کد خبر:15195
پ
photo_2024-06-12_13-08-36
تأثیر سد دفاعی نامستحکم لیگ برتر بر خط دفاعی تیم ملی

آژیر خطر دیوار «قلعه» را به لرزه انداخته

«خط دفاعی تیم ملی نیاز به تغییر نگرش دارد» این نکته ای است که فرشید طالبی، مدافع سال های نه چندان دور تیم های سپاهان و ذوب آهن در گفتگو با «مهر» به آن اشاره کرده است. ایراد در سد دفاعی تیم ملی مربوط به امروز و دیروز و بازی های مقدماتی جام جهانی آسیا […]

«خط دفاعی تیم ملی نیاز به تغییر نگرش دارد» این نکته ای است که فرشید طالبی، مدافع سال های نه چندان دور تیم های سپاهان و ذوب آهن در گفتگو با «مهر» به آن اشاره کرده است. ایراد در سد دفاعی تیم ملی مربوط به امروز و دیروز و بازی های مقدماتی جام جهانی آسیا نیست، که بخواهیم با اشاره به جوانگرایی امیر قلعه نویی براین نقطه ضعف شاگردان او سرپوش بگذاریم. پیش از این و در جریان بازی های جام ملت های آسیا هم کارشناسان فوتبال با اشاره به این معضل به ساختار خط دفاعی تیم ملی ایران انتقاداتی وارد کرده بودند و پربیراه نیست اگر بگوییم یکی از مهمترین دلایل شکست ۳ بر ۲ ایران مقابل قطر در نیمه نهایی آن رقابت ها هم همین مشکلات دفاعی تیم ژنرال بود. در آن مسابقه اکثر مدافعان باتجربه تیم ملی ضعیف و با تمرکز پایین ظاهر شدند. خط دفاعی تیم ملی ایران مدتهاست در سازماندهی ایراد جدی دارد و مدافعان در انتقال سریع توپ و هماهنگی با هافبک ها مشکل دارند.

البته «مشکل دفاع تنها به تیم ملی مربوط نمی شود» این موضوعی است که یکی دیگر از پیشکسوتان فوتبال ایران که سابقه بازی در خط حمله را در کارنامه خود دارد در گفتگو با «مهر» به آن اشاره کرده. هاشم حیدری پس از صعود شاگردان قلعه نویی در بهمن ماه سال گذشته به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت ها و پیش از دیدار آنها با تیم ملی سوریه در واکنش به انتقاداتی که به خط دفاعی تیم ملی می شود با بیان این نکته، تأکید کرده بود: «در باشگاه های ما هم این مشکل وجود دارد و بارها از اشتباه خط دفاع متضرر شده ایم.»

مهاجم پیشین استقلال پربیراه هم نمی گوید. بهترین شاهد برای این مدعا هم آمار خطوط دفاعی بیست و سومین دوره لیگ برتر است. در این دوره از رقابت ها ۵۲۳ بار توپ از خط دروازه ها عبور کرده است؛ یعنی مهاجمان لیگ برتری به طور میانگین در هر بازی ۱۸/۲ بار با عبور از دیوار دفاعی تیم های حاضر در بالاترین سطح رقابت های فوتبال باشگاهی ایران موفق به گشودن سنگر رقبا شده اند. این در حالی است که در فصل بیست و دوم و در ۲۴۰ بازی ۴۸۰ گل رد و بدل شده بود؛ یعنی مدافعان لیگ برتری در دوره گذشته در هر بازی به طور میانگین ۲ بار تسلیم مهاجمان شده بودند.

این عملکرد ضعیف در خط دفاعی در دو تیم اصفهانی حاضر در لیگ برتر هم به وضوح دیده می شد، به ویژه می توان مدعی شد یکی از دلایلی که سپاهان از کورس با رقبا عقب افتاد و در نهایت جام ۲۳ را با وجود آتشین بودن خط آتش خود از دست داد همین ساختار ضعیف دفاعی ارتش طلایی اصفهان بود؛ نقطه ضعفی که بارها کارشناسان فوتبال به آن اشاره و بر چاره اندیشی برای رفع آن تأکید کرده بودند. در این باره حسین چرخابی، مربی اسبق ذوب آهن با اشاره به اینکه «مورایس فکر می‌کند فوتبال فقط تهاجمی است» بارها در گفتگوهای متعدد تأکید کرده بود که سپاهان در فصل بیست و سوم در «دفاع تیمی، خطی و انفرادی» ضعیف بوده است. بهترین شاهد برای این مدعا هم آمار ضعیفی است که مدافعان این تیم دراین فصل نسبت به دوره بیست و دوم از خود برجای گذاشتند. سد دفاعی طلایی پوشان در بیست و سومین دوره لیگ برتر ۲۶ بار فروریخت؛ یعنی مدافعان سپاهان ۸ بار بیشتر از همتایان سرخپوش خود در تیم قهرمان تسلیم خط آتش رقبا شده بودند و ۱۱ بار بیشتر از مدافعان آبی پوش. استقلال با ۱۵ گل خورده در این فصل بهترین خط دفاع لیگ را به خود اختصاص داد و پرسپولیس با ۱۸ گل خورده در رده دوم مدافعان برتر لیگ قرار گرفت. این در حالی است که سپاهانی ها پس از تی تی های تبریز که با ۲۲ گل خورده جایگاه سوم بهترین خطوط دفاعی لیگ را از آن خود کرده بودند مشترکاً با ملوانان روی پله چهارم این رده بندی ایستادند.

سپاهانی ها در فصل ۲۲ در رده سوم برترین خط دفاعی لیگ ایستادند؛ با این تفاوت که در آن مقطع ۹ بار کمتر از امسال سنگر طلایی ها باز شده بود و فاصله این تیم با بهترین خط دفاع که با ۱۳ گل خورده از آن سرخپوشان بود تنها ۴ گل بود و مدافعان سپاهان مورایس نسبت به خطوط دفاعی تیم های آلومینیوم اراک و مس رفسنجان که با ۱۵ گل خورده مشترکاً جایگاه دوم را به خود اختصاص داده بودند فقط ۲ بار بیشتر دروازه خود را باز شده دیده بودند.

ذوب آهن هم در فاز دفاعی در فصل جاری همانند همشهری طلایی پوشش عملکرد ضعیفی داشت. سبزپوشان اصفهان در ۲۴۰ بازی که در لیگ ۲۳ در برابر رقبا صف آرایی کردند ۳۰ گل خوردند یعنی ۶ گل بیشتر از دوره گذشته.

این آمار و ضعف خطوط دفاعی تیم های لیگ برتری نسبت به دوره گذشته البته فقط مختص به نمایندگان اصفهانی حاضر در این رقابت ها نبوده و نیست. تیم های حاضر در این رقابت ها اگرچه در فاز حمله آمار بهتر وامیدوارکننده تری نسبت به لیگ ۲۲ داشتند اما به همان میزان عملکرد خطوط دفاعی این تیم ها زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورد؛ آژیر قرمزی که مدتهاست صدای آن به گوش می رسد و بارها کارشناسان فوتبال این دیار نسبت به آن هشدار داده اند و به مرور گریبانگیر سد دفاعی تیم ملی ایران هم خواهد شد؛ بیش از پیش!

 

خبرنگار زاینده رود: مرضیه غفاریان

منبع
زاینده رود
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید