کد خبر:23742
پ
۱۹۵۰۵۲۲
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان مطرح کرد

احداث زیرگذرهای ایمن و طراحی‌ نوآورانه در نورپردازی رینگ چهارم/ساماندهی حصه با پل‌های جدید

اجرای رینگ چهارم ترافیکی اصفهان گام بلند و تاثیرگذار شهرداری این کلان‌شهر برای کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای نصف جهان است؛ مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح آخرین اقدامات و فعالیت‌های این سازمان برای تکمیل و بهره‌برداری از رینگ چهارم پرداخته است. تا همین چند سال پیش […]

اجرای رینگ چهارم ترافیکی اصفهان گام بلند و تاثیرگذار شهرداری این کلان‌شهر برای کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای نصف جهان است؛ مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح آخرین اقدامات و فعالیت‌های این سازمان برای تکمیل و بهره‌برداری از رینگ چهارم پرداخته است.

تا همین چند سال پیش در محدوده شرقی نصف‌جهان، فرسودگی و محرومیت همچون وصله‌ای ناجور، خودنمایی می‌کرد؛ در این نقطه جاده‌های باریک و تاریکی وجود داشت که در آن ارابه‌های آهنین بی‌محابا تردد می‌کردند، اما اکنون همان جاده‌ها در حال تبدیل شدن به شریان‌های عریض و طویل است.

فعالیت‌های عمرانی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری اصفهان، در نقاطی از شهر بیشتر ملموس بوده است و دوره ششم نیز از این قائده مستثنی نیست؛ در این دوره سعی شده است پروژه‌ها به حاشیه شهر برده شود تا علاوه‌بر محرومیت‌زدایی، حاشیه نصف‌جهان نیز توسعه پیدا کند.

اصفهان روزبه‌روز بزرگ‌تر و پهنه‌هایی به این شهر اضافه می‌شود؛ رینگ سوم در دهه ۱۳۷۰ احداث و سال ۱۳۹۲ شهر خوراسگان به‌عنوان منطقه پانزده‌گانه شهرداری، به اصفهان ملحق شد تا روند توسعه شرق شهر سرعت گیرد.

عملیات احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان از سال‌های گذشته آغاز شد و با تغییر مدیریت ارشد شهر متوقف نشد تا این سیاست درست برای شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری ادامه پیدا کند.

عملیات احداث رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به‌طول ۷۸.۲ کیلومتر، اوایل دهه ۱۳۹۰ آغاز شد و با توجه به تأثیر آن بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، در دوره ششم مدیریت شهری با جدیت پیگیری شده است، البته حدود ۴۶ کیلومتر این مسیر در محدوده شهری اصفهان قرار دارد و سایر مسیر در محدوده شهرهای اطراف این کلان‌شهر است.

در حال حاضر جابه‌جایی تأسیسات مسیر رینگ چهارم با همکاری و تعامل شرکت‌های مربوطه در حال انجام است و آزادسازی ۳۲۵ ملک در محدوده هفت کیلومتری پروژه حلقه چهارم حفاظتی در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با هزینه‌ای بالغ‌بر ۵,۵۰۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است. شرکت پروژه رینگ چهارم نیز هم‌اکنون فعال و در حال طی کردن مراحل قانونی است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی شهروندان از آخرین اقدامات و فعالیت‌های این سازمان در راستای اجرای پروژه رینگ چهارم ترافیکی این کلان‌شهر است.

 

احداث زیرگذرهای ایمن و طراحی‌ نوآورانه در نورپردازی رینگ چهارم/ساماندهی حصه با پل‌های جدید

 

ایمنا: یکی از پروژه‌های مهم شهرداری اصفهان برای کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای این کلان‌شهر احداث رینگ چهارم ترافیکی است که تاکنون اعتبارات زیادی برای اجرای آن هزینه شده است؛ به ابعاد مختلف این پروژه اشاره کنید.

رحمتی: شهرداری اصفهان در حال حاضر ۳۲ پروژه عمرانی در دست اجرا دارد که مهم‌ترین آن‌ها، احداث رینگ چهارم ترافیکی این کلان‌شهر است؛ این پروژه که به «حلقه طلایی» شهرت یافته است، به طول ۷۸.۲ کیلومتر پیرامون شهر اصفهان احداث خواهد شد.

هدف از این پروژه، ایجاد مسیری ایمن، هموار و وسیع با دسترسی‌های متنوع به نقاط مختلف شهری است؛ با احداث این مسیر، ورود خودروهای سنگین به داخل شهر و معابر رینگ سوم محدود می‌شود.

این حلقه حفاظتی با ۲۸ تقاطع غیرهمسطح و ۱۲ پل بزرگ، دسترسی شمال-جنوب و شرق-غرب اصفهان را تسهیل می‌کند که تاکنون بعضی از آن‌ها ساخته شده است؛ از جمله پل‌های ساخته‌شده می‌توان به مجموعه پل‌های میدان استقلال، پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و پل اشکاوند اشاره کرد.

در روزهای آتی کلنگ احداث دو پل بزرگ دیگر نیز به زمین خواهد خورد؛ یکی از این پروژه‌ها پل شهید فخری‌زاده است که با طراحی و معماری خاصی ساخته خواهد شد. احداث این پل به همراه دو عرشه دیگر روی رودخانه، یکی از چالش‌های اصلی این پروژه یعنی بستر سنگی رودخانه را در بر دارد.

 

ایمنا: از چه روش‌هایی برای تسریع اجرای پروژه و آزادسازی زمین‌ها در رینگ چهارم استفاده کردید؟

رحمتی: رینگ چهارم ترافیکی در مناطق مختلف شهری اصفهان به‌تدریج پیشرفت می‌کند؛ تاکنون بخش‌های بسیاری از آزادسازی زمین‌ها برای این پروژه انجام شده است و منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان آخرین منطقه‌ای بود که موفق شد اراضی مورد نیاز پروژه را آزادسازی کند و به‌زودی تنها با آزادسازی چند پلاک باقی‌مانده، عملیات اجرایی در بخش شرقی رینگ آغاز خواهد شد؛ این منطقه از پل سردار شهید سلیمانی به سمت اتوبان فرودگاه امتداد دارد.

پروژه رینگ چهارم به‌گونه‌ای طراحی شده است که به موازات آزادسازی زمین‌ها و جابه‌جایی تأسیسات، عملیات عمرانی بدون وقفه ادامه پیدا کند و حتی در محدوده پرترافیک کیلومتر صفر تا چهار، اجرای عملیات به‌نحوی مدیریت شده است که ترافیک شهری متوقف نشود.

در این بخش، دو تندرو با عرض تقریبی ۲۰ متر و دو کندرو به عرض ۱۰ متر در دست احداث است، همچنین به‌منظور دسترسی محلی، هفت پل شرق-غربی روی زیرگذر این مقطع در حال ساخت است که محلات خاتون‌آباد، دهنو و بهاران را به یکدیگر متصل خواهد کرد و انتظار می‌رود این پروژه اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

از دیگر ویژگی‌های این پروژه، احداث پل‌ها به روش «تاپ‌دان» است که امکان اجرای موازی آزادسازی و جابه‌جایی تأسیسات را فراهم کرده است و از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند؛ برای پایداری و نگهداشت دیواره‌های زیرگذر، از سازه‌های شمعی و دیوارهای نگهبان استفاده می‌شود که هم‌زمان عبور و مرور ترافیک را حفظ می‌کند.

در مجتمع تولیدی صفه، حدود ۱۳ هزار قطعه بتنی پیش‌ساخته تولید و در دیواره زیرگذر نصب می‌شود.

 

ایمنا: چه برنامه‌هایی برای زیباسازی و نورپردازی پروژه در نظر گرفته شده است؟

رحمتی: به‌منظور زیباسازی این پروژه، سازمان زیباسازی طرح‌هایی را ابلاغ کرده که شامل استفاده از قطعات طرح‌دار و غلاف‌های نوری روی دیواره‌ها است؛ این غلاف‌های نوری امکان نورپردازی در آینده را فراهم خواهد کرد تا در صورت نیاز، دیواره‌های زیرگذر زیبایی بیشتری داشته باشد.

رینگ چهارم با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و معماری خاص اجرا می‌شود

پروژه رینگ چهارم ترافیکی اصفهان که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و معماری خاص اجرا می‌شود، به‌عنوان یکی از پروژه‌های ملی و مهم شهری، تحولی چشمگیر در زیرساخت‌های ترافیکی و دسترسی شهری این کلان‌شهر به‌وجود خواهد آورد.

 

ایمنا: چه اقداماتی برای افزایش ایمنی در رینگ چهارم ترافیکی اصفهان انجام شده است؟

رحمتی: عملیات اصلاح و بهسازی مقاطع مختلف رینگ چهارم ترافیکی اصفهان در حال پیشرفت است و در محدوده منطقه ۴ شهرداری اصفهان از کیلومتر ۷۱ تا ۷۸، بهسازی و اصلاح مقطع عرضی صورت گرفته است و به عرض مسیر فعلی، دو مسیر ۱۰ متری در بخش‌های شرقی و غربی رینگ اضافه خواهد شد.

عملیات هدایت و دفع آب‌های سطحی که در این محدوده به وفور دیده می‌شود، در حال انجام است تا مشکلات ناشی از آب‌های سطحی به حداقل برسد؛ با بهسازی مسیر موجود و اجرای روکش آسفالت سربار، مسیر ایمن و همواری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

در راستای افزایش ایمنی، رفیوژهای میانی قدیمی در این مسیر حفظ شده و نیوجرسی‌های جدیدی روی آن‌ها احداث شده است تا از برخوردهای احتمالی و برخوردهای نوری و فیزیکی میان خودروهای در حال حرکت در دو مسیر شمال به جنوب و بالعکس جلوگیری شود.

در محدوده شهرداری منطقه ۶، از کیلومتر ۶۵ تا ۶۸.۳، اصلاح مقطع عرضی و بهسازی رینگ چهارم با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت اجرایی انجام شده است، همچنین تعریض مسیر و اجرای نیوجرسی‌های میانی به‌صورت درجا و با بالاترین کیفیت انجام شده و روکش آسفالت باند جنوبی نیز به پایان رسیده است و تنها بخش باقی‌مانده، بهسازی و روکش آسفالت باند شمالی است که ظرف ۴۰ روز آینده تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

 

ایمنا: شهرداری شهرهای واقع شده در مسیر پروژه برای اجرا اقدام کرده‌اند؟

رحمتی: شهرداری‌های دولت آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه، میمه، فلاورجان و شهر ابریشم نیز درگیر پروژه رینگ چهارم هستند که انتظار می‌رود با حمایت استانداری اصفهان، شهرداری‌ها و فرمانداران، در این پروژه مشارکت کنند تا این حلقه ترافیکی به‌طور کامل در اطراف شهر اصفهان اجرا شود و در سال‌های آتی به بهره‌برداری کامل برسد.

 

احداث زیرگذرهای ایمن و طراحی‌ نوآورانه در نورپردازی رینگ چهارم/ساماندهی حصه با پل‌های جدید

 

ایمنا: شرکت پروژه چه نقشی در تسریع پروژه رینگ چهارم ترافیکی اصفهان دارد؟

رحمتی: شهرداری اصفهان پیگیری‌های ویژه‌ای درباره پروژه رینگ چهارم ترافیکی اصفهان انجام داد و به‌تازگی «شرکت پروژه» تأسیس شده است؛ این شرکت مسئولیت پیگیری آزادسازی اراضی و تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه را بر عهده خواهد داشت.

شرکت پروژه با حضور نمایندگانی از شهرداری اصفهان و استانداری تأسیس شده است تا بتواند بوروکراسی اداری را برطرف کند و روش‌های تأمین مالی لازم را برای پایان این پروژه فراهم آورد، همچنین به حمایت و حضور جدی استانداری اصفهان نیاز است.

تعامل میان دستگاه‌های شهری و ورود فرمانداری‌ها و شهرداری‌های پیرامونی به پروژه رینگ چهارم ترافیکی در اولویت قرار دارد

در دوران تصدی مهدی جمالی‌نژاد به‌عنوان شهردار اصفهان و هم‌اکنون در سمت استاندار، پیگیری ویژه‌ای در این زمینه شد و هم‌اکنون نیز با حضور علیرضا قاری‌قرآن، معاون عمرانی استانداری اصفهان که در کارنامه فعالیت او معاون عمران شهری شهردار اصفهان است، امیدواریم این موضوع به‌طور ویژه در حوزه عمرانی مورد توجه قرار گیرد و بر تسریع روند کار تأثیرگذار باشد.

علاوه بر این، تعامل میان دستگاه‌های شهری و ورود فرمانداری‌ها و شهرداری‌های پیرامونی به این پروژه در اولویت قرار دارد و امیدواریم مدیریت ارشد شهری با جدیت و قاطعیت وارد عمل شود تا با دیدگاه جدیدی که در مدیریت شهری به وجود آمده است، بتوان پروژه رینگ چهارم ترافیکی را به مرحله نهایی رساند.

 

ایمنا: احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان چقدر به کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط ترافیکی این کلان‌شهر کمک کند؟

رحمتی: شهرداری اصفهان در راستای کاهش آلودگی هوا در این کلان‌شهر، سه پروژه عمده را در دستور کار خود قرار داده است که با توجه به اهمیت و تأثیرات آن‌ها در بهبود وضعیت محیط زیست و حمل‌ونقل شهری، پیگیری‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است.

نخستین مورد از این پروژه‌ها، احداث خط دوم قطار شهری اصفهان است؛ این پروژه با اعتبارات ویژه شهرداری اصفهان در حال اجرا است و هم‌زمان بودجه ملی آن نیز در حال ورود به مرحله اجرایی است؛ با وجود مشکلات مالی فراوان، عملیات اجرایی این پروژه تاکنون متوقف نشده است و تیم‌های مسئول در شهرداری اصفهان به‌طور پیوسته در تلاش هستند تا مراحل مختلف احداث خط دوم قطار شهری را پیش ببرند و امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم و رفع مشکلات مالی، این پروژه در آینده نزدیک به ثمر بنشیند.

دومین پروژه مهم در راستای کاهش آلودگی هوا، احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان است که به‌عنوان راهکار اساسی برای ساماندهی ترافیک شهری و کاهش ازدحام خودروها طراحی شده است؛ این پروژه نیز در دست اقدام است و امیدواریم با پیگیری‌های مستمر و تخصیص اعتبارات مناسب، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه باشیم.

رینگ چهارم ترافیکی تحت نظارت سازمان عمران شهرداری اصفهان در حال اجرا است و این سازمان با قدرت و برنامه‌ریزی دقیق، پروژه‌های مختلف مربوط به این حوزه را پیگیری و اجرا می‌کند و بخش‌های مختلف این پروژه در حال پیشرفت است.

شهرداری اصفهان با همکاری سایر سازمان‌ها و تأمین اعتبارات لازم، مصمم است که این پروژه‌ها را در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط زندگی شهروندان اصفهانی به‌سرانجام برساند.

سومین حوزه، خرید و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های شهری است؛ هدف از این پروژه، ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده و افزایش بهره‌وری ناوگان موجود است.

شهرداری اصفهان در حال برنامه‌ریزی برای نوسازی اتوبوس‌های شهری و بهبود خدمات حمل‌ونقل عمومی است که این امر نیز به‌طور چشمگیری می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط زیست‌محیطی تأثیرگذار باشد.

 

ایمنا: ساکنان محدوده حصه برای رفت‌وآمد با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند؛ چه اقداماتی برای کاهش حوادث و بهبود ایمنی در محدوده حصه در دستور کار شهرداری است؟

رحمتی: شهرداری اصفهان برای بهبود وضعیت ترافیکی و افزایش ایمنی در نقطه حادثه‌خیز حصه پروژه جدیدی را در دستور کار قرار داده است؛ این پروژه شامل احداث یک زیرگذر در محدوده حصه در بزرگراه فرودگاه است که هدف اصلی آن کاهش حوادث و تسهیل عبور و مرور در این منطقه است.

طبق گزارش‌ها و تأیید پلیس راه اصفهان، این منطقه یکی از نقاط حادثه‌خیز در شهر به‌شمار می‌آید که سالانه تعداد زیادی کشته و زخمی بر اثر تصادفات در آن ثبت می‌شود، از این‌رو در پی درخواست پلیس راه، راهور شهر اصفهان و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، پروژه ساخت این زیرگذر در دستور کار قرار گرفته است.

این زیرگذر که از محدوده خیابان شهید رئیسی تا پل آفتاب امتداد خواهد داشت، به‌گونه‌ای طراحی شده است که عبور و مرور خودروها را روان‌تر و از تجمعات و تصادفات جلوگیری می‌کند.

شهرداری اصفهان در حال ساماندهی محله‌های حصه شمالی و جنوبی است

این پروژه به‌ویژه برای کاهش مشکلات ترافیکی و ایمنی در محدوده پل آفتاب و پل شهیدان طیاره که از نقاط پرحادثه این بزرگراه محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد؛ در کنار این پروژه، شهرداری اصفهان در حال ساماندهی محله‌های حصه شمالی و جنوبی است که از معضلات اجتماعی و ترافیکی زیادی رنج می‌بردند.

با احداث پل‌هایی روی زیرگذر جدید، مشکلات ناشی از عبور و مرور خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین که موجب چالش‌های اجتماعی در این منطقه شده است، به‌طور کامل برطرف می‌شود، همچنین کالورت‌هایی که دسترسی‌های ناایمن به این محله‌ها را فراهم کرده است، ساماندهی خواهد شد.

در ماه‌های اخیر، حادثه‌ای دلخراش در این نقطه از شهر رخ داد که بر اثر برخورد یک خودرو، مادر و فرزندی کنار دیوار این زیرگذر جان خود را از دست دادند؛ این حادثه غم‌انگیز نشان‌دهنده نیاز فوری به بهبود وضعیت ایمنی و ترافیکی در این محل بود.

 

 

ایمنا: ساماندهی محله‌های حصه شمالی و جنوبی چقدر در رفع مشکلات اجتماعی و ترافیکی مؤثر خواهد بود؟

رحمتی: شهرداری اصفهان با احداث پل‌هایی همسطح و مسطح روی این زیرگذر، قصد دارد دسترسی ایمن، زیبا و راحتی را برای ساکنان حصه شمالی و جنوبی فراهم آورد؛ این پروژه علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی، به بهبود شرایط اجتماعی و کاهش معضلات موجود در منطقه کمک خواهد کرد.

شهرداری اصفهان با توجه ویژه به نیازهای مردم این مناطق درصدد است امکانات شهری را به‌صورت مناسب و کارآمد در اختیار ساکنان این محله‌ها قرار دهد و به ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند.

منبع
ایمنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید