برای کشور ما درآمدزایی کند. به شکلی، دانشگاه می‌تواند هزینه‌های عمده کشور ما را مدیریت کند.  

لطفی‌زاده یادآور شد: سالانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان هزینه و انرژی خودشان را تنها برای به دست آوردن مدرک در مقاطع تحصیلات تکمیلی صرف می‌کنند. این در حالی است که آن خروجی که دانشگاه به آن نیاز دارد و دانشجویی که نیاز است حاصل تحصیل در دانشگاه باشد، متاسفانه تعداد بسیار کمی از دانشجویان را شامل می‌شود. درواقع، درصد بسیار کمی از دانشجویان هستند که می‌توانند در زمینه تخصصی و تحصیلی خودشان مشغول به کار شوند.

 

ارتباط میان اضلاع مثلت دانشجو، دانشگاه و صنعت باید تقویت شود

وی ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور بتواند با تکیه بر وزارت علوم تمرکز بیشتری را برای تقویت اضلاع مثلث دانشجو، دانشگاه و صنعت بگذارد، می‌تواند قسمت عمده‌ای از هزینه‌هایی که دانشجویان به لحاظ زمانی و مالی تنها صرف به دست آوردن مدرک در دانشگاه‌ها می‌کنند را جبران کند و در نتیجه درآمد کلانی برای کشور ایجاد شود.  

 

به پژوهشکده‌هایی واقعی و کاربردی در دانشگاه‌ها نیاز است

لطفی‌زاده درباره اهمیت ایجاد پژوهشکده‌هایی در دانشگاه‌ها گفت: با برقراری یک‌سری ارتباطات قوی‌تر میان صنایع و دانشگاه‌ها، در دانشگاه‌ها به پژوهشکده‌ای واقعی و کاربردی نیاز است. همچنین، برای داشتن چنین پژوهشکده‌هایی اساتید هم باید انرژی دوچندانی را صرف کنند. تا زمانی که دانشگاه از اساتید خود حمایت نکند راه‌اندازی چنین پژوهشکده‌هایی ممکن نیست و از طرف دیگر تا زمانی که چنین پژوهشکده‌هایی راه‌اندازی نشوند، ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ هم ارتباط موفقی نخواهد بود. چنین پژوهشکده‌هایی می‌توانند در بحث R&D بار  بسیاری از صنایع را کاهش دهند. علاوه بر این، دانشجویی که در این پژوهشکده‌ها مشغول به کار می‌شود، وقتی فارغ‌التحصیل شد کاملا آماده است که وارد صنعت شود. حتی هزینه‌های انجام پژوهش‌ها می‌تواند از طریق صنایع برای دانشگاه‌ها تامین شود و دانشگاه به عنوان کمک هزینه تحصیلی یا درآمد، مبلغی را به دانشجویان پرداخت کند. این کاری است که در بسیاری از دانشگاه‌ها معتبر دنیا انجام می‌شود.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به صرف انرژی و هزینه‌های بسیار توسط دانشجویان، بهره‌ای از آن‌ها برده نمی‌شود و درآمد و محصول خاصی برای دانشجو، دانشگاه و  صنعت حاصل نمی‌شود و این یک زیان برای هر سه راس این مثلث است. امید که رئیس‌جمهور آینده بتواند برای پیشرفت و تکاپوی بیشتر و آینده‌ای بهتر، امیدی دوباره را در دل دانشجویان به وجود آورد.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید