مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان گفت: رفع مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت نیازمند بهرهگیری از ظرفیت کانون نخبگان است به این منظور حمایت از این قشر در اولویتهای ما قرار خواهد گرفت.
محمدرضا نظریان روز پنجشنبه در نشست با کانون نخبگان آموزش و پرورش اصفهان افزود: نظرات علمی و پژوهشی نخبگان استان در راستای رفع چالشهای مبتلابه دستگاه تعلیم و تربیت، بسیار چارهساز خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در حل مسائل آموزشی گفت: بسیاری از مشکلات بدون ارائه راهکارهای اجرایی و علمی و پژوهشی مناسب مطرح میشود به دلیل باید از خرد جمعی و دادههای پژوهشی برای ارائه راهکارهای مؤثر استفاده شود.
وی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما همراستا نبودن نظام تعلیم و تربیت با مقتضیات جامعه است، بر همین اساس مشکلات سطح مدارس، بدرستی در ادارات و وزارتخانهها منعکس نمیشود و اهداف و نیتهای سیاستگذاران نیز در عمل تحقق نمییابد.
نظریان همچنین با اشاره به مشکلات خاصی همچون آسیبهای اجتماعی و بیانگیزگی تحصیلی در مدارس از اعضای کانون نخبگان استان خواست تا در این زمینهها پژوهشهایی انجام دهند و راهکارهای علمی و عملی برای حل آنها بیابند.
وی با اشاره به اهمیت تربیت دانشآموزانی توانمند و مسوولیتپذیر گفت: آموزش و پرورش باید بدنبال تربیت دانشآموزانی باشد که در تمام ابعاد زندگی مهارت و توانایی لازم را داشته باشند و ما باید بهجای تمرکز صرف بر دانشآموزان دانشمند، به تربیت دانشآموزان توانمند توجه کنیم.
نظریان همچنین تصریح کرد: یکی از راههای ارتقاء کیفیت آموزشی، بهرهگیری از فناوریهای نوین بویژه هوش مصنوعی در فرآیند تدریس و یادگیری است و این امر میتواند به معلمان کمک کنند تا از دغدغههای اجرایی خود کاسته و دانشآموزان را بصورت شخصیسازی شده آموزش دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: کانون نخبگان در تحلیل مسائل اصلی آموزش و پرورش و ارائه راهکارها و پژوهشهای علمی باید فعالانه مشارکت کنند و ما در مسیر اصلاحات آموزشی، از پژوهش و دادههای علمی آنها برای بهبود کیفیت و رفع مشکلات خود استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما بدنبال تغییر نگرشها و منشها در سطح سیستم آموزشی هستیم تا با ایجاد فضای پویا و خلاق، دانشآموزانی توانمند تربیت کنیم که در تمام ابعاد زندگی خود مسوولیتپذیر و موفق باشند.
اکنون حدود یک میلیون دانش آموز در ۶ هزار واحد آموزشی در استان اصفهان مشغول تحصیل هستند.