کد خبر:15271
پ
۱۹۴۴۶۶۳۹_۶۴۷

آغاز مرمت کاشی‌های پایین گنبد مسجد امام (ره) اصفهان به زودی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مرمت بخش گریو یا کمربند پایین گنبد مسجد امام (ره) به‌زودی آغاز می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مرمت بخش گریو یا کمربند پایین گنبد مسجد امام (ره) به‌زودی آغاز می‌شود. امیر کرم‌زاده در خصوص خبر ریزش کاشی‌های پایین گنبد […]

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مرمت بخش گریو یا کمربند پایین گنبد مسجد امام (ره) به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: مرمت بخش گریو یا کمربند پایین گنبد مسجد امام (ره) به‌زودی آغاز می‌شود.

امیر کرم‌زاده در خصوص خبر ریزش کاشی‌های پایین گنبد مسجد امام (ره) اظهار داشت: کاشی‌های این گنبد ریزش نکرده است و این خبر تکذیب می‌شود.

وی افزود: نه تنها ریزش نکرده، بلکه دو هفته است که داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) پس از ۱۴ سال جمع شده و مرمت آن به اتمام رسیده است.

کرم‌زاده گفت: مرمت گنبد مسجد امام (ره) از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و ۱۴ سال به طول انجامید، نگرانی و دغدغه‌هایی پیرامون این موضوع وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: دو سال پیش قصه ایجاد اعوجاج در راس ترک شانزدهم گنبد ایجاد شد، پس از بررسی متوجه شدیم نگرانی‌ها به جا است و با نصب مجدد داربست‌ها ترک شانزدهم مرمت شد.

کرم‌زاده بیان کرد: هیأت ۴ نفره‌ای از سوی وزیر میراث فرهنگی مسؤول رسیدگی به وضعیت گنبد شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تشریح کرد: کالبد گنبد بررسی و مشخص شد باید طرح مطالعاتی برای بنای مسجد امام انجام شود.

وی تصریح کرد: کاشی‌های بخشی که اعوجاج پیدا کرده و شکل هندسی خود را از دست داده بود، برداشته، مرمت و دوباره سر جای خود نصب شد.

کرم‌زاده عنوان کرد: گنبد از چند بخش تشکیل شده است، یکی از این بخش‌ها دایره گرد قسمت پایین گنبد است که از کف بام شروع می‌شود. در معماری به آن گریو یا کمربند گفته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: تزئینات و نوع کاشی‌های این بخش با قسمت اصلی گنبد متفاوت است در نتیجه مرمت آن به صورت جداگانه تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: داربست‌های این قسمت در بخش پایین قرار دارد و نمای گنبد را مخدوش نمی‌کند، مرمت این بخش از ابتدا در برنامه قرار داشت و جدای از راس گنبد است.

میلیون‌ها کاشی هفت‌رنگ و معرق در تزئینات گنبد مسجد امام به کار رفته است

کرم‌زاده تاکید کرد: گنبد مسجد امام از زیبا‌ترین گنبد‌های جهان است که بیش از ۷ میلیون کاشی هفت رنگ و میلیون‌ها کاشی معرق در تزئینات آن به کار رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان یادآور شد: با توجه به اینکه این مسجد قدمت زیادی دارد و ملات نگه‌دارنده آن گچ است، به مرور دچار فرسودگی می‌شود.

وی گفت: ایوان‌های ۴گانه صحن اصلی مسجد در سال‌های گذشته کاملا مرمت شده است.

‌کرم‌زاده افزود: با توجه به عظمت فضای این مسجد، برخی بخش‌ها دچار خطر ریزش است که به تدریج پایش و مرمت می‌شود، مسجد امام نیاز به مرمت‌های اساسی دارد ولی فعلا وضعیت آن بحرانی نیست.

 

منبع
فارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید