کد خبر:4703
پ
MjI3ZDg0BPvE

کاهش سطح زمین‌های کشاورزی همراه با افزایش کیفیت محصول در کاشان

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: سطح زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شهرستان کاشان طی دو دهه بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و از ۱۰ هزار هکتار به ۳۹۰۰ هکتار رسیده است. مسئولان شرکت آب معتقدند که ۹۰ درصد آب مصرفی به بخش کشاورزی اختصاص دارد، بنابراین کاهش سطح زیرکشت محصولات پرآب […]

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: سطح زمین‌های کشاورزی و باغ‌های شهرستان کاشان طی دو دهه بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و از ۱۰ هزار هکتار به ۳۹۰۰ هکتار رسیده است.

مسئولان شرکت آب معتقدند که ۹۰ درصد آب مصرفی به بخش کشاورزی اختصاص دارد، بنابراین کاهش سطح زیرکشت محصولات پرآب بر و ترویج کشت محصولات با نیاز آبی کم، توسعه آبیاری نوین و هوشمندسازی کنتور آب چاه‌ها از راهکارهای مهم صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی و زنده نگه‌داشتن مزارع شهرستان کاشان به شمار می‌رود.

زهره زارع صدری اظهار کرد: پنبه، محصولات جالیزی و انار سه محصول پرآب بر هستند که در این مدت، سطح زیر کشت پنبه از ۵۰۰ هکتار به ۸۰ هکتار، محصولات جالیزی از ۵۷۰ هکتار به ۲۰۰ و انارستان‌ها نیز از ۲۵۰۰ هکتار به ۱۰۱۵ هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: با هدف مدیریت مصرف آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی بر اساس الگوهای نوین در شهرستان کاشان، کشت گیاهان دارویی در سطح ۶۰۰ هکتار و باغ‌های پسته نیز به وسعت ۱۵۲۰ هکتار توسعه یافته است.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، تصریح کرد: گرمای طولانی مدت باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصول و در نتیجه خشک شدن باغ‌ها شده، بنابراین کشت صیفی‌جات، گوجه، خیار، فلفل و گل‌های شاخه بریده در سطح۴۰ هکتار گلخانه افزایش یافته است که ۷۵ درصد کاهش مصرف آب را به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: افزایش هزینه‌های ساخت گلخانه، یکی از چالش‌های کشاورزان است و برای بهره‌وری آب و پایداری کشاورزی باید با پرداخت وام و توزیع نهاده‌های کشاورزی از آنها حمایت کرد.

زارع صدری تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت و کاهش سطح زیر کشت محصولات پرآب بر از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است که کشت گیاهان خار شتر و کاپاریس موسوم به علف مار، به صورت آزمایشی با هدف معرفی کشت‌های جایگزین امسال انجام شده است.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: کشت مخلوط صیفی‌جات و مالچ پلاستیک کف جوی آب از دیگر برنامه‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است که تاکنون در بخش‌هایی از مزرعه‌های کاشان اجرا شده است.

وی با اشاره به توسعه سامانه‌های نوین آبی، افزود: راه‌اندازی سیستم کم‌فشار آب در سطح ۱۲۸ هکتار، تجهیز مزرعه‌ها به سیستم آبیاری بارانی در سطح ۵۵ هکتار و ایجاد مالچ کف جوی در ۶۴۴ هکتار راندمان آبیاری را ۷۰ درصد افزایش داده است.

‌زارع صدری اظهار کرد: کشت سیب‌زمینی در سطح ۱۰ هکتار به طور مکانیزه و آبیاری بارانی از دیگر برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب و معرفی الگوی کشت جایگزین بوده است.

وی گفت: شهرستان کاشان در زمینه تولید سه محصول شاتوت، بیدمشک و گوجه‌سبز در سطح کشور شاخص است علاوه بر آنکه با تولید ۲۳ نوع محصول باغی رتبه اول استان اصفهان از نظر تنوع محصول و رتبه دوم از نظر سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان، تأکید کرد: خشکاندن زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها برای تبدیل آن به ویلا و خانه باغ یکی از تهدیدهای بخش کشاورزی در منطقه کاشان است و ادامه روند فعلی، بحران‌های نایابی منابع آب، مهاجرت و خسارت‌های اقتصادی را به همراه دارد.

۴۸ هزار خانوار از شهروندان شهرستان کاشان بهره‌بردار حوزه کشاورزی در بخش‌های زارعت، باغ، شیلات، زنبور عسل، دام و پرندگان هستند.

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید